Przegląd prasy podatkowej 28.04-2.05.2025 r.

Spread the love

Podatek handlowy zdał test, ale tylko fiskalny

Gazeta prawna, 2025-04-28, Mariusz Szulc

Podatek od sprzedaży detalicznej, obowiązujący od 1 stycznia 2021 r. na mocy ustawy z 2016 r. (Dz.U. z 2023 r. poz. 148), okazał się skutecznym instrumentem fiskalnym, przynoszącym znacznie wyższe dochody budżetowe niż zakładano – od 2,6 mld zł w 2021 r. do szacowanych ponad 4,9 mld zł w 2025 r. Danina objęła sprzedaż detaliczną powyżej 17 mln zł miesięcznie, przy progresywnej stawce 0,8% i 1,4% dla nadwyżki przekraczającej 170 mln zł. Dochody z podatku wspierają Fundusz Solidarnościowy, zgodnie z ustawą z 2019 r. (Dz.U. z 2024 r. poz. 296). W latach 2021–2024 liczba podatników wzrosła z 206 do 235, a największe sieci handlowe płacące wyższą stawkę stanowiły zmienną grupę (od 32 do 37 podmiotów). Nie zrealizowano natomiast celu polegającego na poprawie konkurencyjności małych sklepów, których liczba ponownie zaczęła spadać. Ministerstwo Finansów rozważa obecnie uszczelnienie przepisów, w tym objęcie podatkiem handlu internetowego, sprzedaży sieciowej i franczyzowej.

Decyzja nieostateczna, ale urząd nie wyda zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach

Gazeta prawna, 2025-04-28, Izabela Tomaszewska-Gałuszka

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 23 kwietnia 2025 r. (sygn. I FSK 2462/21) potwierdził, że organ podatkowy może odmówić wydania zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach, jeżeli w dokumentacji znajduje się nieostateczna decyzja wymiarowa stwierdzająca zaległość podatkową, nawet jeśli nie nadano jej rygoru natychmiastowej wykonalności i podatnik złożył od niej odwołanie. Sprawa dotyczyła spółki, która potrzebowała zaświadczenia do celów bankowych, lecz otrzymała odmowę z powodu nieuregulowanego zobowiązania z tytułu VAT w wysokości ponad 138 tys. zł. Zarówno Dyrektor Izby Administracji Skarbowej, jak i sądy obu instancji (WSA w Olsztynie, sygn. I SA/Ol 324/21, oraz NSA) uznały, że organ słusznie odmówił wydania dokumentu, ponieważ w świetle art. 306e ordynacji podatkowej zaległość została ujawniona w dokumentacji, a w sprawie nie wystąpiły wyjątki uzasadniające odstąpienie od tej zasady.

Superurząd będzie obsługiwał rzeczywiście największych

Gazeta prawna, 2025-04-28, Agnieszka Pokojska

Z opublikowanego projektu nowelizacji rozporządzenia wynika, że od 2026 r. Pierwszemu Mazowieckiemu Urzędowi Skarbowemu w Warszawie będą zasadniczo podlegać podatnicy, których roczne przychody przekraczają 100 mln euro, zamiast dotychczasowych 50 mln euro. Zmiana ma na celu ograniczenie liczby obsługiwanych podmiotów i utrzymanie wysokiej jakości usług. Dotychczasowi podatnicy o przychodach 50–100 mln euro będą mogli nadal podlegać temu urzędowi, jeśli nie złożą do 15 października 2025 r. oświadczenia o rezygnacji z tej właściwości. Urząd nadal będzie obsługiwał m.in. podatkowe grupy kapitałowe, NBP, banki (z wyjątkiem spółdzielczych), ubezpieczycieli, spółki notowane na GPW i NewConnect oraz podmioty objęte umową o współdziałanie z KAS. Pozostałe 19 wyspecjalizowanych urzędów skarbowych będzie obsługiwać podmioty o przychodach od 3 mln do 100 mln euro oraz inne wskazane w przepisach jednostki. Projekt zakłada też zmianę zasad przeliczania limitów w euro – podstawą będzie kurs NBP z ostatniego dnia roboczego roku podatkowego.

Stałe miejsce prowadzenia działalności tylko z odrębnym majątkiem

Gazeta prawna, 2025-04-28, Izabela Tomaszewska-Gałuszka

Naczelny Sąd Administracyjny w wyrokach z 9 kwietnia 2025 r. (sygn. akt I FSK 2265/21 i I FSK 2289/21) orzekł, że zagraniczne spółki z siedzibami w Belgii i Holandii nie mają w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 28b ust. 2 ustawy o VAT i art. 11 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011. Sąd uznał, że kluczowe jest istnienie odrębnego majątku po stronie usługobiorcy, co nie zachodzi w przypadku korzystania wyłącznie z zaplecza technicznego i personalnego należącego do polskiego usługodawcy. NSA potwierdził, że sama możliwość wpływania na parametry produkcji nie stanowi o istnieniu stałego miejsca prowadzenia działalności, jeśli zagraniczny podmiot nie dysponuje w Polsce własną strukturą organizacyjną ani majątkiem. Tym samym usługi świadczone przez polską spółkę powinny być opodatkowane w krajach siedziby zagranicznych usługobiorców, czyli w Belgii i Holandii, zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy o VAT.

Sprzedaż akcji i natychmiastowa cesja wierzytelności to jeden przychód

Gazeta prawna, 2025-04-28, Izabela Tomaszewska-Gałuszka

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 23 kwietnia 2025 r. (sygn. akt II FSK 3/25) uznał, że jeśli sprzedaż akcji oraz cesja wierzytelności z tytułu ceny za te akcje nastąpiły tego samego dnia, podatnik uzyskuje przychód wyłącznie z tytułu cesji wierzytelności, a nie ze sprzedaży akcji. Sąd stwierdził, że mimo iż formalnie doszło do dwóch czynności cywilnoprawnych, dochód podlega opodatkowaniu tylko raz, ponieważ podatniczka nie uzyskała zapłaty za akcje ani nie była ona jej postawiona do dyspozycji. Tym samym nie doszło do realnego przysporzenia z tytułu zbycia akcji, a jedyny dochód powstał z cesji wierzytelności, która przyniosła podatniczce rzeczywiste wynagrodzenie. Orzeczenie to potwierdza linię orzeczniczą sądów administracyjnych, zgodnie z którą brak realnego przychodu uniemożliwia opodatkowanie nominalnych transakcji jako odrębnych źródeł dochodu.

Opłaty gwarancyjne to koszt pośredni

Gazeta prawna, 2025-04-28, Izabela Tomaszewska-Gałuszka

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 24 kwietnia 2025 r. (sygn. akt II FSK 993/22) uznał, że opłaty gwarancyjne ponoszone przez spółkę budowlaną w związku z realizacją inwestycji stanowią koszty pośrednie, które – zgodnie z art. 15 ust. 4d ustawy o CIT – należy rozliczać proporcjonalnie do okresu, którego dotyczą umowy gwarancyjne, jeśli obejmują więcej niż jeden rok podatkowy. Sprawa dotyczyła spółki świadczącej usługi budowlane, która uiszczała jednorazowe opłaty za gwarancje dobrego wykonania prac i usunięcia wad, przyporządkowane do konkretnych kontraktów, lecz dotyczące okresu realizacji inwestycji i kilkuletniego okresu po jej zakończeniu. Organy podatkowe oraz sądy obu instancji uznały, że koszty te nie mają bezpośredniego odzwierciedlenia w przychodach, przez co nie mogą być uznane za koszty bezpośrednie i muszą być rozliczane proporcjonalnie w czasie.

Nieujęcie operacji w sprawozdaniu przed jego zatwierdzeniem oznacza opodatkowanie estońskim CIT

Gazeta prawna, 2025-04-28, Szymon Konieczny

Zgodnie z interpretacją indywidualną dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 21 marca 2025 r. (sygn. 0111-KDIB1-2.4010.30.2025.2.MK), w przypadku estońskiego CIT, pominięcie w sprawozdaniu finansowym przychodów lub kosztów, które powinny być ujęte w wyniku finansowym za 2024 r., skutkuje powstaniem dochodu z tytułu nieujawnionych operacji gospodarczych, niezależnie od przyczyny tego pominięcia. Taki dochód podlega opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek, nawet jeśli spółka prowadziła księgi rachunkowe rzetelnie, a przyczyną nieujęcia operacji było opóźnione dostarczenie faktur przez kontrahenta. Po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego nie jest możliwe jego skorygowanie, a ujawnione później operacje należy ująć w bieżącym roku, co skutkuje obowiązkiem zapłaty podatku wraz z odsetkami oraz korektą deklaracji CIT-8E.

Podatek od nieruchomości. Są już pierwsze interpretacje

Gazeta prawna, 2025-04-28, Agnieszka Pokojska

Od 1 stycznia 2025 r. obowiązują zmienione przepisy ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, wprowadzające nowe definicje budynku i budowli oraz katalog budowli w załączniku nr 4. Gminy jako organy podatkowe zaczęły wydawać interpretacje indywidualne, w których m.in. uznają kontenery mobilne za budowle, nawet jeśli są jedynie posadowione na bloczkach betonowych – tak stwierdził prezydent Rzeszowa w interpretacji z 6 lutego 2025 r. (FN-310.1.2025). Za budowle uznano je z uwagi na ich trwałe związanie z gruntem oraz montaż. Prezydent Białegostoku w interpretacji z 8 kwietnia 2025 r. (DFN-VII.3120.10.2025) wyjaśnił, że niższa stawka podatku od nieruchomości nie przysługuje garażom w budynkach handlowo-usługowych, nawet jeśli są przeznaczone dla mieszkańców. Wójt Łodygowic w interpretacji z 3 kwietnia 2025 r. (FN.310.1.2025.KD) uznał, że niższa stawka nie obejmuje saun i siłowni w budynkach mieszkalnych, ponieważ nie są to pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów. Z kolei prezydent Tarnowa w interpretacji z 23 stycznia 2025 r. (WPW.310.1.2024) wskazał, że doki przeładunkowe są odrębnymi budowlami, a nie elementem budynku.

Leasing samochodów wciąż popularny, ale z podatkowymi haczykami

Gazeta prawna, 2025-04-28, Radosław Kowalski

Leasing operacyjny samochodów osobowych pozostaje popularny wśród przedsiębiorców, mimo zmian podatkowych ograniczających jego fiskalne korzyści. Wprowadzono limity kosztów uzyskania przychodu z tytułu opłat leasingowych i amortyzacji – 150 tys. zł dla pojazdów spalinowych i 225 tys. zł dla zeroemisyjnych – a od 2026 r. planowane jest dodatkowe ograniczenie do 100 tys. zł dla samochodów emitujących co najmniej 50 g CO₂/km. Zmiany przepisów w ramach Polskiego Ładu wykluczyły możliwość nieopodatkowanej sprzedaży samochodów poleasingowych po pół roku od wykupu do majątku prywatnego – obecnie przychód powstaje, jeśli od wycofania pojazdu z działalności nie minęło sześć lat. Wyjątkiem są sytuacje, w których wykupiony pojazd nie był wprowadzony do ewidencji środków trwałych – wtedy koszt zakupu nie podlega limitowi, co może pozwolić na rozliczenie straty przy sprzedaży, również w przypadku wykupu po wysokiej cenie brutto.

Mniej formalności przy podatku od spadków i darowizn. Oto, co planuje rząd

Rzeczpospolita, 2025-04-28, Mateusz Adamski

28 kwietnia 2025 r. do wykazu prac legislacyjnych rządu wpisano projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, którego celem jest uproszczenie procedur związanych z nabyciem majątku od członków najbliższej rodziny oraz opodatkowaniem świadczeń powtarzających się. Projekt zakłada zniesienie obowiązku uzyskiwania zaświadczenia Naczelnika Urzędu Skarbowego w przypadku dalszego obrotu lub obciążenia majątku nabytego w drodze dziedziczenia lub darowizny w kręgu rodzinnym. Nowelizacja obejmie także zmiany wynikające z uchwały Naczelnego Sądu Administracyjnego z 2024 r. (sygn. III FPS 5/24), zgodnie z którą podatek od nieodpłatnej renty powinien być naliczany sukcesywnie, w miarę otrzymywania świadczeń, a nie jednorazowo z góry. Nowe regulacje mają zmniejszyć obciążenia administracyjne dla podatników i organów skarbowych, a ich przyjęcie przez rząd planowane jest na II kwartał 2025 r.

Likwidacja spółki. Nadal są spory o CIT od podziału jej majątku

Gazeta prawna, 2025-04-29, Katarzyna Jędrzejewska

W wyroku z 15 kwietnia 2025 r. (sygn. akt I SA/Kr 143/25) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie uchylił interpretację dyrektora KIS, który uznał, że podział majątku likwidowanej spółki komandytowej pomiędzy wspólników stanowi dla niej przychód podlegający opodatkowaniu CIT na podstawie art. 14a ust. 1 ustawy o CIT. Sąd uznał, że przepis ten znajduje zastosowanie wyłącznie w sytuacjach, gdy pierwotnie istnieje zobowiązanie pieniężne, które zostaje uregulowane świadczeniem niepieniężnym, co nie miało miejsca w rozpatrywanej sprawie, ponieważ majątek spółki od początku miał zostać rozdysponowany w naturze po spłacie zobowiązań. Wyrok jest nieprawomocny i wpisuje się w trwający od 2021 r. spór interpretacyjny dotyczący skutków podatkowych podziału majątku likwidowanej spółki.

Polskie zwolnienie kolejowe było zgodne z prawem UE

Gazeta prawna, 2025-04-30, Mariusz Szulc

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wyrokiem z 29 kwietnia 2025 r. (sygn. C-453/23) orzekł, że zwolnienie z podatku od nieruchomości dla infrastruktury kolejowej udostępnianej przewoźnikom, przewidziane w art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o podatkach i opłatach lokalnych w brzmieniu obowiązującym w latach 2017–2021, nie stanowiło niedozwolonej pomocy publicznej. Orzeczenie zapadło w związku z pytaniem prejudycjalnym zadanym przez Naczelny Sąd Administracyjny (sygn. III FSK 3/22) w sprawie spółki, której lokalny organ podatkowy odmówił prawa do zwolnienia, a stanowisko to podtrzymał WSA w Rzeszowie (sygn. I SA/Rz 563/21). TSUE uznał, że analizowany przepis miał ogólny i abstrakcyjny charakter, a jego stosowanie nie uprzywilejowywało selektywnie określonych przedsiębiorców. Wyrok otwiera drogę do wznowienia zakończonych postępowań podatkowych i sądowo-administracyjnych oraz ubiegania się o zwrot nadpłaconego podatku za nieprzedawnione okresy, głównie z lat 2019–2021.