Zmiana interpretacji? Odsetki tylko do 3 mln złotych!
W dniu 4 czerwca 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał interpretację indywidualną w sprawie obowiązku wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów finansowania dłużnego (nr 0114-KDIP2-2.4010.138.2018.1.AM). Organ wskazał, że maksymalny próg odliczenia od przychodu nadwyżki kosztów finansowania dłużnego wynosi 3 mln zł rocznie albo 30% podatkowej EBITDA (jeśli nadwyżka przekracza 3 mln zł).
Stosownie do brzmienia obowiązujących przepisów, z kosztów podatkowych należy wyłączyć koszty finansowania dłużnego w części, w jakiej ich nadwyżka przekracza 30% podatkowej EBITDA. Nadwyżka stanowi kwotę, o jaką koszty finansowania dłużnego (tj. odsetki, prowizje, premie, etc.) przekraczają przychody podatnika o charakterze odsetkowym. Organ podkreślił, że jeżeli wartość 30% EBITDA jest mniejsza niż 3 mln zł, wówczas nadwyżkę – do wysokości 3 mln zł – można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. W sytuacji jednak, gdy wartość 30% EBITDA przewyższa kwotę 3 mln zł – wówczas całość nadwyżki należy wyłączyć z kosztów podatkowych.
Co ciekawe, jeszcze niedawno Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na pytanie DGP potwierdziło, że w obu przypadkach nie ma ograniczenia do kwoty 3 mln zł w roku podatkowym. Limitowana jest natomiast nadwyżka. W odniesieniu do kosztów finansowania dłużnego limit wynosi 30 proc. podatkowej EBITDA, a w odniesieniu do usług niematerialnych – 5 proc. podatkowej EBITDA.
Zmiana prawa? Rewolucji w cenach transferowych ciąg dalszy
Dnia 16 lipca 2018 r. opublikowano projekt ustawy zmieniającej ustawy o CIT i PIT. Projekt ten zakłada zniesienie obecnych regulacji oraz zastąpienie ich nowymi, zawartymi w osobnym rozdziale obu ustaw. Zmiany te dostosowują polskie przepisy do Wytycznych OECD i zdają się zredukować niektóre obciążenia administracyjne związane z cenami transferowymi.
Projekt ustawy zmieniającej ustawę o CIT i PIT »
Zmiana prawa. CIT minimalny 2.0.
W Dzienniku Ustaw opublikowano już ustawę zmieniającą m.in. regulacje dotyczące CITu minimalnego, czyli minimalnego podatku od nieruchomości komercyjnych. W nowej odsłonie opodatkowaniu podlegać będą zasadniczo wszystkie nieruchomości będące przedmiotem najmu, chyba że udział wynajmowanej powierzchni do powierzchni ogółem nie przekroczy 5% powierzchni użytkowej budynku (GLA).
Stawka nominalna podatku nie ulegnie zmianie, jednak dookreślenie momentu ustalania podstawy opodatkowania oraz zmiana w sposobie liczenia kwoty wolnej sprawią, że stawka efektywna może się różnić. Szczególną uwagę na zmiany powinny zwrócić:
- grupy kapitałowe
- właściciele wynajmowanych nieruchomości, które dotychczas nie podlegały opodatkowaniu (np. hoteli, magazynów)
- firmy z sektora PRS
- właściciele nie w pełni wynajętych nieruchomości, które dotychczas podlegały opodatkowaniu
- podatkowe grupy kapitałowe.
Istotne zmiany dotyczą także możliwości zwrotu podatku minimalnego, który nie został odliczony od podatku ‘regularnego’. Zwrot możliwy będzie po zakończeniu roku na wniosek podatnika, jednak w przypadku wystąpienia o zwrot należy liczyć się z kontrolą organów podatkowych, w szczególności w zakresie rynkowości kosztów finansowania.
Częśc zmian, m.in. dotyczących zwrotu, obowiązuje już ze skutkiem od stycznia 2018, pozostałe wejdą w życie w 2019 roku.
Nowe prawo? Kolejna odsłona polskich REIT-ów
Na stronach Rządowego Centrum Legislacyjnego opublikowano kolejną odsłonę projektu ustawy o polskich REIT-ach, tym razem występujących pod nazwą FINN. Zgodnie z zapowiedziami legislatora i wbrew lobbingowi środowiska nieruchomościowego pozostano przy REIT-ach obejmujących wyłącznie nieruchomości mieszkaniowe, w tym domy senioralne i domy studenckie.
Szczegółowe informacje znajdą Państwo na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego. Projekt zostanie skierowany do procedurowania w Sejmie.