Przedsiębiorca zarządzający zagranicznym funduszem inwestycyjnym bez prawa do skorzystania ze zwolnienia z VAT w Polsce
Minister finansów, funduszy i polityki regionalnej w interpretacji ogólnej z dnia 2 września 2021 r. (sygn. PT6.8101.2.2021) wyjaśnił, że ze zwolnienia z VAT mogą korzystać jedynie czynności zarządzania funduszami inwestycyjnymi z siedzibą w Polsce. Zwolnienie nie znajduje więc zastosowania do funduszy mających siedzibę zagranicą.
W interpretacji ogólnej wyjaśniono, że zwolnienie przewidziane w Ustawie o VAT odnosi się do funduszy, o których mowa w przepisach ustawy o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi. W praktyce zarządzaniem funduszami inwestycyjnymi zajmują się profesjonalne podmioty, takie jak towarzystwa funduszy inwestycyjnych (TFI). Z ustawy regulującej działanie funduszy wynika natomiast, że status TFI może uzyskać wyłącznie spółka akcyjna posiadające siedzibę i zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, która uzyskała zezwolenie na wykonywanie działalności przez towarzystwo.
Minister wyjaśnił, że zagraniczne fundusze inwestycyjne nie mieszczą się zatem w zakresie pojęciowym „fundusze inwestycyjne, alternatywne fundusze inwestycyjne (…) w rozumieniu przepisów o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi” o których mowa w Ustawie o VAT. Tym samym, z uwagi na brak spełnienia ustawowo wymaganych przesłanek nie mogą one korzystać ze zwolnienia z VAT w Polsce.
Spółka komandytowa przekształcona w spółkę z o.o. będzie uprawniona do skorzystania z obniżonej 9% stawki CIT
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 8 września 2021 r. (sygn. 0111-KDIB1-2.4010.229.2021.2.ANK) uznał, że spółka komandytowa przekształcona w spółkę z o.o. będzie uprawniona do skorzystania z obniżonej 9% stawki CIT o ile spełni trzy warunki:
- Przychody spółki osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły 2 mln EUR oraz,
- Przychody spółki ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) za poprzedni rok podatkowy nie przekroczyły 2 mln EUR, oraz
- Przekształcana spółka jest podatnikiem CIT.
Sprawa dotyczyła spółki komandytowej (niebędącej osobą prawną), która wskutek nowelizacji przepisów stała się w 2021 r. podatnikiem CIT. Wspólnicy spółki wskazali w opisie zdarzenia przyszłego, że planują przekształcić spółkę komandytową w spółkę z o.o. zaś ich wątpliwości dotyczą możliwości skorzystania z preferencyjnej 9% stawki CIT po restrukturyzacji. Przepisy Ustawy o CIT nie pozwalają bowiem na zastosowanie obniżonej stawki podatku spółkom powstałym z przekształceń spółek niebędących osobami prawnymi.
W swej interpretacji, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że nowopowstała spółka z o.o. może skorzystać z preferencji, bowiem od początku 2021 r. spółki z o.o. oraz komandytową traktuje się jako osoby prawne (spółki) dla celów podatku CIT. W konsekwencji, spółka, której przychody nie przekraczają 2 mln EUR (w roku bieżącym i w roku poprzednim) przekształcona z innej spółki ma prawo do zastosowania 9% stawki CIT.
Nowy podatek od przychodów (minimalny podatek dochodowy) w projekcie Polskiego Ładu
W przyjętym przez rząd projekcie zmian podatkowych w ramach tzw. Polskiego Ładu wprowadzono nowy tzw. minimalny podatek dochodowy, który docelowo mają płacić największe firmy.
Ministerstwo Finansów wskazuje, że regulacja dotyczyć będzie spółek kapitałowych (rezydentów polskich) oraz podatkowych grup kapitałowych, „które za dany rok podatkowy poniosły stratę z działalności operacyjnej, albo osiągnęły na tyle niski dochód z takiej działalności, że nie powstał u nich podatek do zapłaty”.
A zatem, podatek będzie miał zastosowanie do spółek oraz podatkowych grup kapitałowych, które:
- poniosły stratę ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych (strata na działalności operacyjnej), albo
- osiągnęły udział dochodów ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych w przychodach innych niż z zysków kapitałowych w wysokości nie większej niż 1% (niska zyskowność działalności operacyjnej).
Warto nadmienić, że nowe regulację będą także dotyczyć podatników zagranicznych (nierezydentów) prowadzących działalność poprzez położony w Polsce zagraniczny zakład, w zakresie w jakim osiągnięte przychody i ponoszone straty związane będą z działalnością tego zakładu.
Zamiarem Ministerstwa Finansów – jak wynika z uzasadnienia do proponowanej zmiany – jest, aby daniną zostały objęte tylko największe korporacje, które do tej pory unikały opodatkowania w Polsce (choć z obecnej propozycji przepisów nie wynika takie ograniczenie, bowiem – przykładowo – brak limitu przychodowego). Nowe przepisy przewidują jednak pewne wyłączenia w stosowaniu minimalnego podatku dochodowego do podatników, którzy pomimo spełnienia ww. warunków (poziom dochodów w przychodach/strata podatkowa z działalności operacyjnej) są:
- podmiotami rozpoczynającymi działalność (w roku rozpoczęcia działalności i w dwóch kolejnych latach),
- przedsiębiorstwami finansowymi,
- podmiotami, które uzyskały przychody niższe o co najmniej 30% względem roku poprzedniego,
- podmiotami funkcjonującymi w prostej strukturze organizacyjnoprawnej, bez rozbudowanych powiązań (tj. w których udziałowcami, akcjonariuszami albo wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne, a spółka nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki).
NSA: Płatnik nie musi weryfikować statusu odbiorcy dywidendy
Zgodnie z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 27 kwietnia 2021 r. (sygn. II FSK 240/21), wystarczającym warunkiem do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem u źródła (WHT) dywidendy wypłacanej zagranicznej spółce (na podstawie art. 22 ust. 4-4d ustawy o CIT) jest m.in. posiadanie certyfikatu rezydencji podatnika oraz spełnienie warunków enumeratywnie wymienionych w tych przepisach. Płatnik wypłacający dywidendę nie ma obowiązku sprawdzenia czy odbiorca płatności jest jej rzeczywistym właścicielem.
Sprawa dotyczyła polskiej spółki, która zamierzała wypłacić dywidendę zagranicznemu wspólnikowi, będącemu jej jedynym udziałowcem. Spółka wskazała, że w celu zastosowania zwolnienia z podatku u źródła wystarczy spełnienie warunków określonych w ustawie CIT i tym samym ona jako płatnik nie będzie zobowiązana do szczegółowej weryfikacji, czy podmiot uzyskujący dywidendę będzie jej rzeczywistym właścicielem. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał stanowisko Spółki za nieprawidłowe i zwrócił uwagę na obowiązek zachowania należytej staranności przy zastosowaniu zwolnienia.
Ze stanowiskiem organu podatkowego nie zgodzili się zarówno Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi jak również Naczelny Sąd Administracyjny. Sądy jednomyślnie uznały, że zwolnienie dywidendy z WHT wymaga jedynie spełnienia warunków ustawowych (wskazanych w art. 22 ust. 4-6 ustawy o CIT). Płatnik zobowiązany jest jedynie do dochowania należytej staranności przy weryfikacji spełnienia tych warunków przed podatnika, zaś sam status odbiorcy dywidendy jako jej rzeczywistego właściciela nie podlega badaniu.
Kopie certyfikatów rezydencji wystarczą
Zmodyfikowany projekt tzw. Polskiego Ładu przewiduje pewne ułatwienie dla przedsiębiorców wypłacających za granicę należności opodatkowane podatkiem u źródła (WHT). Nowe przepisy wskazują, że „miejsce siedziby podatnika dla celów podatkowych może zostać potwierdzone kopią certyfikatu rezydencji, jeżeli informacje wynikające z przedłożonej kopii certyfikatu rezydencji nie budzą uzasadnionych wątpliwości co do zgodności ze stanem faktycznym”.
Z powyższego wynika, że możliwe będzie posługiwanie się kopią certyfikatu rezydencji w celu zastosowania zwolnienia lub preferencji na gruncie zryczałtowanego podatku dochodowego. Istotne jest, aby kopia była zgodna z oryginalnym dokumentem wydanym przez zagraniczny organ podatkowy.
Dotychczas, polskie organy podatkowe odmawiały możliwości stosowania preferencji WHT – przykładowo – w przypadku wypłat należności (przekraczających kwotę 10 tyś. zł) z tytułu usług reklamowych na rzecz na Facebook’a lub w Google’a, gdy płatnik był jedynie w posiadaniu kopii certyfikatu rezydencji pobranej z oficjalnej strony kontrahenta. Zgodnie z założeniami tzw. Polskiego Ładu nie będzie to już stanowiło problemu, ponieważ przepisy zostaną zliberalizowane.
Zapoznaj się z komentarzem prawnym