W analizowanym przypadku spółka prowadzi działalność w branży retail która to obejmuje sprzedaż detaliczną towarów i usług bezpośrednio do odbiorców końcowych. Branża retail po polsku określana jest zwykle jako handel detaliczny. Przedmiotem transakcji kontrolowanej jest zakup przez spółkę towarów od kontrahenta powiązanego w celu dalszej odprzedaży do klientów końcowych (w sieci sklepów detalicznych). Wynagrodzenie w analizowanej transakcji zostało ustalone w drodze negocjacji w oparciu o cennik stosowany przez kontrahenta powiązanego, a finalna cena sprzedaży towarów została ustalona jako wypadkowa oczekiwań stron transakcji dążących do maksymalizacji osiąganych zysków.
Wybór metody
Spółka w ramach analizowanej transakcji kontrolowanej prowadzi działalność dystrybucyjną, w której odprzedawane przez nią towary nie podlegają modyfikacjom. Metoda ceny odprzedaży jest właściwa dla dystrybutorów towarów, którzy nastawieni są na dalszą odprzedaż towaru bez jego ulepszenia.
Ponadto, spółka dysponuje wewnętrznymi danymi porównawczymi obejmującymi informacje finansowe o odprzedaży do klientów końcowych porównywalnych towarów zakupionych u dostawców niepowiązanych, w związku z czym zdecydowano się na wykorzystanie ww. analizy w celu zweryfikowania rynkowego charakteru rozliczeń w transakcji.
Analiza porównawcza
Metoda marży odprzedaży w opisanym przypadku polegała na odniesieniu wyniku dystrybutora na sprzedaży towarów zakupionych od kontrahentów powiązanych do wyników osiąganych na sprzedaży analogicznych towarów zakupionych od kontrahentów niepowiązanych. W analizowanym przypadku zastosowana została marża brutto z odprzedaży uzyskiwana na całości sprzedaży towarów zakupionych od danego kontrahenta, wyrażona w procentach.
W ramach niniejszej analizy zidentyfikowano również konieczność przeprowadzenia korekty porównywalności o otrzymane przez spółkę rabaty ilościowe. Korekta dotyczy rabatów ilościowych otrzymanych przez Spółkę przy zakupie towarów od kontrahentów.
Dodatkowo, na kolejnym etapie wyeliminowano pozycje, które uznano za nieporównywalne ze względu na wolumen sprzedaży nieproporcjonalny do tego badanego w transakcji kontrolowanej.
Finalnie, po wykonaniu obliczeń wskazanych powyżej, możliwe było odniesienie marży brutto z odprzedaży towarów zakupionych od kontrahentów powiązanych do wyników na transakcjach bez udziału podmiotów powiązanych.