Likwidacja zwolnień podatkowych dla funduszy inwestycyjnych

Spread the love

Na ostatnim posiedzeniu (27 października 2017 r.) Sejm przegłosował wprowadzenie regulacji, które w istotny sposób ograniczają zwolnienia podatkowe dotyczące funduszy inwestycyjnych i instytucji wspólnego inwestowania. Przegłosowane regulacje dotyczą:

  1. wyłączenia zwolnienia podmiotowego dla instytucji wspólnego inwestowania w zakresie:
    1. nowego podatku od nieruchomości komercyjnych, tj. podatku z tytułu własności nieruchomości komercyjnych i budynków biurowych o wartości początkowej przekraczającej 10 mln zł. (dalej: podatek od nieruchomości komercyjnych) – zgodnie z nowym art. 6 ust. 5 ustawy CIT; innymi słowy podatek od nieruchomości komercyjnych będzie należny również od funduszy zwolnionych z CIT.
    2. dochodów z nieruchomości objętych podatkiem od nieruchomości komercyjnych – zgodnie z nowym art. 6 ust. 4 pkt 2 ustawy CIT; innymi słowy dochody z nieruchomości kwalifikujących się do objęcia tym podatkiem nie będą zwolnione z opodatkowania nawet wówczas, gdy fundusz spełnia wymogi do zastosowania zwolnienia.
  2. ograniczenia zwolnienia przedmiotowego dla funduszy inwestycyjnych o charakterze zamkniętym oraz analogicznie funkcjonujących instytucji wspólnego inwestowania, poprzez wyłączenie z niego dochodów z nieruchomości objętych podatkiem od nieruchomości komercyjnych – zgodnie z nowymi art. 17 ust. 1 pkt 57 lit. g i art. 17 ust. 1 pkt 58 ustawy CIT; oznacza to, że dochody funduszy zamkniętych z nieruchomości objętych tym podatkiem nie będą zwolnione z CIT.

Przegłosowanie powyżej wspomnianych regulacji przez Sejm oznacza, iż  jeśli nie dojdzie do wprowadzenia poprawek ze strony Senatu, to wejdą one w życie z dniem 1 stycznia 2018 r.

Przedstawione powyżej poprawki nie były uwzględnione w wersji projektu reformy CIT przedłożonego Sejmowi. Brak jest ich pisemnego uzasadnienia zarówno do projektu ustawy jak i w dokumentach z prac Komisji. Jednakże, mając w pamięci ubiegłoroczną reformę CIT, zmieniającą zasady opodatkowania funduszy inwestycyjnych i instytucji wspólnego inwestowania, możemy jedynie wywnioskować iż ich celem jest faktyczne zwiększenie ich efektywnego opodatkowania CIT, zarówno dla funduszy krajowych, jak i zagranicznych.

W związku z tym, rekomendujemy dalsze monitorowanie przebiegu finalnego etapu prac legislacyjnych oraz przygotowywanie się na zmiany w rozliczeniach podatkowych w sytuacji, jeśli regulacje te wejdą ostatecznie w życie w obecnie proponowanej formie.

Zachęcamy Państwa do kontaktu z nami w przypadku jakichkolwiek wątpliwości lub pytań.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *