Podczas VII edycji Property Forum – największego wydarzenia w branży nieruchomości komercyjnych w Polsce – najwięksi inwestorzy i deweloperzy, cenieni eksperci, przedstawiciele banków i instytucji finansowych, najemcy oraz samorządowcy – dyskutowali o pomysłach na wydobycie potencjału polskich miast.
Pierwszego dnia Forum, dwa panele były moderowane przez ekspertów TPA Poland: Małgorzatę Dankowską (Partner, szefowa działu nieruchomości) oraz Dorotę Trojanowską (Partner, szefowa działu doradztwa personalnego). Poniżej prezentujemy krótki autorski komentarz dotyczący obu spotkań.
Małgorzata Dankowska
panel: „Finanse. REIT – kiedy, co i jak?”
Na temat koncepcji rozwoju polskiego wehikułu inwestycyjnego typu REIT wypowiadali się kluczowi gracze i eksperci rynku nieruchomości komercyjnych i mieszkaniowych. Po ostatnich doniesieniach o ograniczeniu formuły polskiej spółki rynku wynajmu nieruchomości jedynie do mieszkaniowej, trudno było znaleźć pozytywne głosy z rynku. Zmiana ta postrzegana jest jako ograniczenie możliwości wykorzystania zalet takiego wehikuły, a co za tym idzie, ograniczenie możliwości inwestycyjnych dla polskich inwestorów indywidualnych. Przytaczane przez panelistów przykłady z rynku hiszpańskiego, czeskiego czy wreszcie kolebki REIT-ow – rynku amerykańskiego pokazują, że formula mieszkaniowa sprawdza się jako komponent całej koncepcji, a nie jej wyłączna droga. Ponadto paneliści zwracali uwagę na kwestię gotowości portfelowej polskiego rynku nieruchomości mieszkaniowych na wynajem do tego typu wehikułów. Ich zdaniem tylko nieliczne podmioty mogą na ten moment pozwolić sobie na realne myślenie o mieszkaniowym REIT w krótkim horyzoncie czasowym, na produkt w szerszej skali musimy jeszcze poczekać. Pozytywnie natomiast odniesiono się do zapowiadanych zmian w myśleniu o sposobie określania dywidendy (zysk kasowy zamiast księgowego), a także o przyjęciu komentarzy ekspertów o konieczności zmiany kluczowej w ustawie definicji nieruchomości.
Na ten moment nie wiemy zatem dokładnie jaka będzie ostateczna formuła polskiego REIT, ani też kiedy zostanie wprowadzona do porządku prawnego. Pozostaje czekać, a w międzyczasie rynek komercyjny będzie posługiwał się, wzorem jego liderów, wehikułami dostępnymi na rynkach zagranicznych.
Dorota Trojanowska
panel: „BPO/SSC. Akcja rekrutacja. Jak rozwijać rynek pracowników dla sektora nowoczesnych usług”
Podczas panelu mieliśmy okazję porozmawiać o perspektywie zarówno pracodawcy (SSC, usługi doradcze), uczelni wyższej, jak i pracownika. Paneliści są zgodni co do tezy, że obecnie na rynku występuje zjawisko „rynku pracownika”. Według badań BCG jako jedno z największych wyzwań w perspektywie najbliższych lat przedstawiciele firm wskazywali „pozyskanie pracowników o właściwych kompetencjach” (47%). Kłopot ze znalezieniem odpowiednich pracowników ma przełożenie nie tylko na bieżące funkcjonowanie firm. 69%. ankietowanych menedżerów wskazało problemy z zatrudnieniem i utrzymaniem pracowników jako główną barierę dla rozwoju innowacyjności firmy.
W przypadku „pokolenia Y” – wyzwaniem staje się proces rekrutacyjny, który powinien przede wszystkim badać potencjał pracownika w kontekście danej organizacji. Przygotowanie merytoryczne po studiach bywa niewystarczające, ale wina leży tutaj również po stronie pracodawców, którzy zbyt wcześnie kuszą młodych ludzi ofertami pracy. Duża rola edukacyjna leży więc po stronie firm. Filarami organizacji powinni być przełożeni/ mentorzy stopniowo przygotowujący pracowników do objęcia bardziej samodzielnych ról (takie też jest oczekiwanie pracowników).
Ważnym elementem polityki personalnej firmy powinien stać się employer branding, również w kontekście strategicznym (kogo będziemy potrzebowali w długim okresie biorąc pod uwagę rozwój organizacji). Pomysły na komunikację z rynkiem są różne – współpraca z uczelniami, liceami, a nawet – to już najwyraźniej znak czasów – z gimnazjami, by budować świadomość przyszłych studentów/ pracowników, ale również by pokazywać potrzeby rynku w długim okresie. Uczelnie z kolei wychodzą na przeciw pracodawcom budując programy partnerskie (dostosowanie programu do potrzeb rynku – bardziej określonych zawodów niż konkretnych firm). Działania wizerunkowe są niezwykle potrzebne – najważniejszy jest spójny i prawdziwy przekaz. Wszelka hipokryzja – choćby w kwestii komunikowania a stosowania wartości – będzie natychmiast wychwycona i napiętnowana. Komunikacja powinna być również skierowana do wewnątrz organizacji – powinno się pytać pracowników o zdanie, odpowiadać na pytania, pokazywać cel (indywidualny i firmy), badać poziom zaangażowania, a na końcu wyciągać wnioski i wdrażać rozwiązania – ważne są konkretne, wymierne efekty, pokazujące, że my – jako pracodawcy – faktycznie liczymy się ze zdaniem pracowników.
Ważnym wątkiem w dyskusji była fluktuacja, której koszty nie zawsze są mierzone, a mogą wynosić 90- 300% rocznego wynagrodzenia pracownika na danym stanowisku. Zadaniem pracodawców na dzisiejszym trudnym rynku jest również utrzymanie pozyskanych pracowników. Zachęty mogą być różne (przy czym opieka medyczna i karnet na siłownię są traktowane jako standard) – elastyczny czas pracy, indywidualnie zaprojektowana przestrzeń biurowa, ergonomiczne meble, dodatkowy monitor, kanapa w pokoju socjalnym….
HR jest obecny w każdej nowoczesnej, chcącej odnieść sukces, organizacji, nie tylko jako dział blisko współpracujący z biznesem, ale też na każdym szczeblu zarządzania (dziś każdy menedżer powinien być po części HR-owcem).