Święta, święta i po świętach. Warto jednak podkreślić, że okres przedświąteczny jest momentem, w którym wiele firm i ich pracowników angażuje się w różnego rodzaju akcje charytatywne. Wolontariat pracowniczy jest zjawiskiem przynoszącym wiele dobrego nie tylko dla obdarowywanych osób, ale także dla pracowników i pracodawców.
Lekcje przedsiębiorczości czy działania charytatywne
Inicjatywa do podjęcia działań na rzecz osób potrzebujących może wyjść zarówno od pracodawcy, jaki i pracowników. Wyróżnia się dwa rodzaje wolontariatu: kompetencyjny i akcyjny. Pierwszy odnosi się do dzielenia się wiedzą. Treści przekazywane przez pracowników na rzecz beneficjentów są najczęściej powiązane z podstawową działalnością firmy. Jako przykład mogą tutaj posłużyć lekcje przedsiębiorczości w szkołach. Dużo większą rolę odgrywa jednak wolontariat akcyjny polegający na krótkotrwałych działaniach charytatywnych – są to różnego rodzaju zbiórki jak na przykład Szlachetna Paczka, czy wsparcie uboższych rodzin w zakupie artykułów szkolnych przed początkiem roku.
Wolontariat sprzyja kreatywności
Pracodawcy często przeznaczają jakiś budżet na działania charytatywne, ale oprócz tego w miejscach pracy organizowane są zbiórki pieniędzy i potrzebnych rzeczy. Pracownicy angażują swój czas i energię w działania na rzecz najbardziej potrzebujących. Pozytywne efekty dla osób obdarowywanych są oczywiste, ale zyskują na tym nie tylko oni. Pracownicy, którzy biorą udział w wolontariacie odczuwają większą satysfakcję z pracy, jak i większe ogólne zadowolenie z życia. Mają okazję wykorzystać swoje umiejętności oraz nabyć nowe jak na przykład umiejętności interpersonalne czy organizacyjne, zaspokajający tym samym potrzebę samorealizacji. Działania charytatywne pozwalają także na oderwanie się od rutyny codziennej pracy biurowej oraz dają okazję do sprawdzenia się w nowych rolach na przykład roli lidera. Praca na rzecz wspólnego celu buduje trwalsze więzi w zespole i uczy współdziałania. Oprócz tego, wolontariat sprzyja kreatywności i uczy elastyczności w działaniu. Pracownicy mogą też nabyć umiejętności twarde jak zarządzanie finansami czy rozliczanie wydatków.
Wolontariat wspiera działania employer brandingowe
Pracodawcy też korzystają – mają bardziej zgrany zespół, współpraca jest bardziej efektywna. Wzrasta satysfakcja z pracy oraz poczucie przynależności do grupy, a z tym lojalność pracowników. Dodatkowo wolontariat wspiera działania employer brandingowe, firma jest lepiej postrzegana w otoczeniu biznesowym oraz wśród potencjalnych kandydatów do pracy. Akcje charytatywne mogą pomóc w odkryciu talentów pracowników oraz wyłonić skutecznych liderów.
Wolontariat pracownicy jest więc niewątpliwie przykładem sytuacji win – win i to dla trzech stron – obdarowywanych, pracowników i pracodawców. Warto więc wpierać tego typu inicjatywy, ponieważ korzyści płynące dla biznesu mogą być ogromne.