TSUE rzucił polskim menedżerom kolejne koło ratunkowe
Gazeta prawna, 2025-05-05, Mariusz Szulc
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z 14 marca 2025 r. (sygn. C-613/23) orzekł, że przypisanie członkom zarządu spółki kapitałowej solidarnej odpowiedzialności za zaległości podatkowe nie może następować automatycznie i bez umożliwienia im skutecznej obrony, w tym wykazania, że dochowali należytej staranności i nie mieli obowiązku złożenia wniosku o upadłość z uwagi na brak przesłanek ku temu. TSUE uznał także, że dla oceny zasadności złożenia wniosku o upadłość wystarczające jest istnienie tylko jednego wierzyciela – nawet jeśli wniosek taki zostałby oddalony – co potwierdza prawo do uwolnienia się od odpowiedzialności przez menedżera w razie spełnienia przesłanek z art. 116 § 1 ordynacji podatkowej (który określa warunki przypisania odpowiedzialności, w tym m.in. brak skutecznej egzekucji z majątku spółki, brak złożenia wniosku o upadłość i brak wykazania braku winy). Wyrok zapadł na tle pytania prejudycjalnego zadanego przez WSA we Wrocławiu (sygn. I SA/Wr 966/22). Jego tezy mogą stanowić podstawę do wznowienia zakończonych postępowań na podstawie art. 241 § 2 pkt 2 ordynacji podatkowej (dotyczy wznowienia postępowania podatkowego po orzeczeniu TSUE) oraz art. 272 § 3 ustawy – prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (regulujący termin wznowienia postępowania sądowego w takiej sytuacji).
Kontrole celno-skarbowe na nowych zasadach. Lepszych, ale nie całkiem
Gazeta prawna, 2025-05-05, Agnieszka Pokojska
Opublikowany projekt nowelizacji ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz ustawy o VAT (projekt nr UDER7) przewiduje zmiany w zakresie kontroli celno-skarbowych, w tym możliwość złożenia pierwotnej deklaracji podatkowej zarówno w trakcie, jak i po zakończeniu kontroli, w terminie 14 dni od jej wszczęcia. Nowelizacja doprecyzowuje również zasady składania częściowej korekty deklaracji po kontroli, umożliwiając jej uwzględnienie przez organ nawet przy dalszym prowadzeniu postępowania. Projekt zakłada stosowanie obniżonej sankcji VAT (maks. 15%) przy deklaracjach składanych w toku kontroli. Mimo pozytywnych kierunków zmian, projekt nie przewiduje ograniczenia odpowiedzialności karnej skarbowej w przypadku późno złożonej deklaracji oraz wprowadza odległą datę wejścia w życie (1 stycznia 2026 r.), co – w ocenie ekspertów – ograniczy jego praktyczne zastosowanie w krótkim okresie.
Rekompensaty przyznane za wzrost cen prądu są z CIT
Gazeta prawna, 2025-05-05, Izabela Tomaszewska-Gałuszka
Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 15 kwietnia 2025 r. (sygn. akt II FSK 931/22) orzekł, że kwota różnicy ceny oraz rekompensata finansowa otrzymane przez spółkę zajmującą się obrotem energią elektryczną w związku ze wzrostem kosztów wytwarzania prądu stanowią przychód podlegający opodatkowaniu CIT. Sąd uznał, że środki te są świadczeniami pieniężnymi, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, a nie nieodpłatnymi świadczeniami, które mogłyby zostać wyłączone z opodatkowania na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 14 tej ustawy. Wyrok potwierdził wcześniejsze stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej oraz Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu.
Poważne zarzuty finansowe, ale prezes spółki uniewinniony. Zaskakujące orzeczenie warszawskiego sądu
Gazeta prawna, 2025-05-05, Katarzyna Jędrzejewska
Sąd Okręgowy w Warszawie (sygn. akt XII K 116/13) uniewinnił byłego prezesa spółki z o.o. od wszystkich zarzutów postawionych mu przez prokuraturę, obejmujących m.in. brak sporządzenia sprawozdań finansowych za lata 2010–2011, prowadzenie ksiąg rachunkowych niezgodnie z przepisami, niezłożenie wniosku o upadłość mimo zaistnienia przesłanek, zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa poniżej wartości rynkowej oraz faworyzowanie części wierzycieli. Sąd uznał, że prezes działał w warunkach kryzysu finansowego i podejmował działania mające na celu ratowanie spółki i spłatę zobowiązań, a zarzucane czyny nie zostały popełnione umyślnie lub brak było dowodów potwierdzających jego winę. Orzeczenie, wydane 17 kwietnia 2025 r., nie jest prawomocne.
Podatek cukrowy nie tylko od gotowych napojów
Gazeta prawna, 2025-05-06, Agnieszka Pokojska
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 25 kwietnia 2025 r. (sygn. 0111-KDSB1-1.4019.5.2025.2.ND) wyjaśnił, że opłacie cukrowej podlega również koncentrat napoju zawierający cukier, przeznaczony do rozcieńczania przez konsumenta. Obowiązek podatkowy powstaje na podstawie zawartości cukru w produkcie w momencie wprowadzenia go do obrotu, niezależnie od późniejszego rozcieńczenia wodą. Organ wskazał, że opłata obejmuje napoje zawierające substancje wymienione w art. 12a ust. 1 ustawy o zdrowiu publicznym, nawet jeśli nie są one gotowe do bezpośredniego spożycia.
Opłata przyłączeniowa nie zwiększa wartości początkowej środka trwałego
Gazeta prawna, 2025-05-06, Izabela Tomaszewska-Gałuszka
Naczelny Sąd Administracyjny w pięciu wyrokach z 23 kwietnia 2025 r. (sygn. akt II FSK 959/22, II FSK 960/22, II FSK 967/22, II FSK 968/22, II FSK 969/22) orzekł, że opłaty przyłączeniowe nie zwiększają wartości początkowej środka trwałego, ponieważ nie są bezpośrednio związane z jego wytworzeniem w rozumieniu art. 16g ust. 4 ustawy o CIT. NSA uznał, że wydatki te służą umożliwieniu użytkowania obiektu, a nie jego budowie, i dlatego nie mogą zostać rozliczone w ramach kosztów wytworzenia środka trwałego. Stanowisko to potwierdził wcześniej WSA w Białymstoku oraz dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.
Fiskus akceptuje niektóre programy motywacyjne oparte na akcjach
Gazeta prawna, 2025-05-08, Agnieszka Pokojska
Szef Krajowej Administracji Skarbowej w opinii zabezpieczającej z 14 kwietnia 2025 r. (sygn. DKP3.8082.4.2024) uznał, że program motywacyjny polegający na przekazywaniu akcji zagranicznej spółki dominującej pracownikom polskiej spółki z o.o., nie stanowi unikania opodatkowania, mimo że skutkuje obniżeniem zobowiązania w CIT. Program działa w całej grupie kapitałowej i funkcjonuje niezależnie od systemów wynagradzania i premiowania. Szef KAS uznał, że jego celem jest zwiększenie zaangażowania kadry kierowniczej, a nie osiągnięcie korzyści podatkowej.