Już na trzy miesiące przed terminem złożenia Informacji TPR za rok 2023 przez zdecydowaną większość podatników (listopad 2024), Ministerstwo Finansów opublikowało zaktualizowaną wersję Informatora TPR. Ma on pomóc podatnikom w prawidłowym wypełnieniu Informacji TPR, a także odpowiadać na pytania, które często pojawiają się po stronie podatników. Poniżej znajduje się podsumowanie najważniejszych kwestii dotyczących najnowszej wersji Informatora TPR.
Publikacja Ministerstwa Finansów
Prawidłowe wypełnienie i założenie Informacji TPR stanowi wyzwanie dla wielu podatników. Dzieje się tak głównie za sprawą skomplikowania rzeczywistości gospodarczej, którą niekiedy trudno ująć w konkretne elementy dostępne w formularzu podatkowym. Wielu trudności przysparza również techniczna strona podpisania i złożenia Informacji TPR.
W związku z często występującymi praktycznymi problemami z wypełnieniem i złożeniem Informacji TPR, już od kilku lat Ministerstwo Finansów corocznie publikuje zaktualizowaną wersję Informatora TPR, w którym zawiera odpowiedzi na często pojawiające się pytania i wskazówki w zakresie prawidłowego wypełniania Informacji TPR. Informator TPR zawiera również wiele przykładów, które często pomagają w zrozumieniu tego, jaki sposób raportowania jest przez Ministerstwo Finansów oczekiwany lub preferowany.
Najnowsza wersja Informatora TPR jest już dostępna na stronie Ministerstwa Finansów.
Zmiany w Informatorze TPR
Najnowsza wersja Informatora TPR dotyczy informacji TPR-C (5) i TPR-P (5) składanych za rok rozpoczęty po 31 grudnia 2022 roku. Została ona przygotowania na bazie ostatniej wersji Informatora TPR (dotyczącej raportowania za rok 2022) poprzez poszerzenie o dodatkowe pytania i przykłady, a także słownik pojęć związanych z obsługą formularzy i ich wysyłki (w tym np. objaśnienie kodów statusu dokumentu).
W porównaniu do poprzedniej wersji Informatora TPR, najnowszy dokument obejmuje dodatkowe wskazówki dotyczące:
- wyboru odpowiedniej wersji Informacji TPR do złożenia korekty,
- zasad składania Informacji TPR po rozwiązaniu spółki, przejęciu przez podmiot zagraniczny, a także w przypadku przejęcia wielu podmiotów w trakcie roku,
- zasad składania Informacji TPR przez spółkę niebędącą osobą prawną (spółkę komandytową i spółkę jawną),
- zasad ustalania statusu jednostki (mikro / mała / inna) na potrzeby sekcji C Informacji TPR (wskaźniki finansowe) oraz relacji do statusu przedsiębiorcy określanego na potrzeby oceny możliwości skorzystania ze zwolnienia z obowiązku przygotowania analizy porównawczej,
- sposobu kalkulacji wskaźników finansowych w sekcji C Informacji TPR przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej,
- zależności między polami „Wartość transakcji” i „Wartość transakcji na kraj”,
- możliwości raportowania transakcji korzystających z safe harbour (kategoria transakcji B i D),
- zaznaczania oświadczenia w Informacji TPR.
Rekomendacje
Przystępując do wypełniania Informacji TPR warto w pierwszej kolejności zapoznać się z najnowszym Informatorem TPR. Zawiera on bowiem cenne wskazówki w zakresie tego, jakie podejście podatników do wypełniania Informacji TPR jest preferowane przez Ministerstwo Finansów. Jednocześnie warto pamiętać, że Informator TPR nie stanowi interpretacji ogólnej przepisów prawa podatkowego ani objaśnień podatkowych.
Jeśli potrzebują Państwo wsparcia w wypełnieniu Informacji TPR, zachęcamy do kontaktu z naszymi specjalistami w obszarze cen transferowych. Z chęcią odpowiedzą oni na Państwa pytania i pomogą w prawidłowym wywiązaniu się z obowiązku wypełnienia i złożenia Informacji TPR.