Wiążące Informacje Stawkowe (WIS) odgrywają niebagatelną rolę w zarządzaniu funkcją podatkową sektora instytucjonalnego wynajmu mieszkań i domów studenckich. To bowiem ten instrument umożliwia bezpieczeństwo podatkowe stosowania określonej stawki VAT do przyjętego modelu najmu / zakwaterowania najemców przez okres 5 lat. Z kolei bezpieczeństwo stosowania stawki bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo odliczenia VAT z tytuły nabycia lub wytworzenia (budowy) danego projektu. Stąd też duża popularność tego instrumentu, nie tylko w obszarze Living. Szacuje się, że w 2020 roku wydano blisko 8,700 WIS1.
WIS, oprócz bezpośredniego wpływu na VAT, może też wpływać pośrednio na inne podatki, których rozliczanie oparte jest na klasyfikacji według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).
Jeden organ do wszystkiego
Podobną funkcję, w obszarze innych podatków, pełnią wiążące informacje akcyzowe (WIA), wiążące informacje taryfowe (WIT) oraz wiążące informacje o pochodzeniu (WIP). Dotychczas instrumenty te wydawane były przez różne organy podatkowe. Teraz ulegnie to zmianie i organem odpowiedzialnym za wydawanie wiążących informacji każdego typu będzie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Ten sam organ stanie się również organem rozpatrywania spraw odwoławczych w ramach II instancji.
Uregulowanie procedury
Pakiet przewiduje również pewne doprecyzowanie i uregulowanie procedury wydawania i zaskarżania WIS i związanych z nią postanowień. W szczególności:
WIS nie zawsze ze stawką VAT – zmiany przewidują rezygnację z określania w WIS stawki VAT dla towaru lub usługi w przypadku, gdy podatnik jest zainteresowany uzyskaniem WIS do celów innych niż stosowanie przepisów w zakresie stawek VAT
Szerszy katalog wnioskodawców – rozszerzenie katalogu podmiotów, które mogą wystąpić o WIS o podmioty publiczne w rozumieniu ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym czy zamawiających w rozumieniu ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi
Uzupełnienie wniosku w 7 dni – w tym terminie wnioskodawca dostarcza dokumenty odnoszące się do towaru albo usługi, w przypadku gdy jest to niezbędne do dokonania właściwej klasyfikacji towaru albo usługi albo towarów lub usług, które razem składają się na jedną czynność podlegającą opodatkowaniu. W przekroczeniu tego terminu wydawane będzie postanowienie o pozostawieniu wniosku o wydanie WIS bez rozpatrzenia, na które służy zażalenie.
Wiążąca moc WIS – wiąże organy podatkowe wobec podmiotów, dla których WIS została wydana, oraz te podmioty, w odniesieniu do usługi, która została wykonana w okresie ważności WIS.
Okres ważności WIS – podstawowy okres ważności to nadal 5 lat od dnia następującego po dniu jej doręczenia. WIS traci również ważność przed upływem 5 lat z dniem, w którym nastąpiło jej wygaśnięcie z mocy prawa lub dniem następującym pod dniu doręczenia decyzji o uchyleniu lub zmianie WIS.
Wygaśnięcie WIS z mocy prawa – doprecyzowano trzy przesłanki wygaśnięcia WIS z mocy prawa. Po zmianach WIS wygasa z mocy prawa w przypadku zmiany przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku odnoszących się do towaru albo usługi będących jej przedmiotem, w wyniku której wskazana w WIS:
1) klasyfikacja towaru lub usługi w PKOB/PKWiU/CN lub
2) stawka podatku właściwa dla towaru albo usługi, lub
3) podstawa prawna wskazanej w WIS stawki podatku
– staje się niezgodna z tymi przepisami, przy czym wygaśnięcie WIS następuje z dniem wejścia w życie przepisów, z którymi WIS stała się niezgodna.
Uchylenie lub zmiana WIS – doprecyzowano, że Dyrektor KIS wszczyna z urzędu postępowanie w sprawie zmiany albo uchylenia ostatecznej WIS w przypadku wystąpienia albo uzasadnionego przypuszczenia wystąpienia przesłanek powodujących jej nieprawidłowość, w szczególności (a nie tylko) w przypadku wymienionych w przepisie zdarzeń, m.in. zmian w klasyfikacjach, wyroku TSUE czy błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.
Ochrona podatnika w ramach WIS – doprecyzowano, że w okresie ważności WIS stosuje się do niej przepisy Ordynacji podatkowej regulujące kwestię ochrony wnioskodawcy znane podatnikom z postępowań o wydawanie interpretacji podatkowej. Ma to szczególne znaczenie w przypadku okresu pomiędzy wystąpieniem przesłanek do uchylenia lub zmiany WIS, a dniem doręczenia decyzji o jej uchyleniu lub zmianie.
Ochrona dla korzystających z ‘cudzych’ WIS – co istotne, ochronę stosuje się również w przypadku podatników, którzy skorzystali z opublikowanych WIS, ale nie byli ich bezpośrednimi Wnioskodawcami. Wówczas korzystają z ochrony od dnia opublikowania danej WIS w BIP do dnia i) zamieszczenia decyzji o zmianie lub jej uchyleniu, ii) poprzedzającego dzień jej wygaśnięcia z mocy prawa, iii) upływu okresu ważności WIS. Korzystanie z ‘cudzych’ WIS jest jednak zawsze bardziej ryzykowne niż złożenie własnego wniosku ze względu na duży stopień zniuansowania stanów faktycznych w obrębie projektów PRS / PBSA. Nie jest to jednak niemożliwe, po uprzedniej szczegółowej analizie.
Zniesienie opłat za WIS
Pakiet SLIM VAT3 przewiduje też zniesienie opłat za WIS. Dotychczas wniosek o wydanie WIS podlegał opłacie w wysokości 40 złotych.
W skrócie
- 7 dni na uzupełnienie wniosku o WIS pod rygorem postanowienia o nierozpatrzeniu
- Możliwość składania zażaleń na postanowienie o nierozpatrzeniu WIS
- Brak opłat za WIS
- Określenie okresu ważności WIS – zasadniczo 5 lat, możliwość skrócenia przez wygaśnięcie z mocy prawa, decyzje zmieniające lub uchylające
- Jeden organ wydający WIS i rozpatrujący odwołania (II instancja) – Dyrektor KIS
- Ochrona podatnika w ramach WIS porównywalna do ochrony interpretacją podatkową (tax ruling)
Większość przepisów pakietu SLIM VAT3 obowiązuje od 1 lipca 2023 r.