Przegląd prasy podatkowej 14-18.07.2025 r.

Spread the love

Szef KAS zgadza się na przeniesienie spółek do fundacji rodzinnej

Gazeta prawna, 2025-07-14, Agnieszka Pokojska

Szef Krajowej Administracji Skarbowej w opinii zabezpieczającej z 12 czerwca 2025 r. (sygn. DKP3.8082.6.2024) uznał, że zastąpienie spółki komandytowej fundacją rodzinną w strukturze holdingowej nie stanowi niedozwolonej optymalizacji podatkowej. Czynności objęte wnioskiem obejmowały utworzenie fundacji rodzinnej, wniesienie przez nią wkładów do spółek zależnych, wystąpienie spółki komandytowej z tych spółek, przekazanie fundacji praw i obowiązków komplementariusza, a następnie rozwiązanie spółki holdingowej bez likwidacji. W wyniku działań nie powstaną zobowiązania w PIT i CIT, a opodatkowanie dochodów fundacji rodzinnej nastąpi dopiero przy wypłacie świadczeń beneficjentom. Szef KAS wskazał, że działania mają na celu zapewnienie sukcesji i nie noszą cech sztuczności, a przepisy nie przewidują możliwości bezpośredniego przekształcenia spółki w fundację rodzinną.

Stawki amortyzacji można obniżyć również wstecznie. Fiskus musi pogodzić się z przegraną

Gazeta prawna, 2025-07-14, Izabela Tomaszewska-Gałuszka

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 9 lipca 2025 r. (sygn. II FSK 1372/22) potwierdził możliwość obniżenia stawek amortyzacyjnych wstecznie, tj. za lata podatkowe, które jeszcze nie uległy przedawnieniu. Sprawa dotyczyła spółki, która chciała zmniejszyć stawki amortyzacji metodą liniową za wcześniejsze lata na podstawie art. 16i ust. 5 ustawy o CIT. Dyrektor KIS nie zgodził się z takim stanowiskiem, twierdząc, że zmiana możliwa jest jedynie na przyszłość. Zarówno WSA w Warszawie (sygn. III SA/Wa 3008/21), jak i NSA wskazały jednak, że brak jest w przepisach wyraźnego zakazu działania wstecz, a nieprecyzyjność regulacji nie może działać na niekorzyść podatnika. NSA potwierdził dotychczasową linię orzeczniczą wyrażoną m.in. w wyrokach o sygn. II FSK 1028/22, II FSK 856/22, II FSK 633/22 i II FSK 1413/19.

Podpis nieuprawnionego pełnomocnika pod skargą. Będzie uchwała NSA

Gazeta prawna, 2025-07-14, Izabela Tomaszewska-Gałuszka

23 czerwca 2025 r. prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego skierował do składu siedmiu sędziów wniosek o podjęcie uchwały dotyczącej skutków podpisania skargi do WSA przez osobę nieuprawnioną lub niewykazującą umocowania, celem rozstrzygnięcia istniejących rozbieżności w orzecznictwie. Część sądów administracyjnych uznaje taki podpis za brak formalny możliwy do uzupełnienia, podczas gdy inne odrzucają skargi bez wzywania do poprawy. W przeszłości NSA prezentował odmienne podejścia w orzeczeniach, m.in. sygn. II FSK 2207/10, II FSK 2153/12 oraz II GZ 441/21. Uchwała ma wyjaśnić, czy w razie braku podpisu osoby uprawnionej możliwe jest wezwanie strony do jego uzupełnienia, czy też skutkuje to automatycznym odrzuceniem skargi.

PIT. Podatkowy absurd: urząd skarbowy może ścigać, nawet gdy dług wynosi zero

Gazeta prawna, 2025-07-14, Mariusz Szulc

Przedsiębiorcy, którzy dokonują nadpłaty zaliczki na podatek dochodowy za jeden miesiąc i próbują skompensować ją poprzez obniżenie zaliczki za kolejny miesiąc, mogą zostać potraktowani przez organy podatkowe jako dłużnicy. Pomimo że suma wpłat za dwa miesiące może wynosić zero, urzędy skarbowe wystosowują upomnienia, żądając zapłaty odsetek i kosztów egzekucyjnych, ponieważ nieuzupełnienie bieżącej zaliczki w terminie traktowane jest jako zaległość podatkowa na podstawie art. 51 § 2 ordynacji podatkowej. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, nadpłata zaliczki nie jest uznawana za nadpłatę podatku i nie podlega automatycznej kompensacie z zaległością, a jej zwrot możliwy jest jedynie na wniosek podatnika w trybie art. 77a ordynacji, przy wykazaniu ważnego interesu.

Spory co do podatku u źródła nie znikną, ale będzie ich mniej

Gazeta prawna, 2025-07-14, Mariusz Szulc

Opublikowane objaśnienia Ministerstwa Finansów dotyczące klauzuli rzeczywistego właściciela w podatku u źródła doprecyzowują m.in., że beneficjent należności musi otrzymywać ją dla własnej korzyści, nie działać jako pośrednik oraz prowadzić rzeczywistą działalność gospodarczą w kraju rezydencji, z odpowiednimi zasobami ludzkimi i infrastrukturalnymi, przy czym dla spółek holdingowych dopuszczono niższe wymagania. Objaśnienia dopuszczają także stosowanie koncepcji look-through approach oraz konsolidację substancji majątkowo-osobowej w ramach grupy kapitałowej. Część postulatów zgłaszanych w toku konsultacji, w tym dotyczących ułatwień dla płatników weryfikujących status odbiorcy, nie została uwzględniona, a resort nie zobowiązał się do przekazywania płatnikowi informacji o zmianie identyfikacji rzeczywistego właściciela przez organ podatkowy.

Jakie są skutki w VAT odpłatnej pożyczki od spółki dla wspólnika

Gazeta prawna, 2025-07-14, Marcin Mroziuk

Oprocentowana pożyczka udzielona przez spółkę będącą czynnym podatnikiem VAT wspólnikowi, która nie prowadzi działalności w zakresie usług finansowych, stanowi odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu VAT. Usługi te jednak mogą korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 tej ustawy, chyba że podatnik – spełniając warunki z art. 43 ust. 22 – złożył zawiadomienie o wyborze opodatkowania. Powrót do zwolnienia możliwy jest dopiero po upływie dwóch lat od początku okresu rozliczeniowego, od którego wybrano opodatkowanie. Organy podatkowe potwierdzają to stanowisko, m.in. w interpretacji indywidualnej z 11 czerwca 2025 r. (sygn. 0111-KDIB3-1.4012.365.2025.2.KW).

Przez nierzetelną fakturę kłopoty może mieć nie tylko jej wystawca

Gazeta prawna, 2025-07-14, Radosław Kowalski

Ujęcie w rozliczeniach podatkowych danych z nierzetelnej faktury, która nie odzwierciedla rzeczywistego przebiegu transakcji, może skutkować dla nabywcy nie tylko utratą prawa do odliczenia VAT i sankcją do 100% zobowiązania podatkowego, ale również brakiem możliwości zaliczenia wydatku do kosztów uzyskania przychodów. Mimo że ustawy o podatkach dochodowych nie przewidują wprost takiej sankcji, sądy administracyjne przyjmują, że posłużenie się nierzetelną fakturą świadczy o nierzetelności ksiąg podatkowych, co uniemożliwia prawidłowe określenie dochodu. Przy tym bez znaczenia pozostaje, czy podatnik działał w dobrej wierze i został oszukany przez kontrahenta. Wyjątkiem mogą być przypadki udokumentowania rzeczywistego wydatku w inny sposób, ale tylko gdy faktura jest wadliwa, a nie nierzetelna. Podobne skutki mogą wystąpić również w przypadku podatników objętych estońskim CIT, ponieważ także w tym reżimie brana jest pod uwagę celowość i racjonalność wydatku. W artykule powołano się m.in. na wyroki NSA: z 30 listopada 2022 r. (II FSK 953/20), z 1 kwietnia 2025 r. (II FSK 941/22), z 25 września 2020 r. (II FSK 1649/18), z 18 grudnia 2024 r. (II FSK 273/23), oraz z 9 grudnia 2015 r. (II FSK 2702/13).

Estoński CIT. Czy wynagrodzenie w nowej spółce to nie ukryty zysk?

Gazeta prawna, 2025-07-15, Mariusz Szulc

W odpowiedzi na interpelację nr 10410 z 4 lipca 2025 r. wiceminister finansów Jarosław Neneman wyjaśnił, że pierwsza wypłata wynagrodzenia w spółce, która rozpoczęła działalność i wybrała opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek (tzw. estoński CIT), nie stanowi ukrytego zysku w rozumieniu art. 28m ust. 4 pkt 1 ustawy o CIT i nie podlega temu podatkowi. Dotyczy to sytuacji, gdy spółka nie wypłacała wcześniej żadnych wynagrodzeń, a pierwsza wypłata nie przekracza pięciokrotności przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw. Wyjaśnienie uwzględnia fakt, że w pierwszym roku opodatkowania estońskim CIT spółka nie ma obowiązku zatrudniania pracowników (art. 28j ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT).

Akcyza jest od konsumpcji, a nie od nadużyć

Gazeta prawna, 2025-07-15, Mariusz Szulc

Sąd Unii Europejskiej w wyroku z 9 lipca 2025 r. (sygn. T-534/24) uznał, że chorwackie przepisy nakazujące zapłatę podatku akcyzowego od fikcyjnych dostaw wyrobów akcyzowych wykazanych na fałszywych fakturach są niezgodne z unijną dyrektywą 2008/118. Sprawa dotyczyła chorwackiego przedsiębiorcy, któremu odmówiono prawa do odliczenia VAT z faktur dokumentujących nieistniejące dostawy paliw i jednocześnie nałożono obowiązek zapłaty akcyzy. Sąd orzekł, że podatek akcyzowy jest należny wyłącznie w przypadku rzeczywistego dopuszczenia towarów do konsumpcji, a nie w sytuacjach nadużycia, gdy produkty nie istniały ani nie zostały wprowadzone do obrotu. Jest to pierwszy wyrok Sądu UE w sprawie podatkowej po nowelizacji statutu Trybunału Sprawiedliwości UE.

Podatek od nieruchomości. Przybywa niekorzystnych interpretacji w sprawie budowli

Gazeta prawna, 2025-07-15, Agnieszka Pokojska

W najnowszych interpretacjach podatkowych dotyczących podatku od nieruchomości organy lokalne coraz szerzej stosują pojęcie „wzniesienia w wyniku robót budowlanych” jako przesłankę kwalifikującą obiekty do kategorii budowli, co skutkuje opodatkowaniem takich urządzeń jak kontenery mobilne, węzły ciepłownicze oraz transformatory energetyczne. Interpretacja prezydenta Lublina z 9 lipca 2025 r. (nr PE-OR.310.3.2025) uznała, że węzły ciepłownicze spełniają definicję budowli, ponieważ ich montaż traktowany jest jako roboty budowlane, natomiast burmistrz Gogolina w interpretacji z 6 maja 2025 r. (nr WF.II.3120.51.2025.AD) opodatkował zakładowe transformatory jako budowle, uznając je za element sieci elektroenergetycznej. Nowelizacja ustawy o podatkach i opłatach lokalnych obowiązująca od 1 stycznia 2025 r. wprowadziła nowe definicje budowli oraz katalog obiektów podlegających opodatkowaniu, jednak interpretacje organów wskazują na rozbieżności i niejasności w stosowaniu tych przepisów, co powoduje liczne spory podatkowe.

Gdzie są granice legalnej optymalizacji podatkowej

Rzeczpospolita, 2025-07-14, Magdalena Kuchnio

Zgodnie z przepisami, w kontekście klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania zawartej w art. 119a oraz art. 119d Ordynacji podatkowej (tekst jedn. Dz.U. 2025, poz. 111 ze zm.), czynność podatnika nie skutkuje korzyścią podatkową, jeśli jej głównym lub jednym z głównych celów było osiągnięcie korzyści sprzecznej z celem ustawy podatkowej, a sposób jej wykonania był sztuczny. Sztuczność działania ocenia się m.in. na podstawie braku uzasadnienia ekonomicznego, angażowania nieprowadzących działalności podmiotów pośredniczących, elementów kompensujących lub ryzyka gospodarczego nieadekwatnego do korzyści podatkowej. Klauzula pozwala na pominięcie formalnie poprawnych czynności, które nie odpowiadają rzeczywistym celom gospodarczym podatnika. Artykuł odnosi się także do orzecznictwa WSA w Poznaniu (I SA/Po 375/24), WSA w Gdańsku (I SA/Gd 1037/24) oraz NSA (II FSK 343/22), podkreślając, że organy podatkowe mają obowiązek odczytywać treść czynności prawnej zgodnie z rzeczywistym zamiarem stron (art. 199a §1 o.p., wyrok WSA w Gliwicach, I SA/Gl 359/23).

Szacowanie oczekiwanych strat kredytowych wg MSSF 9 a ryzyko płynności

Rzeczpospolita, 2025-07-14, Krzysztof Narewski

Standard MSSF 9 wymaga, by firmy rozpoznawały straty kredytowe już na etapie ujęcia aktywów, stosując model ECL, który prognozuje potencjalne straty na należnościach i innych aktywach finansowych, co ma wpływ na wielkość odpisów aktualizujących i w efekcie na wartość aktywów bilansowych. W sektorze niefinansowym model ten jest stosowany m.in. do oceny ryzyka opóźnień w płatnościach za faktury czy strat związanych z obligacjami. Model ECL ma bezpośrednie przełożenie na przepływy pieniężne i ryzyko płynności – niedoszacowanie strat może prowadzić do nagłych problemów z płynnością, natomiast nadmierna konserwatywność obniża rentowność i może ograniczać dostępność środków na finansowanie działalności. Artykuł podkreśla konieczność precyzyjnego i realistycznego szacowania ECL oraz monitoringu jakości portfela należności, uwzględniając wpływ czynników makroekonomicznych na prognozy. Podstawą prawną jest rozporządzenie Komisji (UE) 2016/2067 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1126/2008, odnoszące się do MSSF 9.

E-commerce musi się przygotować do KSeF

Rzeczpospolita, 2025-07-14, Kamila Gancarz

Od 2026 r. branża e-commerce będzie zobowiązana do stosowania Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), co oznacza obowiązek przesyłania faktur ustrukturyzowanych w formacie XML do centralnego systemu Ministerstwa Finansów. System obejmie obligatoryjnie faktury wystawiane w relacjach B2B, natomiast w przypadku sprzedaży na rzecz konsumentów (B2C) korzystanie z KSeF będzie dobrowolne, pod warunkiem zgłoszenia żądania wystawienia faktury przez nabywcę. Przedsiębiorcy będą mogli wybrać między tradycyjną fakturą, fakturą z KSeF w trybie online z kodem QR lub offline z dwoma kodami QR. KSeF przejmie również obowiązek archiwizacji faktur na 10 lat, co znosi potrzebę ich przechowywania na własnych serwerach. Zmiana dotyczy zarówno dużych platform sprzedażowych, jak i małych sklepów internetowych, które muszą dostosować swoje systemy fakturowania do nowych standardów określonych m.in. w art. 106ga–106gd ustawy o VAT.

Skarbówka sięga teraz po inne sposoby na to, żeby nie dopuścić do przedawnienia podatków

Gazeta prawna, 2025-07-16, Katarzyna Jędrzejewska

W oparciu o dane Ministerstwa Finansów, w ostatnich latach spada liczba decyzji i skarg dotyczących zawieszenia biegu terminu przedawnienia podatku z powodu wszczęcia postępowania karnego skarbowego na podstawie art. 70 par. 6 pkt 1 Ordynacji podatkowej. Mimo to, problem instrumentalnego wykorzystywania tego mechanizmu przez organy podatkowe w celu uniknięcia przedawnienia nadal występuje, co potwierdzają orzeczenia sądów administracyjnych oraz postanowienie Naczelnego Sądu Administracyjnego z 14 kwietnia 2025 r. (sygn. akt I FSK 1078/24). NSA wskazał na „istotne naruszenia” prawa polegające na wszczynaniu postępowań wyłącznie w celu zawieszenia biegu przedawnienia, co stoi w sprzeczności z konstytucyjnymi zasadami. W odpowiedzi Ministerstwo Finansów zaproponowało nowelizację, która ograniczy zawieszanie biegu przedawnienia do najpoważniejszych przestępstw skarbowych, z planowanym wejściem zmian od 1 stycznia 2026 r. Tymczasem organy podatkowe sięgają także po inne metody wstrzymywania przedawnienia, takie jak ustanawianie zabezpieczeń na majątku podatnika, zwłaszcza zajmowanie rachunków bankowych. Pomimo zmniejszającej się liczby postępowań, fiskus nadal stosuje różne narzędzia, by przedłużać możliwość dochodzenia zobowiązań podatkowych.

Bruksela wymyśliła, jak obniżyć ceny prądu

Gazeta prawna, 2025-07-17, Mariusz Szulc

Komisja Europejska opublikowała zalecenia dla państw członkowskich dotyczące wprowadzenia zachęt podatkowych wspierających inwestycje przedsiębiorstw w technologie przyjazne środowisku, co ma na celu przyspieszenie odejścia od węgla oraz obniżenie cen energii elektrycznej dla przemysłu. KE proponuje m.in. przyspieszoną amortyzację wydatków inwestycyjnych związanych z czystą energią oraz bezpośrednie ulgi podatkowe w CIT dla inwestycji proekologicznych, przy zachowaniu zgodności z zasadami pomocy publicznej i wykluczeniu wsparcia dla paliw kopalnych. Zalecenia mają charakter niewiążący, a państwa członkowskie powinny raportować ich wdrożenie. W kontekście Polski pojawiają się wątpliwości finansowe związane z procedurą nadmiernego deficytu oraz wyzwaniem wdrożenia unijnej dyrektywy 2022/2523 o podatku minimalnym dla dużych grup kapitałowych.

Cały dochód z kwalifikowanego IP jest objęty 5-proc. PIT

Gazeta prawna, 2025-07-17, Izabela Tomaszewska-Gałuszka

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 3 lipca 2025 r. (sygn. akt II FSK 1350/22) orzekł, że cały dochód z przeniesienia autorskich praw majątkowych do programu komputerowego, który jest efektem działalności badawczo-rozwojowej podatnika, może być opodatkowany 5-proc. stawką PIT. NSA podtrzymał wcześniejsze uchylenie interpretacji dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, który uważał, że preferencyjna stawka może dotyczyć jedynie części dochodu przypadającej na przeniesienie kwalifikowanego prawa własności intelektualnej. Sąd wskazał, że podatnik przekazuje gotowe, chronione prawem autorskim dzieło, a organy podatkowe nie określiły kryteriów rozdzielenia dochodu, co skutkowało naruszeniem funkcji gwarancyjnej interpretacji.

Strategie podatkowe. Obowiązek nie zadziałał wstecz

Gazeta prawna, 2025-07-17, Izabela Tomaszewska-Gałuszka

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 17 lipca 2025 r. (sygn. akt II FSK 1375/22) orzekł, że spółka, której rok podatkowy trwa od 1 października do 30 września kolejnego roku i która spełnia kryteria przychodowe nałożone art. 27b ustawy o CIT, nie była zobowiązana do sporządzenia i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy rozpoczęty przed 1 stycznia 2021 r., mimo że zakończył się po tej dacie. NSA potwierdził, że obowiązek publikacji informacji wprowadzony art. 27c ust. 1 ustawy o CIT, obowiązujący od 1 stycznia 2021 r., nie działa wstecz i dotyczy jedynie roku podatkowego rozpoczynającego się po tej dacie, co wynika również z art. 17 ustawy nowelizującej (Dz.U. 2020 poz. 2123). Wcześniejszy rok podatkowy podlega przepisom obowiązującym do końca 2020 r., a brak przepisów przejściowych nie zmienia tej zasady.

Wydatki na psychoterapię w kosztach firmy? Skarbówka dopuszcza je tylko czasami

Rzeczpospolita, 2025-07-15, Przemysław Wojtasik

W interpretacjach podatkowych dotyczących możliwości zaliczenia wydatków na psychoterapię do kosztów uzyskania przychodów fiskus przyjmuje różne stanowiska. Pozytywnie oceniono takie wydatki w przypadku ratownika medycznego (interpretacja nr 0113-KDIPT2-1.4011.148.2024.2.HJ) oraz sportsmenki prowadzącej działalność sportową i promocyjną (interpretacja nr 0115-KDIT3.4011.882.2024.2.PS), uznając związek psychoterapii z działalnością gospodarczą i przychodami. Natomiast negatywnie rozpatrzone zostały wnioski księgowego (interpretacja nr 0115-KDIT3.4011.453.2024.1.RS), prawniczki (interpretacja nr 0115-KDIT3.4011.663.2024.1.JS) oraz artystki (interpretacja nr 0115-KDIT3.4011.262.2025.2.RS), gdzie fiskus wskazał, że wydatki na psychoterapię mają charakter osobisty i nie są związane bezpośrednio z uzyskaniem przychodów. Sprawy te pokazują, że fiskus ocenia możliwość rozliczenia kosztów psychoterapii indywidualnie, w zależności od specyfiki wykonywanej działalności i uzasadnienia związków wydatków z prowadzoną firmą.

E-faktury ułatwią dochodzenie zaległych płatności. Rząd pracuje nad nową procedurą

Rzeczpospolita, 2025-07-16, Paweł Rochowicz

Rząd pracuje nad uproszczoną procedurą egzekucji należności z e-faktur bez udziału sądu, wykorzystując planowany na luty 2026 r. Krajowy System e-Faktur (KSeF). Inicjatywa „SprawdzaMY” proponuje, by w przypadku faktur do 50 tys. zł płatność mogła być egzekwowana wyłącznie przez komornika, co miałoby zmniejszyć obciążenie sądów gospodarczych. Ministerstwo Sprawiedliwości wraz z resortem finansów prowadzi prace nad tym pomysłem, identyfikując ryzyka nadużyć, takie jak wystawianie fikcyjnych faktur, i planując mechanizmy zapobiegające takim sytuacjom. Przewiduje się, że pełne wdrożenie procedury może nastąpić najwcześniej w 2027 r. Proponowane zmiany mogą wymagać nowelizacji Kodeksu postępowania cywilnego, w szczególności art. 777 lub wprowadzenia nowej elektronicznej procedury egzekucyjnej. Eksperci podkreślają jednak konieczność zachowania roli sądu w ostatecznej weryfikacji roszczeń z powodu ryzyka nadużyć.

Niniejsze opracowanie zostało przygotowane wyłącznie w celach informacyjnych i ma charakter ogólny. Każdorazowo przed podjęciem działań na podstawie prezentowanych informacji rekomendujemy uzyskanie wiążącej opinii ekspertów TPA Poland.