Przegląd prasy podatkowej 30.06-04.07.2025 r.

Spread the love

Będzie nowy druk PIT-8C. Zobacz co się zmieni

Gazeta prawna, 2025-06-30, Agnieszka Pokojska

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego wzoru formularza PIT-8C (wersja nr 13), który będzie stosowany do rozliczeń za 2025 r. Zmiana wynika z obowiązującego od 2022 r. art. 21 ust. 1 pkt 105a ustawy o PIT, wprowadzonego Polskim Ładem (Dz.U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.), przewidującego zwolnienie z opodatkowania dochodów z odpłatnego zbycia akcji nabytych lub objętych w wyniku pierwszej oferty publicznej, przy spełnieniu określonych warunków dotyczących braku powiązań ze spółką oraz trzyletniego okresu posiadania akcji. W związku z tym nowy formularz zostanie rozszerzony o część E, zawierającą informacje o takich transakcjach. Uwagi do projektu można przesyłać do 11 lipca 2025 r.

Konfuzja wierzytelności nie zawsze jest neutralna podatkowo

Gazeta prawna, 2025-06-30, Izabela Tomaszewska-Gałuszka

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 18 czerwca 2025 r. (sygn. akt II FSK 1226/22) uznał, że w przypadku konwersji wierzytelności na udziały, jeżeli wartość rynkowa wierzytelności przewyższa wartość nominalną wydawanych udziałów, po stronie spółki powstaje przychód podatkowy odpowiadający tej różnicy. Sąd uznał, że operacja ta skutkuje korzyścią majątkową dla spółki, a konfuzja wierzytelności w tym przypadku ma podobne skutki jak częściowe umorzenie długu. Wcześniej WSA w Warszawie (sygn. akt III SA/Wa 2677/21) uchylił niekorzystną dla podatnika interpretację KIS, wskazując, że wniesienie wierzytelności na pokrycie kapitału zakładowego i zapasowego nie generuje przychodu, jednak stanowisko to zostało zakwestionowane przez NSA.

Czy pożyczka od wspólnika dla spółki komandytowo-akcyjnej podlega PCC?

Gazeta prawna, 2025-06-30, Izabela Tomaszewska-Gałuszka

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 24 czerwca 2025 r. (sygn. akt III FSK 388/24) orzekł, że pożyczka udzielona spółce komandytowo-akcyjnej przez jej jedynego wspólnika korzysta ze zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 10 lit. i ustawy o PCC, ponieważ dla celów stosowania tego zwolnienia SKA powinna być traktowana jak spółka kapitałowa. NSA podtrzymał stanowisko Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach (sygn. akt I SA/Gl 1518/22), który powołał się na wyrok TSUE z 22 kwietnia 2015 r. w sprawie C-357/13. Wcześniej dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał, że SKA jako spółka osobowa nie spełnia warunków zwolnienia z PCC, jednak stanowisko to zostało zakwestionowane przez sądy administracyjne.

Wydatki związane z kopaniem kryptowaluty nie są podatkowym kosztem

Gazeta prawna, 2025-06-30

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 18 czerwca 2025 r. (sygn. akt II FSK 1224/22) orzekł, że wydatki ponoszone na zakup sprzętu komputerowego oraz energii elektrycznej wykorzystywanych do kopania kryptowalut nie stanowią kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 11 ustawy o CIT, ponieważ kopanie waluty wirtualnej nie stanowi jej nabycia, lecz pierwotne pozyskanie. Sąd uznał, że przepis ten odnosi się wyłącznie do wtórnego nabycia waluty wirtualnej, tj. od innego podmiotu. Stanowisko to potwierdził również Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (sygn. akt III SA/Wa 2949/21), a orzeczenie NSA wpisuje się w dotychczasową linię orzeczniczą w podobnych sprawach.

Zagranicznym funduszom będzie łatwiej o zwolnienie z CIT

Gazeta prawna, 2025-06-30, Mariusz Szulc

Opublikowany projekt nowelizacji ustawy o CIT, będący na etapie konsultacji publicznych, przewiduje rozszerzenie od 2026 r. zakresu zwolnień podatkowych na instytucje wspólnego inwestowania mające siedzibę poza UE i EOG oraz na fundusze zarządzane wewnętrznie. Zmiany mają na celu wdrożenie wyroków TSUE, w tym z 27 lutego 2025 r. (sygn. C-18/23) oraz z 10 kwietnia 2014 r. (sygn. C-190/12), które uznały, że ograniczanie zwolnienia z CIT tylko do funduszy zewnętrznie zarządzanych i z siedzibą w UE lub EOG narusza swobodę przepływu kapitału. Nowelizacja obejmie m.in. art. 6 ust. 1 pkt 10a i 10f oraz art. 17 ust. 1 pkt 58 ustawy o CIT. Fundusze zagraniczne będą mogły korzystać ze zwolnienia pod warunkiem, że państwo ich siedziby podpisało z Polską umowę o wymianie informacji podatkowych lub odpowiednią umowę wielostronną, z zastrzeżeniem przeciwdziałania nadużyciom prawa podatkowego.

Fakultatywność zawieszenia postępowania nie oznacza dowolności działania organu podatkowego

Gazeta prawna, 2025-06-30, Monika Palmowska, Barbara Popowska, Ireneusz Ledzion

W wyroku z 5 czerwca 2025 r. (sygn. I SA/Ke 111/25) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach uchylił decyzje organów podatkowych, które odmówiły zawieszenia postępowania podatkowego w sprawie CIT za 2018 r., pomimo wszczęcia procedury wzajemnego porozumiewania się (MAP) pomiędzy Polską a Belgią. Sąd uznał, że fakultatywność zawieszenia postępowania na podstawie art. 201 § 1b pkt 2 ordynacji podatkowej nie oznacza pełnej dowolności i że organ podatkowy powinien dokonać merytorycznej oceny wpływu procedury MAP na wynik sprawy. W ocenie sądu brak takiej analizy narusza zasady prawidłowego postępowania i granice uznania administracyjnego. Wyrok wpisuje się w praktykę stosowania przepisów o koordynacji postępowań krajowych z międzynarodowymi mechanizmami rozstrzygania sporów podatkowych.

Jak rozliczyć w PIT i VAT pobraną opłatę plastikową

Gazeta prawna, 2025-06-30, Marcin Szymankiewicz

Przedsiębiorca prowadzący działalność gastronomiczną, w tym sprzedaż kawy na wynos w opakowaniach jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, pobiera tzw. opłatę plastikową (SUP), która zgodnie z przepisami ustawy o obowiązkach przedsiębiorców stanowi element wynagrodzenia za produkt i w konsekwencji podlega opodatkowaniu VAT według stawki właściwej dla tego produktu – w analizowanym przypadku 23% (sygn. 0111-KDIB3-2.4012.196.2025.4.KK, 0114-KDIP1-3.4012.80.2024.1.MPA, 0114-KDIP1-3.4012.82.2024.2.JG). Wartość pobranej opłaty SUP w czerwcu 2025 r. wyniosła 500 zł i została ujęta w podstawie opodatkowania sprzedaży ewidencjonowanej na kasie fiskalnej, a odpowiedni VAT należny (115 zł) wykazano w ewidencji JPK_V7M w pozycjach K_19/P_19 oraz K_20/P_20. W zakresie podatku dochodowego opłata ta nie stanowi ani przychodu, ani kosztu uzyskania przychodu, zgodnie z aktualnym stanowiskiem organów podatkowych (m.in. sygn. 0114-KDIP3-1.4011.156.2025.1.EC).

Czy podatnicy poradzili sobie ze zmianami w podatku od nieruchomości

Rzeczpospolita, 2025-06-30, Łukasz Szatkowski

W artykule omówiono praktyczne skutki nowelizacji przepisów dotyczących podatku od nieruchomości, obowiązujących od 1 stycznia 2025 r., wprowadzone ustawą z 19 listopada 2024 r. (Dz.U. z 2024 r., poz. 1757), które oderwały definicje budowli, budynku i obiektu budowlanego od prawa budowlanego, wprowadzając nowe pojęcia takie jak „obiekt budowlany”, „roboty budowlane” i „trwałe związanie z gruntem”. Zmiany te zwiększyły stopień skomplikowania przepisów, co w połączeniu z nieefektywnym przepływem informacji wewnątrz przedsiębiorstw doprowadziło zarówno do zaniżania, jak i zawyżania zobowiązań podatkowych. Wskazano na istotność właściwej klasyfikacji środków trwałych i szczegółowego ujęcia nakładów inwestycyjnych w ewidencji księgowej, a także konieczność współpracy między działami technicznymi a księgowymi. W związku z pojawiającymi się czynnościami sprawdzającymi ze strony organów podatkowych, podatnikom zaleca się samodzielną weryfikację deklaracji, przygotowanie dokumentacji oraz unikanie pochopnego składania korekt.

Usługi niematerialne. NSA uznał, że „duch przepisów” jest ponad literą prawa

Rzeczpospolita, 2025-06-30, Maciej Gierada

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 3 czerwca 2025 r. (sygn. II FSK 1147/22) orzekł, że wyłączenie z limitu kosztów usług niematerialnych, o którym mowa w uchylonym art. 15e ust. 11 pkt 2 ustawy o CIT, nie dotyczy końcowego odbiorcy usług, nawet jeśli zostały mu one refakturowane bez marży przez podmiot powiązany. NSA uznał, że intencja ustawodawcy – ograniczenie kosztów nabywanych od podmiotów powiązanych – ma pierwszeństwo przed literalnym brzmieniem przepisu. W ocenie sądu wyłączenie obejmuje jedynie podmiot refakturujący, a nie odbiorcę usługi, co oznacza konieczność stosowania limitu kosztowego także przy formalnie prawidłowym refakturowaniu usług wewnątrz grupy kapitałowej. Orzeczenie to stanowi przykład wykładni funkcjonalnej przepisów podatkowych i może mieć znaczenie również w kontekście aktualnych regulacji, np. dotyczących podatku minimalnego, cen transferowych czy GAAR.

Wynajem samochodu między centralą a oddziałem bez podatku u źródła

Rzeczpospolita, 2025-06-30, Adrianna Paluch

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 25 listopada 2024 r. (sygn. 0111-KDIB1-2.4010.516.2024.1.BD) uznał, że płatności związane z najmem samochodów osobowych między polską centralą spółki a jej niemieckim oddziałem stanowią wewnętrzne transfery w ramach jednego podmiotu i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem u źródła. Organ wskazał, że niemiecki oddział nie jest odrębnym podatnikiem, a jedynie częścią spółki zarejestrowanej w Polsce, co wyłącza zastosowanie przepisów o podatku u źródła również w odniesieniu do lat wcześniejszych, mimo że certyfikat rezydencji oddziału został uzyskany wyłącznie za 2024 r. Tym samym, w ocenie organu, nie ma obowiązku poboru podatku u źródła od opłat za najem pojazdów w analizowanej sytuacji.

Fiskus wyrzuca spółki z estońskiego CIT

Gazeta prawna, 2025-07-01, Agnieszka Pokojska

Pierwsze interpretacje organów podatkowych oraz wyniki czynności sprawdzających wskazują, że niedotrzymanie terminu podpisania sprawozdania finansowego sporządzanego na dzień poprzedzający przejście na estoński CIT skutkuje uznaniem zmiany formy opodatkowania za nieskuteczną. Zgodnie z art. 28j ust. 5 ustawy o CIT, dla skutecznego wejścia w estoński CIT w trakcie roku obrotowego konieczne jest sporządzenie i podpisanie sprawozdania zgodnie z ustawą o rachunkowości w ciągu trzech miesięcy od dnia bilansowego. Fiskus, powołując się m.in. na interpretacje indywidualne z 27 lutego 2025 r. (0114-KDIP2-2.4010.63.2025.1.IN), 11 kwietnia 2025 r. (0114-KDIP2-2.4010.72.2025.1.SJ) oraz 7 maja 2025 r. (0111-KDIB1-1.4010.79.2025.1.AND), stwierdził, że brak podpisu w ustawowym terminie oznacza, iż sprawozdanie nie zostało sporządzone zgodnie z przepisami, co obliguje spółki do rozliczenia się na zasadach ogólnych i zapłaty zaległego CIT z odsetkami. Fiskus stosuje przy tym reguły obliczania terminów w miesiącach zgodnie z kodeksem cywilnym, co potwierdzono w interpretacji z 14 lutego 2025 r. (0114-KDIP2-2.4010.675.2024.2.IN). W wyniku tego podejścia niektóre spółki mogą zostać zobowiązane do zapłaty znacznych kwot podatku mimo wcześniejszego uznania przez organy, że podpis po terminie nie przekreśla możliwości stosowania estońskiego CIT.

Grupom kapitałowym trudniej uniknąć krajowego minimalnego CIT

Gazeta prawna, 2025-07-01, Mariusz Szulc

Pierwsze interpretacje organów podatkowych oraz wyniki czynności sprawdzających wskazują, że niedotrzymanie terminu podpisania sprawozdania finansowego sporządzanego na dzień poprzedzający przejście na estoński CIT skutkuje uznaniem zmiany formy opodatkowania za nieskuteczną. Zgodnie z art. 28j ust. 5 ustawy o CIT, dla skutecznego wejścia w estoński CIT w trakcie roku obrotowego konieczne jest sporządzenie i podpisanie sprawozdania zgodnie z ustawą o rachunkowości w ciągu trzech miesięcy od dnia bilansowego. Fiskus, powołując się m.in. na interpretacje indywidualne z 27 lutego 2025 r. (0114-KDIP2-2.4010.63.2025.1.IN), 11 kwietnia 2025 r. (0114-KDIP2-2.4010.72.2025.1.SJ) oraz 7 maja 2025 r. (0111-KDIB1-1.4010.79.2025.1.AND), stwierdził, że brak podpisu w ustawowym terminie oznacza, iż sprawozdanie nie zostało sporządzone zgodnie z przepisami, co obliguje spółki do rozliczenia się na zasadach ogólnych i zapłaty zaległego CIT z odsetkami. Fiskus stosuje przy tym reguły obliczania terminów w miesiącach zgodnie z kodeksem cywilnym, co potwierdzono w interpretacji z 14 lutego 2025 r. (0114-KDIP2-2.4010.675.2024.2.IN). W wyniku tego podejścia niektóre spółki mogą zostać zobowiązane do zapłaty znacznych kwot podatku mimo wcześniejszego uznania przez organy, że podpis po terminie nie przekreśla możliwości stosowania estońskiego CIT.

Ulga na złe długi możliwa nawet po terminie na złożenie korekty

Gazeta prawna, 2025-07-01, Izabela Tomaszewska-Gałuszka

Naczelny Sąd Administracyjny w wyrokach z 24 czerwca 2025 r. (sygn. I FSK 736/22, I FSK 737/22, I FSK 738/22) orzekł, że podatnik może skorzystać z ulgi na złe długi w VAT, mimo przekroczenia terminu na złożenie korekty, jeżeli uchybienie to wynikało z przepisów krajowych sprzecznych z prawem Unii Europejskiej. Sprawa dotyczyła spółki, która złożyła korekty po upływie dwuletniego terminu określonego w art. 89a ust. 2 pkt 5 ustawy o VAT, ponieważ wcześniej nie mogła zastosować ulgi z powodu braku statusu czynnego podatnika VAT po stronie dłużnika. NSA uznał, że warunek ten należy pominąć, ponieważ jego stosowanie naruszałoby prawo unijne, co wynika z wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE z 15 października 2020 r. w sprawie C-335/19. Wcześniej analogiczne stanowisko zajmował Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu.

Odszkodowanie tytułem franszyzy redukcyjnej jest nadal z PIT

Gazeta prawna, 2025-07-01, Mariusz Szulc

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 3 czerwca 2025 r. (sygn. 0115-KDIT2.4011.212.2025.1.ŁS) potwierdził, że odszkodowanie wypłacone bezpośrednio przez sprawcę szkody – w tym przypadku firmę energetyczną – za uszkodzenie sprzętu domowego w wyniku przepięcia prądu, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Organ uznał, że świadczenie to nie korzysta ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 3 ani pkt 4 ustawy o PIT, ponieważ nie pochodzi z ubezpieczenia ani nie wynika z przepisów odrębnych ustaw czy aktów wykonawczych. W konsekwencji wypłacona kwota powinna zostać wykazana w zeznaniu rocznym jako przychód z innych źródeł, a płatnik miał obowiązek uwzględnić ją w informacji PIT-11.

Rząd przyjął kolejne zmiany deregulacyjne w podatkach

Gazeta prawna, 2025-07-01, Agnieszka Pokojska

Rząd przyjął dwa projekty nowelizacji ustaw podatkowych: ordynacji podatkowej (nr UDER26) oraz ustawy o CIT (nr UDER71). Zgodnie z pierwszym projektem, podatnicy nie będą zobowiązani do płacenia odsetek od zaległości podatkowych za okres przekraczający sześć miesięcy trwania kontroli podatkowej lub celno-skarbowej, również w przypadku kontroli trwających w dniu wejścia w życie nowelizacji. Drugi projekt przewiduje uproszczenie procedury dla spółek holdingowych, które chcą skorzystać ze zwolnienia z CIT przy sprzedaży udziałów lub akcji – zniesiony zostanie obowiązek składania oświadczenia do urzędu skarbowego na pięć dni przed transakcją. Nowelizacje mają wejść w życie odpowiednio po 14 dniach oraz w dniu następującym po ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw.

Objaśnienia podatkowe: MF tłumaczy, jak przesłać pracownikowi PIT-11

Gazeta prawna, 2025-07-02, Agnieszka Pokojska

W objaśnieniach podatkowych z 27 czerwca 2025 r. minister finansów wyjaśnił, że przekazanie podatnikowi informacji PIT-11 nie musi odbywać się listem poleconym w przypadku, gdy nie została ona odebrana osobiście. Ustawa o PIT nie określa szczegółowej formy doręczenia PIT-11 podatnikowi, dlatego dopuszczalne są różne metody, takie jak systemy kadrowo-płacowe, poczta elektroniczna, przesyłka pocztowa lub odbiór osobisty. Podkreślono natomiast, że do urzędu skarbowego PIT-11 musi być przekazany wyłącznie elektronicznie. Płatnicy powinni posiadać dowód dopełnienia obowiązku przekazania formularza podatnikowi.

Beton trafi pod ścisły nadzór fiskusa

Gazeta prawna, 2025-07-02, Mariusz Szulc

Ministerstwo Finansów skierowało do konsultacji publicznych projekt nowelizacji ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi, przewidujący objęcie systemem SENT transportu betonu gotowego do wylania oraz innych materiałów budowlanych gotowych do wbudowania na bazie spoiw mineralnych. Obowiązek zgłoszenia ma dotyczyć także dostaw do osób fizycznych nieprowadzących działalności. W projekcie przewidziano również możliwość zgłoszenia kontraktowego przy umowach obejmujących przewóz ponad 1000 m³ towaru oraz rozszerzenie obowiązku zgłaszania wszystkich towarów wrażliwych niezależnie od celu ich przewozu. Nowelizacja zakłada także możliwość udostępniania danych podatkowych organom ochrony środowiska. Planowany termin wejścia w życie zmian to trzy miesiące od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Zwolnienie z dokumentacji cen. Pośrednie powiązania ze Skarbem Państwa wystarczą

Gazeta prawna, 2025-07-02, Izabela Tomaszewska-Gałuszka

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 18 czerwca 2025 r. (sygn. akt II FSK 1272/22) orzekł, że zwolnienie z obowiązku sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych, przewidziane w art. 11n pkt 5 ustawy o CIT, ma zastosowanie także w przypadku powiązań pośrednich, o ile wynikają one wyłącznie z relacji ze Skarbem Państwa lub jednostkami samorządu terytorialnego. Sąd uznał, że pojęcie „wyłącznego powiązania” nie jest tożsame z „powiązaniem bezpośrednim” i należy je interpretować z uwzględnieniem możliwości istnienia powiązań pośrednich, o których mowa w art. 11a ust. 3 ustawy. W konsekwencji, transakcje pomiędzy podmiotami, których relacje mają wyłączne źródło w strukturze własnościowej Skarbu Państwa, mogą korzystać z wyłączenia dokumentacyjnego. Wcześniej odmienne stanowisko w tej sprawie zajął Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, jednak sądy obu instancji przyznały rację podatnikowi.

Nasi sąsiedzi podwyższają podatki, Polska czeka na KSeF

Gazeta prawna, 2025-07-02, Mariusz Szulc

W 2024 r. państwa UE przygotowały łącznie 466 zmian w krajowych przepisach podatkowych – najwięcej w celu zwiększenia wpływów budżetowych. W Europie Środkowo-Wschodniej dominują podwyżki stawek VAT, CIT i ograniczenia preferencji podatkowych, uzasadniane m.in. rosnącymi wydatkami zbrojeniowymi (np. Słowacja, Estonia, Litwa, Rumunia). Z kolei niektóre kraje, jak Portugalia czy Finlandia, zdecydowały się na obniżki w CIT i PIT w celu pobudzenia gospodarki. Wzrosty podatków sektorowych notuje m.in. Bułgaria (akcyza) i Węgry (sprzedaż internetowa). Równolegle w wielu państwach – także w Polsce – trwają przygotowania do obowiązkowego e-fakturowania. Polska przesunęła termin wdrożenia KSeF na 1 lutego 2026 r. dla dużych firm (zgodnie z nowelizacją: Dz.U. 2024 poz. 852), a od 1 stycznia 2027 r. obowiązek obejmie także mikroprzedsiębiorców. W całej UE od lipca 2030 r. planowane jest ujednolicenie formatu e-faktur w ramach pakietu VIDA.

Nieformalne listy od fiskusa nie zniknęły całkowicie

Gazeta prawna, 2025-07-02, Mariusz Szulc

Zastępca szefa KAS poinformował, że choć w lutym 2024 r. zalecono zaprzestanie wysyłki pism behawioralnych i oceniono ich skuteczność jako niską (z 3639 listów wysłanych w 2023 r. odnotowano 1609 reakcji podatników, co przełożyło się na wpływy rzędu 1 mln zł), to forma ta nie została całkowicie wyeliminowana i obecnie funkcjonuje w ramach czynności sprawdzających na podstawie art. 272–280 ordynacji podatkowej. Listy tego typu nadal są wysyłane jako element działań weryfikacyjnych, dotyczących m.in. limitów uprawniających do zwolnienia z VAT czy obowiązku zapłaty minimalnego CIT. W odpowiedzi na interpelację poselską nr 10256 z 27 czerwca 2025 r. wskazano, że wcześniejsze pisma nie zawierały podstawy prawnej ani konkretnego wskazania naruszeń, co podważało ich celowość. Obecnie działania te mają charakter mniej sformalizowany niż kontrole, lecz są prowadzone na szerszą skalę, obejmując kilkaset tysięcy podatników rocznie.

Fiskus wymagał niemożliwego. NSA potwierdza lukę w prawie

Gazeta prawna, 2025-07-03, Izabela Tomaszewska-Gałuszka

Naczelny Sąd Administracyjny w wyrokach z 1 lipca 2025 r. (sygn. akt II FSK 1332/22 oraz II FSK 664/23) uznał, że w 2021 r. obowiązujące przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zawierały lukę prawną, uniemożliwiającą nałożenie obowiązku złożenia informacji C-15J na spółki jawne powstałe w trakcie roku obrotowego w wyniku przekształcenia. Przepis art. 1 ust. 3 pkt 1a ustawy CIT, w brzmieniu obowiązującym wówczas, wymagał złożenia tej informacji przed rozpoczęciem roku obrotowego, co było niemożliwe do wykonania w przypadku spółek powstałych po jego rozpoczęciu. Sprawa dotyczyła spółki komandytowej, która w czerwcu 2021 r. przekształciła się w spółkę jawną, a następnie zmieniła strukturę wspólników, przez co chciała potwierdzenia braku statusu podatnika CIT. Dyrektor KIS uznał, że spółka jawna nabyła ten status automatycznie, jednak WSA w Krakowie, a następnie NSA, stanęły po stronie spółki, wskazując na legislacyjną lukę i brak podstaw do uznania jej za podatnika CIT w sytuacji braku możliwości wcześniejszego złożenia wymaganej informacji. Sąd kasacyjny podkreślił również, że nowelizacja przepisów w 2022 r., wprowadzająca 14-dniowy termin na złożenie informacji od dnia rejestracji spółki, potwierdza istnienie wcześniejszych niedociągnięć ustawodawcy.

Niniejsze opracowanie zostało przygotowane wyłącznie w celach informacyjnych i ma charakter ogólny. Każdorazowo przed podjęciem działań na podstawie prezentowanych informacji rekomendujemy uzyskanie wiążącej opinii ekspertów TPA Poland.