Podatnicy często przegrywają w sprawach optymalizacji
Gazeta Prawna, 2024-09-09, Katarzyna Jędrzejewska
Gdy szef Krajowej Administracji Skarbowej potwierdza, że w sprawie może chodzić głównie o unikanie opodatkowania, sądy bardzo często przyznają, że dyrektor KIS słusznie odmówił wydania interpretacji. Wyroki potwierdzają, że w takiej sytuacji Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej nie może nie uwzględnić opinii szefa KAS, a tym samym nie może wydać interpretacji indywidualnej. Przykładowo Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi oddalił niedawno dwie skargi złożone przez fundację rodzinną w organizacji. Występując o interpretację, chciała się ona dowiedzieć, czy nabycie obligacji, a następnie uzyskiwanie z nich odsetek będzie się mieściło w zakresie dozwolonej działalności, o której mowa w przepisach o fundacji rodzinnej. Taki sam cel – uniknięcie podwójnego opodatkowania – przyświecał wspólnikowi spółki z o.o., będącemu zarazem prezesem jej zarządu. Pomysł był taki, żeby z obszaru działalności spółki wydzielić część usług i powierzyć ich świadczenie – na rzecz tej samej spółki – jej prezesowi. Miałby on wykonywać je w ramach działalności gospodarczej. Od przychodów ze świadczenia usług na rzecz spółki w ramach działalności gospodarczej mężczyzna chciał płacić ryczałt. Zakładał, że właściwa będzie stawka 8,5 proc. i o to spytał dyrektora KIS. Dyrektor KIS odmówił jednak wydania interpretacji. Powołał się na opinię szefa KAS, w której ten potwierdził, że w sprawie może mieć zastosowanie klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania.
Finansowanie podnoszenia kwalifikacji pracowników z premią podatkową
Gazeta Prawna, 2024-09-09, Radosław Kowalski
Ulga CSR (ang. Corporate Social Responsibility, społeczna odpowiedzialność biznesu) premiuje określoną aktywność podatników, którzy wspierają podmioty prowadzące działalność w zakresie sportu, kultury i szkolnictwa wyższego, a także tych podatników, którzy sami ponoszą wydatki na działalność w takich obszarach. W ramach tej ulgi podatnicy oprócz zwykłego rozliczenia poniesionych wydatków w kosztach podatkowych mogą połowę ich wartości odliczyć od rocznej podstawy opodatkowania. Jeżeli chodzi o wspieranie szkolnictwa wyższego, to do tej kategorii zaliczane jest finansowanie zatrudnionemu przez podatnika pracownikowi opłat za kształcenie na studiach podyplomowych i kształcenie specjalistyczne lub kształcenie w innych formach określonych w umowie zawartej pomiędzy podmiotem prowadzącym kształcenie a osobą podejmującą kształcenie. Oznacza to, że jeżeli pracodawca sfinansuje pracownikowi taką edukację i to pracownik, a nie pracodawca zawarł umowę z uczelnią wyższą, to pracodawca – pod warunkiem że spełnione są warunki do ujęcia kosztu w rachunku podatkowym – może skorzystać z odliczenia w ramach ulgi na działalność CSR. Tak więc w pewnych okolicznościach, finansowanie przez pracodawcę podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracowników pozwala mu nie tylko rozliczyć koszty, lecz także skorzystać z premii podatkowej.
Wykładnia przyjęta przez fiskusa utrudnia skorzystanie z ulgi na robotyzację
Gazeta Prawna, 2024-09-09, Aleksander Łożykowski, Kajetan Kubicz
Ulga na robotyzację jest przeznaczona dla przedsiębiorców, którzy w celu zautomatyzowania procesów wytwarzania wyrobów materialnych ponoszą koszty podatkowe robotyzacji. Przy czym kosztem podatkowym robotyzacji jest wartość dokonywanych odpisów amortyzacyjnych od ściśle określonej kategorii wydatków. W orzecznictwie pojawiają się rozbieżności w zakresie prawa do zastosowania ulgi względem odpisu amortyzacyjnego vs. jednorazowo względem kosztu nabycia „robota”, np. w wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 21 grudnia 2023 r., sygn. akt III SA/Wa 1993/23. Utrzymanie się linii wykładniczej WSA będzie miało takie skutki, że z jednej strony w ramach ulgi rozliczyć będziemy mogli również składniki majątku niebędące środkami trwałymi i niepodlegające amortyzacji (poniżej 10 tys. zł), lecz z drugiej strony – ulga obejmie wyłącznie takie koszty, jakie ponieśliśmy po 2022 r., a więc okoliczność kontynuacji odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych nabytych przed 2022 r. pozostanie bez znaczenia. Jeśli zatem firma zakupiła „robota” jeszcze przed 2022 r., to należy śledzić rozwój omawianej wykładni.
Jest nadzieja na preferencje dla przekształconych spółek
Gazeta Prawna, 2024-09-09, Mariusz Szulc
Zgodnie z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z 4 lipca 2024 r., sygn. akt I SA/Wr 105/24 spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, która powstała po przekształceniu z jednoosobowej firmy, jest podatnikiem rozpoczynającym prowadzenie działalności na gruncie przepisów o ryczałcie od dochodów spółek. Jeśli to orzeczenie się uprawomocni to spółka, której dotyczy orzeczenie, nie musiałaby zatrudniać pracowników w pierwszym roku swojej działalności. Miałaby jedynie obowiązek zwiększania zatrudnienia o co najmniej jeden pełny etat, począwszy od drugiego roku działania. Miałaby również prawo do niższej stawki estońskiego CIT, z tym że to uprawnienie przysługuje nie tylko spółkom rozpoczynającym działalność gospodarczą. Prawo do 10-proc. stawki mają również „estońskie” spółki o statusie małego podatnika. Inne sądy administracyjne, które również orzekały już w tej kwestii, były innego zdania. Przykładem są prawomocne orzeczenia WSA w Poznaniu z 26 października 2023 r., sygn. akt I SA/Po 469/23, WSA w Kielcach z 29 lutego 2024 r., I SA/Ke 49/24 i WSA w Łodzi z 9 maja 2024 r., I SA/Łd 138/24.
Czy fundacja rodzinna może prowadzić usługi najmu krótkoterminowego?
Rzeczpospolita, 2024-09-13, Katarzyna Wojarska-Aleksiejuk, Piotr Aleksiejuk
Wynajmowanie przez fundację rodzinną apartamentów na zasadach najmu krótkoterminowego stanowił działalność dozwoloną – orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku (wyrok z 19 czerwca 2024 r., sygn. akt I SA/Gd 219/24). Organy podatkowe, w wydawanych interpretacjach, stoją na stanowisku, że usługi najmu krótkoterminowego, zwłaszcza w przypadku usług hotelarskich, nie kwalifikują się do zwolnienia z podatku CIT. W wydanym orzeczeniu sąd uznał, że przepisy dotyczące najmu w Kodeksie cywilnym nie rozróżniają długości najmu, co oznacza, że fundacja rodzinna może prowadzić działalność najmu krótkoterminowego bez sankcji podatkowych.