Zbliżające się terminy przygotowania lokalnej dokumentacji cen transferowych oraz złożenia informacji o cenach transferowych powodują gwałtowny wzrost zainteresowania podatników obszarem cen transferowych. Mając na uwadze doświadczenia z ubiegłych lat, warto już teraz podjąć działania w tym zakresie, aby mieć pewność, że wszelkie obowiązki zostaną wypełnione nie tylko terminowo, ale i w prawidłowy sposób. Jest to szczególnie ważne, ze względu na widocznie zwiększone zainteresowanie i specjalizację organów podatkowych w obszarze cen transferowych.
Podsumowanie poprzedniego sezonu w cenach transferowych
Poprzedni sezon cen transferowych przyniósł zmiany w zakresie Informacji TPR, oświadczenia o sporządzeniu lokalnej dokumentacji cen transferowych oraz rynkowym charakterze cen transferowych (Oświadczenie TP), a także samych terminów raportowania. Od poprzedniego roku Oświadczenie TP (będące obecnie częścią deklaracji TPR) zawiera również stwierdzenie, że lokalna dokumentacja cen transferowych została sporządzona zgodnie ze stanem rzeczywistym.
Najbardziej radykalną zmianą było zastąpienie dobrze znanego „interaktywnego” formularza TPR w formie PDF (składanego do tej pory przez system e-Deklaracje) nową aplikacją webową do raportowania Informacji TPR. Jednocześnie, do nowej formy Informacji TPR włączono Oświadczenie TP (wcześniej było ono składane w formie oddzielnego dokumentu), co ograniczyło krąg osób uprawnionych do złożenia Informacji TPR. Choć zmiany te miały na celu usprawnienie procesu raportowania, w praktyce spowodowały szereg trudności i znacząco skomplikowały składanie Informacji TPR.
Głównym problemem przy składaniu Informacji TPR był wymóg podpisania deklaracji kwalifikowanym podpisem elektronicznym zawierającym polski numer PESEL lub NIP. Wymóg ten był związany z włączeniem do Informacji TPR wspomnianego wyżej Oświadczenia TP, które w swojej istocie ma być oświadczeniem składanym przez Członków Zarządu danej spółki. Rodziło to poważne problemy techniczne, w szczególności dla osób z zagranicy, które nie posiadały polskiego numeru PESEL.
Dodatkowo, osoba podpisująca i wysyłająca Informację TPR powinna mieć zarejestrowane pełnomocnictwo UPL-1. Dokument ten uprawnia daną osobę do składania deklaracji drogą elektroniczną. Należy pamiętać o tym, że pełnomocnictwo musi zostać zarejestrowane w systemach organów podatkowych, co może potrwać do kilku / kilkunastu dni. Jest to zatem dodatkowy wymóg formalny, który trzeba spełnić, aby skutecznie złożyć Informację TPR.
W związku późnym opublikowaniem nowej wersji webowej Informacji TPR, a także trudnościami w uzyskaniu przez podatników odpowiedniego podpisu elektronicznego z numerem PESEL, Ministerstwo Finansów zdecydowało o wydłużeniu terminu do złożenia Informacji TPR. Pomimo tego, ze względu na zbyt małą wydolność techniczną systemu, często podatnicy mieli problem z wygenerowaniem i złożeniem Informacji TPR, szczególnie w ostatnich dniach przed upływem terminu.
Na ten moment nie jest planowane wydłużenie terminów na wypełnienie obowiązków sprawozdawczych za rok 2023.
Rekomendacje
Doświadczenia poprzednich lat pokazują, że wypełnienie obowiązków ciążących na podatnikach w obszarze cen transferowych może rodzić wiele trudności. Jednocześnie zauważamy, że ceny transferowe stają się obszarem podwyższonego ryzyka ze względu na rosnące zainteresowanie organów, a także dotkliwe sankcje grożące za niedopełnienie obowiązków.
Mimo, że na wiele z pojawiających się problemów nie mamy wpływu, możemy zapewnić sobie komfort terminowego wywiązania się z obowiązków, poprzez podjęcie odpowiednich działań w tym zakresie z wyprzedzeniem. Wcześniejsze wypełnienie obowiązków, w szczególności złożenie Informacji TPR, może pozwolić na uniknięcie wielu trudności, w tym problemów natury technicznej. Dlatego też, w pierwszej kolejności rekomendujemy potwierdzenie, że kwalifikowany podpis elektroniczny osoby składającej deklarację zawiera numer PESEL. Należy również upewnić się, że taka osoba ma aktualne, zarejestrowane pełnomocnictwo UPL-1, upoważniające ją do składania deklaracji podatkowych drogą elektroniczną.
Dodatkowo, zwracamy uwagę na konieczność przygotowania analiz porównawczych, których wyniki muszą zostać uwzględnione w Informacji TPR. Dla analiz porównawczych przygotowanych na potrzeby dokumentacji za rok 2020 mija ustawowy termin jej ważności (okres trzyletni). Natomiast dla analiz, które zostały przygotowane na potrzeby roku 2021 lub 2022 nadal istnieje konieczność weryfikacji, czy zmiany gospodarcze i geopolityczne miały wpływ na otoczenie ekonomiczne, a przez to na aktualność posiadanych analiz porównawczych.
Mając na uwadze zbliżające się terminy zapraszamy Państwa do kontaktu z naszymi specjalistami w obszarze cen transferowych. Z chęcią odpowiedzą oni na Państwa pytania i pomogą w terminowym i prawidłowym wywiązaniu się z obowiązków w obszarze cen transferowych.