Na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego pojawił się długo wyczekiwany projekt ustawy o zmianie ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami oraz niektórych innych ustaw. Dla przypomnienia warto wspomnieć, że jest to już kolejny projekt ustawy, który implementuje do polskiego porządku prawnego dyrektywę Rady (UE) 2021/514 z dnia 22 marca 2021 r. zmieniającą dyrektywę 2011/16/UE w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania (tzw. Dyrektywa DAC-7).
Dyrektywa ta nakłada nowe obowiązki sprawozdawcze na operatorów platform cyfrowych, w tym tzw. market place, za pośrednictwem których oferowane są towary i usługi. Szerzej na temat samej dyrektywy pisaliśmy w naszym poprzednim artykule.
Pod pojęciem platformy należy rozumieć oprogramowanie umożliwiające sprzedawcom łączność z innymi użytkownikami w celu wykonywania określonych czynności objętych projektem ustawy (tzw. „stosownych czynności”), a więc przede wszystkim strony internetowe lub ich części lub aplikacje (także mobilne). Za platformę nie jest uznawane oprogramowanie umożliwiające wyłącznie przetwarzanie płatności, wystawianie przez użytkowników ogłoszeń, reklamowanie lub przekierowywanie na platformę.
Obowiązki operatorów platform cyfrowych będą polegały na:
- przekazywaniu zbiorczej informacji na temat sprzedawców korzystających z platform Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej oraz
- przestrzeganiu wskazanych w projekcie ustawy procedur należytej staranności (tj. obowiązków związanych z gromadzeniem i weryfikacją gromadzonych danych, z określaniem rezydencji sprzedawcy, a także z przechowywaniem dokumentacji).
Zgodnie z projektem ustawy, raportowaniu będą podlegały informacje związane z poniższymi tzw. „stosownymi czynnościami” wykonywanymi za wynagrodzeniem:
a) udostępnienie nieruchomości, udziału w nieruchomościach, lub ich części, w tym pomieszczeń przynależnych,
b) usługi świadczone osobiście obejmujące pracę w trybie zadaniowym lub czasowym przez osobę fizyczną działającą albo niezależnie, albo na rzecz lub w imieniu podmiotu wykonywaną na żądanie użytkownika online lub fizycznie offline po umożliwieniu jej wykonania za pośrednictwem platformy,
c) sprzedaż towarów,
d) udostępnienie środka transportu.
Projekt ustawy zawiera katalog informacji, które mają być przekazywane do organu podatkowego. Obok danych dotyczących samego operatora obejmuje on również dane mające służyć identyfikacji sprzedającego (w tym jego firmę czy numer identyfikacji podatkowej) oraz inne informacje, m.in. dotyczące państwa rezydencji sprzedawcy podlegającego raportowaniu, identyfikatora rachunku finansowego sprzedawcy, kwoty łącznego wynagrodzenia w poszczególnych kwartałach, składek, prowizji lub podatków zatrzymanych lub pobranych przez raportującego operatora platformy. Więcej informacji wymaganych jest w przypadku raportowania czynności dotyczących nieruchomości.
Informacje za okres sprawozdawczy (rok kalendarzowy) będą przekazywane elektronicznie przy wykorzystaniu oprogramowania interfejsowego.
Ustawa wprowadza jednocześnie mechanizm wymiany pozyskanych informacji z pozostałymi państwami członkowskimi.
Ustawa przewiduje również nałożenie na operatorów sankcji za niewykonanie obowiązków wynikających z ustawy – w takich przypadkach kara pieniężna może wynieść nawet do 1 000 000 zł, w zależności od powagi przewinienia. Dodatkowo, w sytuacjach przewidzianych ustawą na osoby działające w imieniu lub interesie raportującego operatora platformy mogą zostać nałożone kary grzywny. Sankcje mogą również dotyczyć operatorów platform spoza Unii Europejskiej, którzy nie dopełnili nałożonych przepisami obowiązków rejestracyjnych.
Ustawa przewiduje również nałożenie określonych sankcji na sprzedawców, którzy nie wywiązują się ze swoich obowiązków w zakresie przekazania operatorom odpowiednich informacji. Nieprzekazanie takiej informacji może skutkować wstrzymaniem wypłaty wynagrodzenia temu sprzedawcy lub blokadą wykonania „stosownej czynności” do czasu przekazania przez niego wymaganych danych.
Projektowana ustawa ma wejść w życie z dniem 1 lipca 2024 r. Będzie ona miała zastosowanie do podmiotów, które w dowolnym momencie w okresie od dnia 1 stycznia 2023 r. do dnia poprzedzającego dzień wejścia w życie ustawy spełniały warunki uznania ich za tzw. raportujących operatorów platform. Ustawodawca wyznaczył przy tym dla takich operatorów terminy wykonania określonych czynności, w szczególności::
a) 31 grudnia 2024 r. – termin przeprowadzenia procedur należytej staranności – w odniesieniu do sprzedawców, którzy w tym okresie byli zarejestrowani na danej platformie;
b) 31 stycznia 2025 r. – termin realizacji procedur sprawozdawczych – w odniesieniu do czynności, których wykonanie operator umożliwił w tym okresie sprzedawcom podlegającym raportowaniu.
Raportowanie będzie zatem dotyczyć całego roku 2023 oraz 2024 przed wejściem w życie ustawy.
Warto również wskazać, że w powyższych przypadkach regulacje dotyczące sankcji dla sprzedawców polegających na wstrzymaniu wypłaty wynagrodzenia oraz blokowaniu realizacji czynności, o których mowa powyżej – nie będą miały zastosowania. Natomiast raportujący operatorzy platform, którzy nie przekażą informacji o sprzedawcach, ale będą posiadali dowody, że bezskutecznie wystąpili ponownie o informacje do sprzedawcy, lub wystąpienie nie było możliwe, nie będą podlegali karze pieniężnej. W takich sytuacjach nie będą także wszczynane postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe.
W razie jakichkolwiek pytań dotyczących omawianych regulacji, zachęcamy do kontaktu.