Tax Highlights
Odstępne za cesję praw i obowiązków z umowy deweloperskiej opodatkowane 23% VAT
Zgodnie z wyrokiem 7 sędziów NSA z dnia 24 czerwca 2024 roku, sygn. I FSK 1661/20, cesje uprawnień z umowy deweloperskiej dokonane przed wydaniem przez dewelopera cedentowi lokalu oraz dokonane w trakcie trwania budowy budynku, przy zapłacie przez cesjonariusza jedynie odstępnego, powinny być uznane za świadczenie usług i opodatkowane 23% stawką VAT.
Projekt nowej definicji budynku i budowli dla celów podatku od nieruchomości
W dniu 17 czerwca 2024 roku opublikowany został projekt ustawy zmieniającej m.in. definicję budynku i budowli stosowaną dla celów podatku od nieruchomości. Nowa definicja budynku i budowli ma nie zawierać już odwołania do przepisów ustawy prawo budowlane.
Pojęcie budynku zostało zaktualizowane o całość instalacji zapewniających możliwość jego użytkowania zgodnie z przeznaczeniem takie jak np. instalacja elektroenergetyczna, wodociągowa, kanalizacyjna, znajdujące się wewnątrz budynku i stanowiące jego integralną część. Instalacje te nie będą podlegały oddzielnemu opodatkowaniu, gdyż podstawą opodatkowania budynku będzie jego powierzchnia użytkowa.
Z kolei za budowle należałoby uznać wykonane z użyciem wyrobów budowlanych:
- obiekty wymienione w załączniku nr 4 do ustawy, a także instalacje i urządzenia, jeżeli stanowią z tymi obiektami całość techniczno-użytkową,
- części budowlane urządzeń niestanowiących części budowli, o których mowa w lit. a,
- części budowlane elektrowni wiatrowych i elektrowni jądrowych,
- fundamenty pod maszyny oraz urządzenia, odrębne pod względem technicznym od tych maszyn i urządzeń,
- przyłącza do obiektu budowlanego.
- Na gruncie ustawy o VAT wydzielony projekt deweloperski w budowie stanowi ZCP
Wyrokiem z dnia 19 czerwca 2024 roku, sygn. III SA/Wa 849/24, WSA w Warszawie uznał, że w sytuacji, gdy podatnik wyodrębnił niezakończony projekt deweloperski, obejmujący składniki majątkowe jak grunt, prace budowlane w toku, prawa i obowiązki z umów dotyczących projektu oraz zobowiązania i planuje dokonać podziału przez wydzielenie, w efekcie którego nastąpi przeniesienie całości projektu do spółki przejmującej, taki projekt stanowić będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o VAT, zatem przejęcie nie podlegać będzie opodatkowaniu VAT.
Nieodpłatne użyczenie lokali mieszkalnych na rzecz fundacji rodzinnej nie podlega opodatkowaniu VAT
W interpretacji podatkowej z dnia 12 czerwca 2024 roku, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.217.2024.4.RG, Dyrektor KIS wskazał, że użyczenie lokali na rzecz fundacji rodzinnej nie podlega opodatkowaniu VAT, jeśli podatnikowi nie przysługiwało prawo do odliczenia VAT z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych lokali lub ich części składowych. W takiej sytuacji nie dojdzie bowiem do wykonania czynności opodatkowanej tj. odpłatnego świadczenia usług, lub zrównanego z nim nieodpłatnego świadczenia usług.
Niemiecka spółka zatrudniająca pracownika w systemie pracy zdalnej nie tworzy zakładu podatkowego w Polsce
Wyrokiem z dnia 24 czerwca 2024 roku, sygn. I SA/Gl 1679/23, WSA w Gliwicach uznał, że samo przekazanie narzędzi pracy (m.in. laptopa, telefonu służbowego) przez niemiecką spółkę pracownikowi wykonującemu pracę zdalnie z terytorium Polski nie tworzy więzi z punktem geograficznym, a mieszkanie pracownika nie może zostać uznane za stałą placówkę spółki niemieckiej, w konsekwencji nie dojdzie do powstania zakładu podatkowego w Polsce.
Rozłożenie na raty wierzytelności pieniężnej nie zabiera prawa do skorzystania z ulgi na złe długi w CIT
W interpretacji podatkowej z dnia 27 maja 2024 roku, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.159.2024.2.BD, Dyrektor KIS wskazał, że samo rozłożenie wierzytelności na raty nie stanowi zmiany pierwotnych terminów płatności wierzytelności. Wobec tego podatnik ma prawo do zastosowania ulgi na złe długi dla całego zobowiązania w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym upłynęło 90 dni od terminu płatności wskazanego na fakturach.
Spółka osiągająca przychody ze świadczenia usług hotelarskich oraz konferencyjnych może zostać uznana za spółkę nieruchomościową
W interpretacji podatkowej z dnia 27 maja 2024 roku, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.176.2024.1.ED, Dyrektor KIS stwierdził, że dominującym elementem umowy o świadczenie usług hotelarskich oraz konferencyjnych jest najem, natomiast usługi świadczone w obrębie obiektu oraz zapewniające kompleksową obsługę, mają charakter dodatkowy wobec głównej funkcji usługi. Dlatego, przychody z tytułu świadczenia usług hotelowych oraz z organizacji konferencji należy uznać za przychody z tytułu najmu, co po spełnieniu pozostałych przesłanek, może oznaczać, że wynajmująca spółka zostanie uznana za spółkę nieruchomościową.
Rezygnacja ze zwolnienia z opodatkowania VAT dostawy nieruchomości dotyczy również zaliczki
NSA w wyroku z dnia 20 czerwca 2024 roku, sygn. I FSK 1769/21, wskazał że złożenie oświadczenia o rezygnacji ze zwolnienia z opodatkowania VAT dostawy nieruchomości w dniu wpłaty zaliczki nie ma wpływu na ocenę skuteczności tego oświadczenia. Nie ma szczególnych przepisów, które określają moment złożenia oświadczenia o rezygnacji ze zwolnienia w przypadku zaliczek a zaliczka dzieli los świadczenia głównego. W konsekwencji otrzymana zaliczka powinna zostać opodatkowana VAT.
Legal Highlights
Prace nad projektem nowelizacji prawa budowlanego – proponowane zmiany w zakresie procedury zgłaszania domów o powierzchni do 70 m2.
Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw z dnia 21 lutego 2024 r. („Projekt”), którego cele i główne założenia przedstawione zostały w marcowych Real Estate Legal Highlights znajduje się w dalszym ciągu na etapie uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania.
Problemem adresowanym w Projekcie jest procedura zgłaszania budowy na podstawie art. 29 ust. 1 pkt 1a Prawa Budowlanego, tj. budowy wolnostojących, nie więcej niż dwukondygnacyjnych budynków mieszkalnych jednorodzinnych o powierzchni zabudowy do 70 m2, których obszar oddziaływania mieści się w całości na działce lub działkach, na których zostały zaprojektowane, a budowa jest prowadzona w celu zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych inwestora.
W obecnym stanie prawnym weryfikacja dokumentacji składanej wraz ze zgłoszeniem powyżej opisanej budowy jest ograniczona, nawet w przypadku zgłoszenia wadliwego starosta nie ma bowiem możliwości wniesienia sprzeciwu od zgłoszenia. Samorządowcy pozbawieni są więc możliwości reagowania w sytuacji otrzymania niekompletnej dokumentacji. Brak możliwości wniesienia sprzeciwu przez starostę powoduje również niedogodności po stronie inwestora, który nie otrzymując informacji zwrotnej dotyczącej ewentualnych braków w dokumentacji lub ich niezgodności z prawem, kontynuuje inwestycję w przekonaniu o jej prawidłowości.
Projekt przewiduje weryfikację składanej dokumentacji razem ze zgłoszeniem budowy z art. 29 ust 1 pkt 1a, a w przypadku niespełnienia warunków ustawowych (np. w sytuacji niekompletności dokumentów, nieustalenia, że budowa jest prowadzona w celu zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych inwestora), umożliwia staroście lub prezydentowi miasta wniesienie sprzeciwu od zgłoszenia.
Uproszczona procedura budowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego do 70 m2 ma nie mieć zastosowania w przypadku niedołączenia odpowiednich dokumentów określonych przepisami, a także, gdy organ administracji architektoniczno-budowlanej nie ustali na podstawie tejże dokumentacji, że projekt spełnia założenia wynikające z art. 29 ust. 1 pkt 1a Prawa budowlanego. Przesłanki te powinny wynikać wprost z dokumentacji przedłożonej przez inwestora, a okoliczności tych organ nie może domniemywać.
Według uzasadnienia Projektu, organy administracji architektoniczno-budowlanej zgłaszały potrzebę zmiany przepisów Prawa Budowlanego w taki sposób, aby potwierdzały one zastosowanie uproszczonej procedury jedynie do zgłoszenia budowy obiektu spełniającego założenia z art. 29 ust. 1 pkt 1a, zwracając uwagę na liczne naruszenia w stosowaniu przepisu. Przedłożenie projektu Radzie Ministrów ma mieć miejsce w drugim kwartale 2024 r.
Dyrektywa w sprawie charakterystyki energetycznej budynków (EPBD)
W kwietniu 2024 r. Rada Unii Europejskiej przyjęła zmiany w dyrektywie w sprawie charakterystyki energetycznej budynków (EPBD) („Dyrektywa”). Celem nowych przepisów jest dalsze wprowadzanie proklimatycznych rozwiązań w sektorze budowlanym, które mają prowadzić do wyeliminowania źródeł ogrzewania opartych na paliwach kopalnych.
Niektóre ze zmian wprowadzanych w Dyrektywie, służących zmniejszeniu zużycia energii, poprawie bezpieczeństwa energetycznego, zmniejszeniu kosztów związanych z zużyciem energii czy też ogólnemu przyczynianiu się do osiągania celów klimatycznych, to:
- ustalenie wymagań minimalnych dotyczących charakterystyki energetycznej budynków;
- poprawa charakterystyki energetycznej budynków przy okazji bardziej znaczącej renowacji;
- wymóg stosowania instalacji słonecznych w nowo wybudowanych budynkach;
- przyjęcie jednolitego, wspólnego wzoru świadectw charakterystyki energetycznej dla wszystkich państw członkowskich UE.
Mimo szeregu celów i obowiązków do spełnienia, państwa członkowskie dysponują swobodą wyboru środków zmierzających do redukcji emisji. Mają osiągać jednak narzucone Dyrektywą cele w zakresie spadku zużycia energii czy poziomu emisji w wyznaczonych terminach.
Treść Dyrektywy nie przewiduje sankcji finansowych za niewywiązywanie się z obowiązków czy nieosiąganie celów wyznaczonych Dyrektywą w terminach. Konsekwencją opóźnienia wprowadzania zmian przez państwa członkowskie zdaje się być więc sama dotkliwość rosnących cen energii wynikająca ze zwiększonych obciążeń dla paliw kopalnych.
Ponadto, Dyrektywa przewiduje zapewnienie wsparcia mieszkańcom państw członkowskich poprzez powstawanie punktów doradztwa energetycznego, w których to mieszkańcy będą mieli możliwość uzyskania bezpłatnej i kompleksowej porady i pomocy w obszarze poprawy efektywności energetycznej budynków, tj. przedstawić dostępne rozwiązania, źródła wsparcia, wymogi, wesprzeć w zakresie przygotowania wniosku o dofinansowanie wymiany źródła ciepła.
Dyrektywa została ogłoszona w Dzienniku Urzędowym UE w maju 2024 r. Zmiany w niej wprowadzone wejdą w życie po upływie dwóch lat od jej ogłoszenia. Na przełomie III i IV kwartału 2024 roku Komisja Europejska wyda zalecenia dotyczące Dyrektywy, które będą z pewnością podpowiedzią, w jaki sposób przepisy Dyrektywy mogłyby zostać zaimplementowane do krajowych porządków prawnych.