W dniu 14 maja 2024 r. ministrowie finansów 27 państw Unii Europejskiej porozumieli się w sprawie dyrektywy FASTER, której celem jest przyspieszenie i uproszczenie procesu odzyskiwania nadpłaconego podatku u źródła z tytułu dywidend i odsetek.
Wspólny certyfikat rezydencji
Projekt dyrektywy FASTER zakłada wprowadzenie wspólnego unijnego cyfrowego certyfikatu rezydencji podatkowej, który inwestorzy płacący podatki będą mogli stosować w celu skorzystania z przyspieszonych procedur uzyskiwania preferencji w podatku u źródła.
Zgodnie z założeniami projektu, państwa członkowskie mają zapewnić zautomatyzowany proces wydawania cyfrowych certyfikatów rezydencji podatkowej osobom fizycznym lub podmiotom uznanym za rezydentów w ich jurysdykcji do celów podatkowych. We wszystkich państwach członkowskich powinien obowiązywać wspólny cyfrowy certyfikat rezydencji podatkowej (tj. o jednolitej treści i jednolitym formacie).
Procedury przyspieszone
Dodatkowo, oprócz standardowej procedury zwrotu, dyrektywa FASTER umożliwia państwom członkowskim wprowadzenie dwóch procedur przyspieszonych:
- procedurę ulgi u źródła, w ramach której odpowiednia stawka podatku będzie stosowana już w momencie płatności dywidend lub odsetek;
- system szybkiego zwrotu, w którym zwrot nadpłaconego podatku u źródła jest przyznawany w określonym terminie.
Państwa członkowskie będą mogły zdecydować, czy chcą wprowadzić obie procedury przyśpieszone czy tylko jedną.
Ponadto Rada UE uzgodniła, że państwa członkowskie będą mogły pozostać przy swoich obecnych procedurach, jeśli:
- zapewniają kompleksowy system ulgi u źródła mający zastosowanie do nadmiernego podatku u źródła od dywidend wypłacanych z tytułu akcji w obrocie publicznym wyemitowanych przez podmiot, który jest rezydentem w ich jurysdykcji, a ich współczynnik kapitalizacji rynkowej jest poniżej progu 1,5%; jeżeli jednak współczynnik ten zostanie przekroczony przez cztery kolejne lata, nieodwołanie zaczną obowiązywać wszystkie przepisy przewidziane w dyrektywie; w takich przypadkach państwa członkowskie będą miały pięć lat na przeniesienie przepisów dyrektywy do swojego prawa krajowego;
- zapewniają ulgę w nadmiernym podatku u źródła od odsetek wypłacanych z tytułu obligacji w obrocie publicznym.
Rada UE wprowadziła w tekście omawianego projektu również dodatkowe okoliczności, w których państwa członkowskie będą mogły wykluczyć z przyspieszonych procedur – całkowicie lub częściowo – wnioski o ulgę w nadmiernym podatku u źródła, aby przeprowadzić dalsze kontrole z myślą o zapobiegnięciu potencjalnym oszustwom podatkowym.
Ustandaryzowane zgłaszanie informacji
Powyższa dyrektywa wprowadzi także obowiązek ustandaryzowanego zgłaszania informacji przez pośredników finansowych takich jak banki czy platformy inwestycyjne. Projekt zakłada powstanie krajowych rejestrów takich pośredników.
Dalsze kroki
Pomimo osiągniecia porozumienia, proces legislacyjny nadal trwa i dyrektywa FASTER nie została jeszcze przyjęta do obrotu prawnego. Projekt ten będzie musiał zostać jeszcze skonsultowany z Parlamentem Europejskim. Następnie, po kontroli prawno-językowej, dyrektywa FASTER będzie mogła zostać oficjalnie przyjęta przez Radę UE.
W takim przypadku państwa członkowskie będą miały czas na implementację przepisów ww. dyrektywy do końca 2028 r., a nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2030 r.