Szykuje się duża nowelizacja przepisów o CIT

Spread the love

W harmonogramie prac legislacyjnych Ministerstwa Finansów przewidziano dużą nowelizację przepisów ustawy o CIT. Projekt ma ujrzeć światło dzienne już niebawem. 

W ministerialnym planie wymieniono kilka najważniejszych punktów, które zdaniem resortu wymagają modyfikacji. Część zmian ma na celu ulżenie przedsiębiorcom, część ma uporządkować regulacje, a jeszcze inna część je uprościć. Co dokładnie się zmieni? Oto krótki zarys tego, co planuje MF dla przedsiębiorców. 

Podatek minimalny 

Pierwsza zmiana dotyczy podatku minimalnego. Chodzi o zmodyfikowanie regulacji, ale także odroczenie wejścia w życie przepisów. W projekcie znajdzie się zawieszenie stosowania (zwolnienie) art. 24ca ustawy o CIT na rok, tj. od 1 stycznia do 31 grudnia 2022 r. Według MF da to ochronę firmom przed aktualnymi zawirowaniami polityczno-ekonomicznymi mającymi wpływ na gospodarkę. 

W zakresie zmian w samej konstrukcji podatku minimalnego, MF planuje podwyższyć do 2% wskaźnik rentowności, poniżej którego minimalny CIT będzie należny, przy jednoczesnej zmianie metodologii jego wyliczania (m.in. wyłączenie z kosztów uzyskania przychodów opłat z tytułu leasingu środków trwałych, wyłączenie z przychodów wartości należności handlowych zbywanych na rzecz podmiotów z branży faktoringowej, wyłączenie wartości podatku akcyzowego). W przepisach ma się też znaleźć alternatywna metoda ustalania podstawy opodatkowania – będzie wybierał ją sam podatnik. Podstawa opodatkowania będzie wynosić 4% przychodów albo  

2% przychodów + koszty pasywne, tj. finansowanie dłużne i usługi niematerialne + ujawnienie WNIP. Stawka podatku będzie wynosiła 10%. 

Ponadto szerszy ma być katalog wyłączeń z tego podatku. Znajdą się w nim spółki komunalne, mali podatnicy, podatnicy, w przypadku których większość przychodów została osiągniętych w związku ze świadczeniem usług ochrony zdrowia, podatnicy, których rentowność w 1 z 3 ostatnich lat podatkowych była powyżej wskaźnika 2%, a także podatnicy postawieni w stan upadłości lub likwidacji. 

 Przerzucanie dochodów 

Kolejna zmiana ma objąć przepisy dotyczące opodatkowania podatkiem od przerzuconych dochodów. Resort finansów planuje objąć zakresem podatku jedynie koszty zaliczane do kosztów uzyskania przychodów ponoszone na rzecz podmiotów powiązanych niemających siedziby lub zarządu w Polsce. Doprecyzowany ma być także warunek dotyczący progu 50% przychodów uzyskiwanych przez podmiot powiązany oraz warunek dotyczący przenoszenia przychodów na rzecz innego podmiotu (co najmniej 10%). Ma również zostać uproszczony warunek dotyczący preferencyjnego opodatkowania w państwie siedziby, zarządu, zarejestrowania lub położenia podmiotu powiązanego (warunek niższego opodatkowania odnosi się wprost do przychodów podmiotu powiązanego z określonej należności, a nie do całokształtu działalności lub dochodu podmiotu powiązanego). Jak wskazuje MF przepisy o podatku od przerzuconych dochodów będą odpowiednio stosowane do określonych schematów z udziałem spółek transparentnych podatkowo bądź z podmiotami zagranicznymi przenoszącymi przychody do innych podmiotów zagranicznych korzystających z niskiego opodatkowania. 

Ukryta dywidenda 

Przewidywane jest uchylenie przepisów o tzw. ukrytej dywidendzie, które powodują wiele wątpliwości interpretacyjnych i obecną niepewną sytuację polityczno-gospodarczą, w której operują podatnicy. 

Podatek od przychodów z budynków 

W nowelizacji ustawy o CIT znajdą się zmiany dotyczące procedury zwrotu podatku od przychodów z budynków. Zwrot podatku nastąpi bez konieczności wydawania decyzji w każdym przypadku, gdy kwota zwrotu nie będzie budzić wątpliwości. 

Zagraniczne jednostki kontrolowane (CFC) 

W zakresie zagranicznych jednostek kontrolowanych (CFC) zmiany mają sytuacji, w których dochodzi do kaskadowej wypłatą dywidendy w strukturach holdingowych. Ministerstwo chce wyeliminować podwójne bądź nawet wielokrotne opodatkowanie takich podmiotów. Ponadto, mają zostać doprecyzowane przesłanki dotyczące wysokiej rentowności zagranicznej jednostki w stosunku do posiadanych aktywów w przypadku potencjalnego zbycia aktywów w trakcie roku. Ma również zostać doprecyzowana definicja jednostki zależnej. 

Finansowanie dłużne 

Szósty obszar zmian ma objąć rozliczenia kosztów finansowania dłużnego w kosztach podatkowych. Modyfikacjami w tym obszarze MF chce usunąć wątpliwości interpretacyjne. Dlatego też ma się zmienić art. 15c ust. 1 ustawy o CIT i doprecyzowana kwota podlegająca wyłączeniu z kosztów podatkowych. Wyłączeniu podlegać będzie wyższa kwota (kwota 3.000.000 zł; 30% EBITDA). Zmieni się też art. 16 ust. 7i i 7j ustawy o CIT, dotyczący przepisów o kosztach finansowania dłużnego przeznaczonego na transakcje kapitałowe. W regulacjach tych znajdzie się wyłączenie stosowania tych przepisów w sytuacjach, kiedy finansującym jest bank lub spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa mające siedzibę w państwie członkowskim UE lub w państwie należącym do EOG. Ponadto nie będą objęte tymi przepisami przypadki finansowania dłużnego udzielonego na nabycie lub objęcie udziałów (akcji) lub ogółu praw i obowiązków w podmiotach z podatnikiem niepowiązanych. 

Transakcje rajowe 

Zmiany dotyczyć będą również transakcji z podmiotami z tzw. rajów podatkowych.  

Przede wszystkim mają zostać podwyższone progi dokumentacyjne (progi istotności) dla bezpośrednich i pośrednich transakcji rajowych, których przekroczenie powoduje powstanie obowiązku podatkowego. W przypadku bezpośrednich transakcji rajowych próg ma być podwyższony dwukrotnie; w przypadku transakcji pośrednich – progi mają mieć różną wysokość w zależności od rodzaju transakcji. Dla pośrednich transakcji rajowych zmieni się również zakres obowiązku dokumentacyjnego. Zniknie również domniemanie rezydencji rzeczywistego właściciela w raju podatkowym – z ustawy o CIT ma jasno wynikać, że przepis dotyczy rzeczywistego właściciela należności wynikającej z transakcji. Ponadto obowiązek dokumentacyjny zostanie wyłączony w określonych przypadkach. 

Podatek u źródła 

Następny obszar zmian obejmie podatek u źródła (WHT). Dziś podmioty dokonujące wypłat należności za pośrednictwem rachunków papierów wartościowych albo rachunków zbiorczych są zobowiązane do przekazywania podmiotom prowadzącym te rachunki informacji o występowaniu powiązań pomiędzy nimi a podatnikiem (odbiorcą należności z papierów wartościowych) oraz o fakcie, że wypłaty dokonane na rzecz tego samego podmiotu zagranicznego przekroczyły w roku podatkowym 2 mln zł, co najmniej na 7 dni przed dokonaniem wypłaty. Ponadto podmioty przekazujące tę informację zostały także zobowiązane do jej aktualizacji, przed dokonaniem wypłaty, w przypadku wystąpienia zmiany okoliczności objętych informacją. 

MF chce złagodzić wprowadzony od 1 stycznia 2019 r. mechanizm poboru tego podatku w ww. sytuacjach. Wśród planowanych zmian ma się znaleźć wyłączenie stosowania niektórych obowiązków szeroko rozumianych płatników, tj. zarówno emitenta jako płatnika sensu stricto, jak i podmiotu będącego tzw. płatnikiem technicznym w zakresie opodatkowania u źródła odsetek i dyskonta od skarbowych papierów wartościowych (tj. bonów i obligacji skarbowych). W przepisach ma się więc znaleźć szersze zwolnienia przedmiotowe podatnika-nierezydenta od podatku dochodowego, które zawarte jest w art. 17 ust. 1 pkt 50 ustawy o CIT i art. 21 ust. 1 pkt 130 ustawy o PIT, i objęcie nim także obligacji skarbowych oferowanych na rynku krajowym i bonów skarbowych oraz odpowiednią zmianę w zakresie przedmiotowym zwolnienia od obowiązku płatnika co do poboru podatku, które z kolei znajduje się w art. 26 ust. 1aa ustawy o CIT i art. 41 ust. 24 ustawy o PIT. 

Dodatkowo MF chce zaproponować wydłużenie zakresu czasowego oświadczenia płatnika wyłączającego obowiązek stosowania mechanizmu. Złożenie oświadczenia ma dać możliwość niestosowania tego mechanizmu przez kolejne siedem miesięcy, a nie jak obecnie – trzy. 

Polska Spółka Holdingowa 

Resort finansów dostrzega także potrzebę doprecyzowania przepisów dotyczących Polskiej Spółki Holdingowej (PSH) w taki sposób, aby z opcji PSH skorzystało więcej podmiotów. Dlatego też MF ma w planach zastąpienie definicji spółki zależnej, krajowej spółki zależnej i zagranicznej spółki zależnej definicjami krajowej spółki zależnej i zagranicznej spółki zależnej. Katalog form prawnych, w których może działać spółka holdingowa, ma zostać poszerzony o prostą spółkę akcyjną. Spółka holdingowa ma także zyskać prawo do zwolnienia z CIT dywidend (chodzi o zwolnienie wynikające z Dyrektywy Parent Subsidiary). Ponadto w ramach PSH krajowa spółka zależna ma zyskać możliwość korzystania ze zwolnienia w przewidzianego dla specjalnej strefy ekonomicznej lub tzw. Polskiej Strefy Inwestycji. I ostatnia z zapowiadanych nowości to 100% zwolnienie z dywidend (obecnie jest to 95%). 

Ryczałt od dochodów spółek 

Kolejny obszar planowanych zmian ma objąć opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek. Tu też – jak podkreśla MF – chodzi o doprecyzowanie regulacji. W pierwszej kolejności zmieniony zostanie sposób określania dochodu z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą w przypadku wykorzystywania składników majątku (np. samochodów osobowych) na cele działalności gospodarczej oraz inne cele niezwiązane z działalnością gospodarczą. Zmiana ma sprowadzać się do tego, że 50% wydatków, odpisów amortyzacyjnych oraz odpisów z tytułu trwałej utraty wartości związanych z używaniem składników majątku niewykorzystywanych na cele działalności gospodarczej nie będzie stanowić wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą.  

Zmieni się też termin na złożenie przez podatnika zawiadomienia o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek (ZAW-RD). Ma to następować do końca pierwszego roku podatkowego, w którym podatnik ma być opodatkowany ryczałtem.  

Nowe regulacje mają wskazywać, że w przypadku zapłaty podatku od dochodu z przekształcenia w całości, podatnik jest zobowiązany uiścić podatek w terminie przewidzianym na złożenie zeznania CIT-8 za rok podatkowy poprzedzający pierwszy rok opodatkowania ryczałtem.  

Doprecyzowany zostanie także termin zapłaty ryczałtu od dochodu z tytułu podzielonego zysku i dochodu z tytułu zysku na pokrycie strat (dotyczy on również zaliczek na poczet przewidywanej dywidendy) oraz ryczałtu od rozdysponowanego dochodu z tytułu zysku netto.  

Modyfikacje obejmą także warunek wygaśnięcia zobowiązania podatkowego z tytułu tzw. korekty wstępnej. Z przepisów ma jasno wynikać, że zobowiązanie to wygasa w całości po upływie co najmniej jednego pełnego okresu opodatkowania ryczałtem, tj. 4 lat podatkowych. 

Aktualizacja danych dużych podatników 

Resort finansów chce zmienić termin aktualizacji indywidualnych danych dużych podatnika (art. 27b ust. 8 ustawy o CIT). Dziś co kwartał publikowana jest aktualizacja informacji o dużych podatnikach. Po zmianach ma to następować raz w roku. 

Po nowelizacji przepisów aktualizacja będzie następować do 30 września, według stanu na pierwszy dzień miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym indywidualne dane podatników mają zostać podane do publicznej wiadomości (tj. według stanu na 1 sierpnia). 

Zmiany analogiczne do przedstawionych powyżej planowane są również w ustawie o PIT. Systemowej zmianie w zakresie obowiązku składania informacji ORD-U ma ulec również Ordynacja Podatkowa.  

Założenia projektowanych zmian pojawiły się na stronie Kancelarii Prezesa Rady Ministrów 20 czerwca 2022. Wskazują one zarys planowanych przez Ministerstwo Finansów zmian. Nowości jednak będzie dużo i na tym etapie trudno ocenić ich skutki w praktyce. Na chwilę obecną czekamy na opublikowanie projektu nowelizacji przepisów do konsultacji, co – zgodnie z zapowiedziami przedstawicieli Ministerstwa Finansów, że projekt jest już gotowy – ma nastąpić niebawem. 

Będziemy Państwa na bieżąco informować o postępie prac legislacyjnych.