W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pojawiła się kilka dni temu informacja o planowanych zmianach w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustawach.
Proponowane zmiany to – jak wskazują autorzy opublikowanej informacji – szereg istotnych (z punktu widzenia sprawiedliwości podatkowej) propozycji. Nowe rozwiązania mają stanowić odpowiedź na istniejące potrzeby dotyczące uporządkowania przepisów podatkowych, wyeliminowania wątpliwości i rozbieżności interpretacyjnych oraz uszczelnienia systemu podatkowego. W ramach postulatu uszczelniania systemu podatkowego planuje się m.in. zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych.
O zasadach i zachętach podatkowych przewidzianych dla fundacji rodzinnej pisaliśmy m.in. tutaj.
Według wiceszefa Ministerstwa Finansów Jarosława Nenemana, obecne regulacje dają fundacjom rodzinnym daleko idące preferencje i wychodzą poza ducha ustawy o fundacjach rodzinnych. W związku z tym konieczna jest pilna interwencja ustawodawcy.
Nie jest jeszcze znana dokładna propozycja przepisów mających zmienić aktualnie obowiązujące zasady opodatkowania fundacji rodzinnych, ale z niedawnej wypowiedzi MF dla PAP wynika, że możemy spodziewać się m.in. opodatkowania sprzedaży majątku wniesionego do fundacji przez fundatora, beneficjenta lub podmioty powiązane, według stawki 19% podatku, jeśli sprzedaż ta nastąpi przed upływem 15 lat.
Przypomnijmy, że obecnie zbywanie mienia fundacji rodzinnej, które nie zostało do niej wniesione w celu dalszego jej zbycia, mieści się w dozwolonym zakresie działalności gospodarczej fundacji i przychód z takiej sprzedaży zasadniczo korzysta ze zwolnienia z opodatkowania CIT. Ogromną zaletą fundacji rodzinnej jest to, że nie płaci ona podatku CIT od swojej bieżącej działalności, o ile ta działalność mieści się w ustawowym katalogu. Działalnością uprawniającą do zwolnienia z CIT jest przykładowo wspomniane już zbywanie mienia fundacji, generowanie zysków z najmu lub dzierżawy nieruchomości bądź ruchomości czy otrzymywanie dywidend od spółek, w których fundacja posiada udziały lub akcje. Fundacja rodzinna nie zapłaci więc podatku dochodowego tak długo, jak długo wypracowane z tej dozwolonej działalności środki pozostają w fundacji rodzinnej i nie będą z niej wypłacane.
Zgodnie z zapowiedziami MF, planowane jest ograniczenie zakresu zwolnienia dla pewnych określonych rodzajów działalności – przykładowo, jeśli jakaś fundacja sprzeda majątek, to zapłaci od tego 19% podatek. Ale jeśli fundacja będzie następnie dokonywać statutowych wypłat na rzecz beneficjentów, od których trzeba będzie naliczyć 15% podatek CIT, to ma zostać wprowadzona możliwość pomniejszenia go o już wpłacony podatek od transakcji sprzedaży majątku.
W ostatniej wypowiedzi prasowej wiceminister zapowiedział, że w projekcie znajdą się także przepisy mające na celu:
- objęcie fundacji rodzinnych przepisami o zagranicznych jednostkach kontrolowanych (CFC),
- opodatkowanie dochodów fundacji rodzinnych z ich udziałów w podmiotach transparentnych podatkowo,
- objęcie opodatkowaniem dochodów fundacji rodzinnych, uzyskiwanych z umów, w których przedmiotem jest oddanie nieruchomości do odpłatnego korzystania,
- wprowadzenie rozwiązań, na podstawie których sąd podejmowałby decyzję o rozwiązaniu fundacji prowadzącej niedozwoloną działalność i byłby zobligowany go do zajęcia się taką sprawą w sytuacji, kiedy trafi do niego wniosek dotyczący stwierdzenia takiej działalności,
- rozszerzenie podstawy obliczenia daniny solidarnościowej o świadczenia wypłacane beneficjentom fundacji rodzinnej (te świadczenia mają być doliczane do innych dochodów beneficjentów z innych źródeł i jeśli łączna wartość tych dochodów przekroczy w roku 1 mln zł, od nadwyżki naliczana będzie danina solidarnościowa w wysokości 4%).
Projekt zmian konsultowany jest obecnie wewnątrz Ministerstwa Finansów i ma się ukazać pod koniec sierpnia. MF chce, aby te przepisy weszły w życie od początku 2025 roku.