Ze względu na to, że bezrobocie w Polsce jest najniższe od 25 lat, na rynku pracy prym wiodą pracownicy. Firmy prześcigają się w coraz to nowych sposobach na przyciągnięcie wykwalifikowanej kadry. Jednym z takich sposób są benefity pozapłacowe, które mogą skutecznie wyróżnić ofertę pracy spośród innych dostępnych na rynku.
Oprócz tego, benefity budują zaangażowanie pracowników i wiążą ich z jednym pracodawcą. Standardowym pakietem oferowanym pracownikom jest opieka medyczna i karta sportowa. Niemniej jednak, jeśli funkcja podnoszenia atrakcyjności ma być zachowana to pracodawca musi zaoferować coś ponad to. Z jakich benefitów korzystają pracownicy w Polsce i na świecie ?
Benefity w Polsce
Polacy najbardziej cenią sobie możliwość korzystania prywatnej opieki medycznej i ubezpieczenia na życie. Nie mniej ważne są świadczenia socjalne: wparcie finansowe, paczki żywnościowe, bony na podręczniki itp. (raport Pracuj.pl „Podwyżka bez tabu: benefity po polsku”). Tu trzeba przyznać, że to co pożądane pokrywa się z tym, co najczęściej oferują nam pracodawcy. Bardziej wymyśle dodatki, z których chętnie byśmy skorzystali pojawiają się rzadziej – np. przedpłacona karta, samochód służbowy do celów prywatnych, dofinansowanie posiłków czy przedszkola dla dzieci. Pracownikom można zaoferować także bilety na wydarzenia sportowe, kulturalne, vouchery na wakacje, czy całą masę możliwości rozwojowych (dofinansowanie studiów, szkoleń, nauka języka obcego itp.). Dobrym rozwiązaniem jest kafeteria benefitów, dzięki której pracownicy mogą wybrać to, co jest dla nich w danym momencie najbardziej odpowiednie.
Z jakich benefitów korzystają pracownicy na świecie?
Otóż, w Brazylii podobnie jak w Polsce, najbardziej pożądane są dodatki związane ze zdrowiem – tam oferowane są w opcji poszerzonej, obejmującej usługi stomatologiczne lub ubezpieczenie wypadkowe. Meksyk też idzie w tym kierunku – choć tam ze względu na duży odsetek otyłości pracownikom oferuje się programy odchudzające. W Japonii pracownicy, a głównie pracownice mogą korzystać z tzw. urlopu złamanego serca, który przeznaczają na powrót do równowagi psychicznej po rozstaniu z ukochanym. Co więcej, japońskie działy HR zajmują się często kojarzeniem związków niczym swatki – można więc w formie benefitu otrzymać od pracodawcy żonę lub męża. W Wielkiej Brytanii coraz bardziej popularny jest urlop na odnowę biologiczną tzw. „botox leave” – zalicza się tu zarówno wizytę u kosmetyczki, fryzjera jak i poważniejsze zabiegi chirurgiczne. Z kolei, francuskie firmy umożliwiają swoim pracownikom, którzy przepracowali minimum 2 lata wzięcie rocznego bezpłatnego urlopu na rozwinięcie własnego biznesu. Jeśli jednak biznes się nie powiedzie, to firma ma obowiązek przywrócić pracownika na zajmowane wcześniej stanowisko i zapewnić mu takie samo wynagrodzenie. W Australii docenia się pracowników z długim stażem pracy, udzielając im płatnych, kilkunastotygodniowych urlopów, które ci wykorzystują często na podróże i wypoczynek. W Nigerii także benefity są rozdzielane zgodnie z potrzebami, bo tam zatrudnieni w ramach dodatków pozapłacowych mogą korzystać z agregatów prądotwórczych. Oprócz tego nigeryjskie firmy biorą na siebie koszty związane z utrzymaniem tych urządzeń.
Jak widać, pomysłów na to jak docenić, utrzymać lub przyciągnąć pracowników jest bardzo wiele. Najważniejsze, żeby to co oferuje firma korespondowało z realnymi potrzebami pracowników, ponieważ tylko wtedy będą one spełniały swoje funkcje.