Pomoc publiczna to szerokie pojęcie obejmujące wiele kategorii wsparcia ze środków państwa, w tym instrumenty podatkowe. Daje ona szerokie możliwości wsparcia rozwoju dla przedsiębiorstw. O czym jeszcze możecie się dowiedzieć z mojej rozmowy w ramach serii “Obiektywnie o biznesie”?
Czym jest pomoc publiczna?
Zgodnie z art. 107 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej jest to każda pomoc, która spełnia łącznie cztery warunki. Po pierwsze, musi to być interwencja państwa lub interwencja dokonana przy użyciu zasobów państwowych. Po drugie, interwencja ta musi być w stanie wpłynąć na wymianę handlową między państwami członkowskimi. Po trzecie, musi przyznawać beneficjentowi selektywną korzyść. Po czwarte, musi zakłócać konkurencję lub grozić jej zakłóceniem.. W praktyce pomoc publiczna może zatem przybierać różne formy. Oprócz powszechnie utożsamianych z pomocą publiczną dotacji, w tym ze środków funduszy europejskich, może ona mieć formę np. dopłat do kredytów bankowych, rekompensaty za świadczenie usług publicznych, pożyczki lub kredytu preferencyjnego, poręczenia, gwarancji, umorzenia kosztów egzekucyjnych lub kosztów sądowych, oddania do korzystania lub sprzedaży mienia Skarbu Państwa na warunkach korzystniejszych od oferowanych na rynku albo zwolnienia z podatku lub opłaty, konwersji wierzytelności na akcje lub udziały albo wniesienia kapitału do spółki, a także wielu innych.
Jaka pomoc publiczna jest dostępna dla polskich przedsiębiorców w celu wsparcia ich działalności?
Polska oferuje szeroki wachlarz wsparcia ze środków publicznych, w tym z Krajowego Planu Odbudowy, funduszy unijnych w ramach bieżącej perspektywy finansowej, ale również środków krajowych. Dostępne są również liczne instrumenty wsparcia podatkowego.
Jak wygląda proces aplikacyjny?
Czasami może on być dużym wyzwaniem. Wiąże się z koniecznością spełnienia wielu wymogów formalnych i merytorycznych. Konieczne jest zachowanie zgodności z prawem unijnym i krajowym. Przykładowo, wsparcie kwalifikowane jako pomoc publiczna musi spełnić warunki efektu zachęty,, czyli – w uproszczeniu – nie może zostać przyznana na realizacje projektu, który obiektywnie jest możliwy do realizacji bez dofinansowania przez państwo czy beneficjent aplikował już o pomoc.
Czy można łączyć formy pomocy?
Możliwe jest łączenie różnych form wsparcia, a tym samym maksymalizowanie korzyści wynikających z zastosowania pomocy państwa. Generalną zasadą łączenia pomocy publicznej jest, że pomoc ta, udzielana z kilku źródeł, powinna dotyczyć różnych, możliwych do wyodrębnienia kosztów kwalifikowalnych. Innymi słowy, realizacja jednego przedsięwzięcia nie powinna być nadmiernie dofinansowana w oparciu o te same wydatki. Stosuje się też zasady szczególne. Przy zachowaniu właściwych reguł, przedsiębiorcy mogą zatem jednocześnie korzystać z różnych form pomocy, w tym łączyć np. instrumenty bezzwrotne z podatkowymi.
Jakie obowiązki musi wypełniać przedsiębiorca?
Korzystanie z pomocy publicznej (po jej udzieleniu) wiąże się zawsze z koniecznością spełnienia szeregu obowiązków. Między innymi wymagane jest specjalne raportowanie. Beneficjent wsparcia zobowiązany jest również do stosowania zasady trwałości (w uproszczeniu utrzymania efektów projektu przez określony czas, którego długość zależy od wielkości przedsiębiorcy w rozumieniu właściwych przepisów). Udzielone wsparcie może wpływać na decyzje dotyczące np. struktury właścicielskiej beneficjenta czy własności aktywów (współ-)finansowanych ze środków publicznych, bowiem te mogą wymagać co najmniej zawiadomienia właściwych instytucji o takich planowanych działaniach, a niekiedy nawet skutkować obowiązkiem zwrotu co najmniej części udzielonej pomocy. Chociaż obowiązki te mogą wydawać się uciążliwe, są one niezbędne do prawidłowego monitorowania i weryfikacji wykorzystania środków publicznych.
Zapraszam do posłuchania całej rozmowy, którą odbył ze mną Szymon Glonek w ramach serii “Obiektywnie o biznesie”.
Chcesz skutecznie wykorzystać dostępne zasoby na rozwój swojej firmy? Zachęcam do bezpośredniego kontaktu.