Opodatkowanie ryczałtem usług związanych z budową, naprawą oraz konserwacją elektrowni wiatrowej

Spread the love

Usługi związane z budową, naprawą oraz konserwacją elektrowni wiatrowej mogą podlegać opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym, przy czym zastosowanie mogą mieć różne stawki ryczałtu. Usługi dot. części budowlanej są opodatkowane stawką 5,5% ryczałtu, zaś inne usługi – stawką 8,5% ryczałtu.

Usługi dotyczące budowy elektrowni wiatrowej

Usługi związane z budową, naprawą czy konserwacją elektrowni wiatrowej mogą być zróżnicowane i polegać m.in. na przygotowaniu wszystkich elementów wiatraka (wieża, nesel, skrzydła oraz dziób).

Powyższe usługi są zaliczane do kategorii Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU):

  • 42.99 – Roboty związane z budową pozostałych obiektów inżynierii lądowej i wodnej gdzie indziej niesklasyfikowane; oraz
  • 43.99 – Roboty związane z wykonywaniem pozostałych specjalistycznych robót budowlanych gdzie indziej niesklasyfikowanych.
  • 42.22.23.0 – w zakresie wznoszenia i montażu konstrukcji turbiny wiatrowej – wieży (części, rur, sekcji), gondoli, skrzydeł, tj. robót ogólnobudowlanych związanych z budowaniem elektrowni;
  • 33.20.50.0 – w zakresie montażu podzespołów/komponentów turbiny wiatrowej w całość na miejscu posadowienia, połączenia ze sobą wszystkich elementów mechanicznych, elektrycznych i elektronicznych, w tym rozładowania z tira, mycia, które są wykonane w ramach jednego zlecenia, tj. usługi instalowania urządzeń elektrycznych.

Ryczałt i jego stawki

Opodatkowanie ryczałtem reguluje ustawa z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 1905 z późn. zm.; ustawa o ryczałcie). Zawiera ona zgrupowane przedmioty działalności gospodarczej i ustala dla nich poszczególne stawki ryczałtu.

Wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą jest uzależniona od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. W przypadku większości usług ustawodawca podatkowy posługuje się symbolami PKWiU w celu ustalenia stawki ryczałtu dla usług (klasyfikacji tej dokonuje przy tym sam podatnik). Odmiennie jednak uregulowano zagadnienie ryczałtu wg stawki 5,5%. Stawka ta znajduje zastosowanie do przychodów m.in. z działalności wytwórczej, robót budowlanych czy przewozu.

Ustawa o ryczałcie nie definiuje pojęcia „usługi budowlane” czy „roboty budowlane”. Uzasadnione wydaje się odwołanie do ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 725 z późn. zm.). Zawiera ona m. in. następujące definicje:

  • obiekt budowlany – budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych;
  • budynek – taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach;
  • budowla – każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolnostojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych, morskich turbin wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową;
  • roboty budowlane – budowa, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.

Przez roboty budowlane należy rozumieć zasadniczo wszelkie roboty i czynności związane ze wznoszeniem budynków czy budowli.

Z kolei zgodnie z PKWiU obiekty budowlane i roboty budowlane sklasyfikowane zostały w sekcji F. Sekcja ta obejmuje następujące działy:

  • Dział 41 – budynki i roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków,
  • Dział 42 – budowle i roboty ogólnobudowlane związane z budową obiektów inżynierii lądowej i wodnej,
  • Dział 43 – roboty budowlane specjalistyczne.

Sekcja F – obiekty budowlane i roboty budowlane, obejmuje:

  • budynki i pozostałe obiekty inżynierii lądowej i wodnej,
  • roboty ogólnobudowlane i specjalistyczne w zakresie budownictwa i prac inżynierii lądowej i wodnej, takie jak: prace związane z budową nowych budynków, przebudową lub remontem istniejących budynków, włączając montaż budowli z elementów prefabrykowanych oraz konstrukcji o charakterze stałym lub tymczasowym.

Ryczałt a usługi dotyczące elektrowni wiatrowej

Ustawa o ryczałcie przewiduje stawką 5,5 jedynie dla przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton. Znajduje ona zatem zastosowanie odnośnie do przychodów uzyskiwanych z tytułu robót budowlanych dotyczących części budowlanych elektrowni wiatrowych (tj. dotyczących wyłącznie budowli w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego).

Powyższe znajduje oparcie m. in. interpretacji indywidualnej z dnia 6 grudnia 2024 r., nr 0115-KDST2-1.4011.506.2024.2.MR.

Podsumowanie

Rozwój energetyki wiatrowej wymaga zaangażowania specjalistów. Wynagrodzenie za ich świadczenia podlega opodatkowaniu, w tym może podlegać opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Właściwa stawka tego podatku jest pochodną zakresu świadczeń, w szczególności, czy dotyczą one robót budowlanych i części budowlanych elektrowni wiatrowych. Za uwagę zasługuje fakt, że ocena robót budowlanych oraz części budowlanych wspomnianych elektrowni dla celów ryczałtu jest dokonywana przez organy podatkowe przez pryzmat przepisów prawa budowlanego, a nie podatkowego, np. ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

Niniejsze opracowanie zostało przygotowane wyłącznie w celach informacyjnych i ma charakter ogólny. Każdorazowo przed podjęciem działań na podstawie prezentowanych informacji rekomendujemy uzyskanie wiążącej opinii ekspertów TPA Poland.