Kolejna duża nowelizacja ustawy o CIT – projekt ustawy

Spread the love

28 czerwca 2022 r. na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego opublikowany został projekt ustawy wprowadzającej kolejne zmiany do ustawy o CIT i innych ustaw. Projekt został przekazany do konsultacji.

Projekt modyfikuje część rozwiązań wprowadzonych do polskiego porządku prawnego w ramach tzw. Polskiego Ładu. Poniżej przedstawiamy najistotniejsze zmiany, które w naszej ocenie zasługują na Państwa uwagę.

Modyfikacja i odroczenie wejścia w życie minimalnego CIT

Przewidywane jest zwolnienie podatników z podatku minimalnego (art. 24ca ustawy o CIT) za rok 2022 (zwolnienie będą mogli odpowiednio stosować podatnicy
z rokiem podatkowym innym niż kalendarzowy).

Od 2023 r. zmieni się też konstrukcja kalkulacji podatku:

  • wskaźnik rentowności, poniżej którego minimalny CIT będzie należny zostanie podwyższony do 2%,
  • zmieni się metodologia wyliczania wskaźnika (m.in. wyłączenie z kosztów uzyskania przychodów opłat z tytułu leasingu, wzrostu kosztów zakupu energii elektrycznej, wyłączenie przychodów i bezpośrednio z nimi związanych kosztów wartości należności handlowych zbywanych na rzecz podmiotów
    z branży faktoringowej, wyłączenie podatku akcyzowego),
  • podatnik będzie mógł wybrać jedną z dwóch następujących metod ustalania podstawy opodatkowania:
    • 4% przychodów innych niż z zysków kapitałowych albo
    • 2% przychodów + koszty pasywne (tj. finansowanie dłużne i usługi niematerialne) + wartość podatku odroczonego wynikająca z ujawnienia WNIP.
  • stawka podatku będzie nadal wynosiła 10%.

Z minimalnego CIT zostaną dodatkowo wyłączeni mali podatnicy, spółki komunalne, podatnicy świadczący usługi ochrony zdrowia, podatnicy, których rentowność w jednym z trzech ostatnich lat podatkowych wynosiła powyżej 2%, a także podatnicy postawieni w stan upadłości lub likwidacji.

Likwidacja ukrytej dywidendy

Projekt przewiduje uchylenie przepisów o tzw. ukrytej dywidendzie, które miały wejść w życie od 1 stycznia 2023 r., a powodowały wiele wątpliwości interpretacyjnych.

Zmiany w zakresie podatku od przerzuconych dochodów

Podstawowe zmiany w zakresie podatku od tzw. przerzucanych dochodów obejmują następujące kwestie:

  • podatkowi będą podlegać jedynie wydatki stanowiące koszty uzyskania przychodów ponoszone na rzecz podmiotów powiązanych niemających siedziby lub zarządu w Polsce,
  • aby podatek był należny:
    • co najmniej 50% przychodów uzyskiwanych przez taki podmiot powiązany od podmiotów powiązanych muszą stanowić określone przychody pasywne,
    • przychód uzyskiwany przez podmiot powiązany w związku z daną transakcją będzie musiał podlegać opodatkowaniu według efektywnej stawki niższej niż 14,25% (warunek niższego opodatkowania odnosi się wprost do przychodów podmiotu powiązanego z określonej należności, a nie do całokształtu działalności lub dochodu podmiotu powiązanego),
    • podmiot ten musi przekazywać na rzecz innego podmiotu co najmniej 10% otrzymanych przychodów pasywnych (mają zastosowanie dodatkowe warunki),
  • przepisy o podatku od przerzuconych dochodów będą odpowiednio stosowane m.in. do określonych schematów z udziałem spółek transparentnych podatkowo bądź z podmiotami zagranicznymi przenoszącymi przychody do innych podmiotów zagranicznych korzystających z niskiego opodatkowania.

Zmiany mają wejść w życie od 1 stycznia 2023 r.

Uproszczenia w zwrocie podatku od dochodów z budynków

Zmiana przepisów o zagranicznych jednostkach kontrolowanych (CFC) będzie dotyczyć:

  • eliminacji podwójnego opodatkowania CFC w sytuacji, gdy dochodzi do kaskadowej wypłaty dywidendy w strukturach holdingowych,
  • doprecyzowanie jednej z przesłanek konstytuujących zagraniczną jednostkę kontrolowaną (tj. przesłanki dotyczącej wysokiej rentowności zagranicznej jednostki w stosunku do posiadanych aktywów) w przypadku potencjalnego zbycia aktywów w trakcie roku,

doprecyzowania definicji jednostki zależnej i dodanie nowych pojęć „zależnej” oraz „dominującej” zagranicznej jednostki kontrolowanej.

WHT

W ramach mechanizmu pay&refund planowane jest m.in. uchylenie niektórych obowiązków płatników (emitentów i tzw. płatników technicznych) w zakresie opodatkowania u źródła odsetek i dyskonta od skarbowych papierów wartościowych (tj. bonów i obligacji skarbowych). W tym celu rozszerzono zwolnienie przedmiotowe dla podatników nierezydentów (art. 17 ust. 1 pkt 50 ustawy o CIT) na obligacje skarbowe oferowane na rynku krajowym i bony skarbowe. Odpowiednio zmieniono również zwolnienia od obowiązku płatnika co do poboru podatku (art. 26 ust. 1aa ustawy o CIT).

Wydłużona zostanie tez ważność oświadczenia płatnika wyłączającego obowiązek stosowania mechanizmu pay&refund – do końca roku podatkowego, w którym złożył to oświadczenie. Termin na złożenie oświadczenia uzupełniającego przesunięty zostanie na koniec miesiąca następującego po roku podatkowym.

Zmiany mają mieć zastosowanie do wypłat realizowanych po 31 grudnia 2022 r.

Koszty finansowania dłużnego

Doprecyzowano wątpliwości interpretacyjne w zakresie nowego brzmienia art. 15c ust. 1 ustawy o CIT poprzez wskazanie, że wyłączeniu z kosztów podatkowych będą podlegać koszty finansowania dłużnego w części, w jakiej nadwyżka finansowania dłużnego przekroczy wyższą z dwóch kwot (3.000.000 zł; 30% podatkowej EBITDA).

Ponadto, ograniczenia dotyczące kosztów finansowania dłużnego przeznaczonego na transakcje kapitałowe (art. 16 ust. 13f ustawy o CIT) nie będą stosowane:

  • w odniesieniu do kosztów finansowania dłużnego na nabycie lub objęcie udziałów (akcji) lub ogółu praw i obowiązków w podmiotach niepowiązanych
    z podatnikiem,
  • jeśli udzielającym finansowania jest bank lub spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa mające siedzibę w państwie członkowskim UE
    lub w państwie należącym do EOG.

Zmiany mają mieć zastosowanie do kosztów finansowania dłużnego poniesionych od dnia 1 stycznia 2022 r.

Zmiana przepisów dotyczących polskiej spółki holdingowej (PSH)

Doprecyzowanie przepisów w zakresie możliwości skorzystania z reżimu holdingowego m.in. poprzez:

  • rozszerzenie katalogu form prawnych, w których może działać spółka holdingowa o prostą spółkę akcyjną,
  • rozszerzenie prawa do korzystania ze zwolnienia z CIT dywidend wynikającego z Dyrektywy Parent Subsidiary dla spółek holdingowych,
  • doprecyzowanie przepisów m.in. dotyczących posiadania przez spółkę holdingową udziałów (akcji) w spółkach zależnych (1 rok),
  • objęcie możliwością skorzystania ze zwolnienia w przewidzianego dla specjalnej strefy ekonomicznej lub tzw. Polskiej Strefy Inwestycji przez krajową spółkę zależną w ramach PSH,

wprowadzenie 100% zwolnienia z dywidend (aktualnie zwolnienie dla 95% dywidendy).

Zmiana przepisów w zakresie opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek (estoński CIT)

Proponuje się:

  • modyfikacje zakresu określania dochodu z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą w przypadku wykorzystywania składników majątku (np. samochodów osobowych) na cele działalności gospodarczej oraz inne cele niezwiązane z działalnością gospodarczą,
  • modyfikacje dotyczące warunku wygaśnięcia zobowiązania podatkowego
    z tytułu tzw. korekty wstępnej (zobowiązanie podatkowe z tytułu tzw. korekty wstępnej wygasa w całości po upływie co najmniej jednego pełnego okresu opodatkowania ryczałtem, tj. 4 lat podatkowych),
  • doprecyzowanie terminu złożenia zawiadomienia o wyborze opodatkowania CIT estońskim – przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego,
  • zmianę przepisu dotyczącego terminu na zapłatę podatku należnego od dochodu z przekształcenia – w przypadku zapłaty podatku od dochodu z przekształcenia w całości, podatnik jest zobowiązany uiścić podatek w terminie przewidzianym na złożenie zeznania CIT-8 za rok podatkowym poprzedzający pierwszy rok opodatkowania ryczałtem,
  • modyfikacje w zakresie terminu zapłaty ryczałtu od dochodu z tytułu podzielonego zysku i dochodu z tytułu zysku na pokrycie strat (dot. również zaliczek na poczet przewidywanej dywidendy) oraz ryczałtu od rozdysponowanego dochodu z tytułu zysku netto,
  • doprecyzowanie przepisów dotyczących warunków uprawniających do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek w zakresie wydatków ponoszonych przez podatnika na zatrudnienie osób fizycznych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę.

Inne zmiany

Do pozostałych zmian proponowanych w ramach projektu ustawy należą:

  • doprecyzowanie, że przepisy dotyczące rozliczania strat spółek należących do podatkowych grup kapitałowych dotyczą strat powstałych od 2022 r.,
  • zmiana terminu aktualizacji indywidualnych danych dużych podatników (art. 27b ust. 8 ustawy o CIT) przez MF – będzie ona następowała raz na rok (do 30 września) a nie co kwartał,
  • wprowadzenie obowiązku składania CIT-ST elektronicznie,
  • uproszczenie przepisów o uldze na złe długi,
  • modyfikacje w przepisach dotyczących ulgi na dokonanie pierwszej oferty publicznej,
  • zmiany w zakresie cen transferowych, o których informujemy Państwa
    w osobnym alercie.

Projekt ustawy wprowadza również zmiany w ustawie o PIT (analogiczne do wdrażanych w ustawie o CIT). Systemowej zmianie w zakresie obowiązku składania informacji ORD-U ma ulec również Ordynacja Podatkowa.

Zapraszamy do kontaktu z naszym ekspertem w przypadku pytań.

Ewa Banaszak

MDR & Tax Coordination Manager

ewa.banaszak@tpa-group.pl


Pobierz cały alert w wersji PDF