Opodatkowanie węzłów cieplnych po nowelizacji ustawy o podatkach i opłatach lokalnych – pierwsze interpretacje i wątpliwości praktyczne

Spread the love

1 stycznia 2025 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, która istotnie wpływa na kwalifikację niektórych obiektów na gruncie podatku od nieruchomości. Jednocześnie z uwagi na niejednoznaczność przepisów w niektórych obszarach rodzą one wątpliwości co do prawidłowości ich interpretacji. Jednym z pierwszych przykładów praktycznego zastosowania nowych przepisów jest interpretacja indywidualna wydana 9 lipca 2025 r. przez Prezydenta Miasta Lublin. Dotyczy ona opodatkowania węzłów cieplnych – zarówno indywidualnych, jak i grupowych – dostarczających ciepło do budynków poprzez miejską sieć ciepłowniczą.

Podmiotem występującym z zapytaniem była spółka zajmująca się dostawą ciepła systemowego do budynków podłączonych do miejskiej sieci ciepłowniczej. We wniosku spółka twierdziła, że:

  1. Węzły cieplne (indywidualne i grupowe) są instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania budynku zgodnie z przeznaczeniem i nie powinny podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości.
  2. Węzły cieplne nie spełniają definicji budowli, ponieważ nie są „wzniesione w wyniku robót budowlanych” w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

W udzielonej odpowiedzi Prezydent Miasta Lublin uznał stanowisko spółki za nieprawidłowe w obu kwestiach.

Organ podatkowy uznał m.in., że w świetle nowelizacji ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, obowiązującej od 1 stycznia 2025 r., węzeł cieplny nie mieści się w definicji „instalacji zapewniającej możliwość użytkowania budynku zgodnie z przeznaczeniem”. W jego ocenie węzeł cieplny stanowi element sieci ciepłowniczej przedsiębiorcy, a nie część konstrukcyjną budynku. Budynek może być bowiem ogrzewany w inny sposób, na przykład za pomocą własnej kotłowni czy pompy ciepła, co oznacza, że węzeł cieplny nie jest niezbędnym elementem do zapewnienia funkcjonalności budynku. Dodatkowo węzły zlokalizowane poza budynkiem, w szczególności węzły grupowe, nie mogą być traktowane jako element instalacji poszczególnych budynków, które obsługują. W konsekwencji zarówno węzły indywidualne, jak i grupowe należy traktować jako odrębne elementy sieci przesyłowej przedsiębiorcy, a nie jako instalację budynkową.

Jednocześnie, odnosząc się do kwalifikacji węzłów jako budowli organ podatkowy stwierdził, że od 1 stycznia 2025 r. definicja budowli została rozszerzona i obejmuje obiekty wzniesione w wyniku robót budowlanych, przy czym pojęcie „robót budowlanych” interpretowane jest szeroko i obejmuje również montaż prefabrykowanych elementów. Za roboty budowlane uznaje się nawet samo ustawienie urządzeń na przygotowanym podłożu, co w świetle prawa budowlanego kwalifikuje się jako montaż. Węzły cieplne, ze względu na konieczność wykonania prac montażowych, sporządzenia projektów wykonawczych i powykonawczych oraz podłączenia ich zgodnie z obowiązującymi normami technicznymi, spełniają tym samym ustawową definicję budowli.

Zasadność uznania węzłów cieplnych za budowlę w wydanej interpretacji budzi jednak istotne wątpliwości. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na brak w przepisach precyzyjnej definicji pojęcia „instalacji zapewniającej możliwość użytkowania budynku zgodnie z przeznaczeniem”. Podatnik zwracał także na to uwagę, wnioskując o zastosowanie zasady in dubio pro tributario, czyli stosowaniu wątpliwości interpretacyjnych na korzyść podatnika. W mojej ocenie w pełni dopuszczalna jest interpretacja, zgodnie z którą węzeł cieplny wypełnia tę definicję, gdyż węzeł cieplny, zwłaszcza zlokalizowany w budynku, jest bowiem jednym z kluczowych elementów umożliwiających prawidłowe użytkowanie budynku, a konkretnie ogrzewanie. W tym kontekście można zasadnie twierdzić, że węzeł spełnia funkcję instalacji budynkowej, która umożliwia korzystanie z obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem.

Dodatkowo wątpliwości budzi stwierdzenie Prezydenta Miasta Lublin dotyczące kwalifikacji węzłów jako budowli. Organ wyciągnął daleko idący wniosek, że samo wzniesienie węzła w wyniku prac budowlanych przesądza o jego uznaniu za budowlę. Tymczasem przepisy wymagają spełnienia jeszcze jednego podstawowego warunku – obiekt musi zostać zakwalifikowany do jednego z typów wymienionych w art. 1a ust. 1 pkt 2 lit. a–e ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, który stanowi zamknięty katalog obiektów uznawanych za budowle. Kwestia ta nie została jednak poddana szczegółowej analizie i rozstrzygnięta w wydanej interpretacji (co w części wynika także ze sposobu sformułowania pytań przez podatnika).

Węzły cieplne nie zostały wymienione w załączniku nr 4 do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Wydaje się, że argumentacja organu podatkowego, mogłaby być iść jedynie w kierunku uznania węzła za instalacje lub urządzenia techniczne służące budowli, jaką jest ciepłociąg, niezbędne do jej użytkowania zgodnie z przeznaczeniem. Jednak i takie podejście w obecnym stanie prawnym jest w mojej ocenie nieuprawnione. Ustawodawca ograniczył bowiem zakres opodatkowania, odchodząc od koncepcji opodatkowania całych sieci, czy całości techniczno-użytkowej, na rzecz opodatkowania jedynie pojedynczych elementów sieci w tym przypadku wyłącznie obiektu liniowego (ciepłociągu). Dyskusyjne byłoby także twierdzenie, że węzeł ma charakter służebny względem ciepłociągu (czyli miałby być niezbędny do jego funkcjonowania). Próba objęcia opodatkowaniem węzłów w drodze takiej interpretacji miałaby więc charakter rozszerzający, co w prawie podatkowym, a zwłaszcza przy określaniu przedmiotu opodatkowania, jest niedopuszczalne.

Z uwagi na niedookreśloność niektórych definicji w obowiązujących przepisach oraz złożoność stanów faktycznych, należy liczyć się z możliwością występowania sporów interpretacyjnych. Prawdopodobnie dopiero orzecznictwo sądowe w najbliższych latach wykształci bardziej jednolitą linię interpretacyjną w tym zakresie. W związku z powyższym podatnicy powinni z rozwagą analizować obowiązujące przepisy i rozważać wystąpienie o indywidualne interpretacje podatkowe w przypadkach budzących wątpliwości. Pewnym rozwiązaniem mogłoby być wydanie przez Ministerstwo Finansów objaśnień podatkowych, jednak na obecnym etapie brak jest jakichkolwiek informacji czy zapowiedzi wskazujących, że resort planuje podjęcie takiej inicjatywy.

Niniejsze opracowanie zostało przygotowane wyłącznie w celach informacyjnych i ma charakter ogólny. Każdorazowo przed podjęciem działań na podstawie prezentowanych informacji rekomendujemy uzyskanie wiążącej opinii ekspertów TPA Poland.