Social media w służbie rekrutacji

Spread the love

Obecnie media społecznościowe są jedną z najczęściej wykorzystywanych metod pozyskiwania kandydatów. Okazuje się, że 97 proc. polskich rekruterów wykorzystuje portale społecznościowe w trakcie rekrutacji, a aż 79 proc. przyznaje, że zatrudniło pracownika pozyskanego dzięki social media (badanie przeprowadzone przez LLH DBM Polska).

Najczęściej wykorzystywanymi w rekrutacji portalami są te ściśle powiązane z sferą zawodową, czyli LinkedIn oraz GoldenLine. Facebook w Polsce nie jest popularnym narzędziem rekrutacyjnym, szczególnie jeśli chodzi o dirtect search, czego powodem jest jego prywatny charakter. Nie znajdziemy tam informacji o profilu zawodowym czy doświadczeniu Kandydatów, tak cennych z punktu widzenia rekrutera. Informacje o życiu prywatnym i formach spędzania wolnego czasu nie są dla nas tak istotne. Niemniej pracodawcy mogą wykorzystywać ten portal chcąc ostatecznie upewnić się co do podjętej decyzji o zatrudnieniu konkretnego Kandydata. Należy jednak pamiętać, że Facebook może być idealnym narzędziem do działań employer brandingowych oraz platformą do publikacji ofert pracy w wąsko zdefiniowanych grupach.

Zalety wykorzystywania social media w rekrutacji

Rekruterzy sięgają po social media z wielu powodów. Po pierwsze, jest to narządzie, które pozwala na bezpośrednie dotarcie do interesujących nas kandydatów. Dostępne wyszukiwarki oferują szereg kryteriów, które umożliwiają znalezienie wąskiej grupy osób, których profil zawodowy jest zgodny z tym, którego wymaga klient. Poza tym, portale tego typu pozwalają na zaprezentowanie oferty kandydatom pasywnym, którzy stanowią około 40 % wszystkich pracowników (badania LinkedIn z 2014 roku). Są to kandydaci, którzy posiadają pracę i są z niej zadowoleni, ale nie zamykają się na nowe możliwości zawodowe. Tej grupy kandydatów, nie poinformowalibyśmy o ofercie poprzez publikację ogłoszenia. Dodatkowo, media społecznościowe znacząco ograniczają czas trwania projektów rekrutacyjnych. Publikacja ogłoszenia wiąże się często z bardzo dużą liczbą nadsyłanych aplikacji, które trzeba poddać dokładnej selekcji. W przypadku poszukiwań kierunkowych, kontaktujemy się tylko z osobami, które są dla nas interesujące z punktu widzenia wymagań klienta. Przy takiej rekrutacji więcej czasu musimy poświęcić na wyszukanie odpowiednich osób, ale wówczas liczba aplikacji jest ograniczona i nie ma potrzeby przeprowadzania dodatkowej selekcji. Kolejną argumentem przemawiającym na korzyć portali społecznościowych są niższe koszty niż w przypadku publikacji ogłoszeń na popularnych stronach z ofertami pracy. Dodatkowo social media są platformą, na której również możemy umieścić ogłoszenie z możliwością przesłania go do osób potencjalnie spełniających nasze wymagania.

Czy social media są narzędziem uniwersalnym?

Najczęściej korzystamy z portali społecznościowych, chcąc znaleźć kandydatów z poziomu specjalisty i wyżej. Przy rekrutacjach na stanowiska asystenckie również można sięgnąć po social media, chociaż tutaj bardziej pomocny będzie portal GoldenLine. Social media nie są jednak narzędziem uniwersalnym. Nie będziemy z nich korzystać przy poszukiwaniach pracowników fizycznych. Nie będzie to też dobre źródło przy pozyskiwaniu pracowników starszych (60+), ponieważ nawet jeśli te osoby założyły profil na którymś z portali, to nie odwiedzają go na tyle często, by w porę zareagować na naszą ofertę. Podobnie, w przypadku osób o dość powszechnych kompetencjach – tutaj bardziej zasadna będzie publikacja ogłoszenia.

Jak dać się znaleźć na portalu społecznościowym?

Pierwszym krokiem jest oczywiście założenie konta i stworzenie profesjonalnego profilu zawodowego. Należy wskazać poszczególne miejsca pracy, pełnione funkcje, okresy zatrudnienia oraz zakresy odpowiedzialności. Warto także wyszczególnić projekty, w których się uczestniczyło wraz informacją o pełnionej roli. Ważny jest również opis wykształcenia oraz poziom znajomości języków obcych. To co ułatwi rekruterowi znalezienie odpowiedniej osoby to aktualna informacja o branży. Dodatkowo, warto zaprosić do swojej sieci kontaktów na portalu społecznościowym osoby, które zawodowo zajmują się rekrutacjami w interesującej nas branży, ponieważ osoby te często publikują informacje o aktualnie prowadzonych projektach rekrutacyjnych. Rekruterzy posiadają też liczną bazę kontaktów osób z konkretnej branży, dzięki czemu mają szerszą wiedzę o tym, co dzieje się na rynku. I to co najważniejsze, chcąc być na bieżąco z ofertami pracy, należy regularnie odwiedzać wybrany przez siebie portal.

Współczesny świat rekrutacji nie wyobraża sobie pracy bez portali społecznościowych, o czym właściciele tych portali doskonale wiedzą, przekładając to na ogromne korzyści ekonomiczne. Z pewnością rynek ten będzie ewoluował i pojawiać się będą kolejne tego typu narzędzia. Ważne jest jednak budowanie świadomości wśród kandydatów jak skuteczna może to być metoda znalezienia wymarzonej pracy.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *