W KSeF nie będzie not korygujących. Więc jak poprawiać błędy?
Gazeta prawna, 2025-08-30, Katarzyna Jędrzejewska
Od 1 lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur zniknie możliwość stosowania not korygujących, które obecnie pozwalają nabywcom poprawiać drobne błędy na fakturach. Po zmianach wszelkie pomyłki – zarówno istotne, jak i formalne – będą musiały być korygowane wyłącznie poprzez fakturę korygującą wystawianą przez sprzedawcę. Eksperci zwracają uwagę, że szczególne trudności pojawią się w przypadku błędnego NIP nabywcy, gdzie konieczne może być skorygowanie faktury do zera i wystawienie nowej, choć przepisy wprost tego nie przewidują. Wątpliwości budzi także sposób rozliczania takich korekt w ewidencji VAT. Ustawodawca wprowadził jedynie przepisy przejściowe, które pozwolą na stosowanie dotychczasowych zasad do not korygujących wystawionych przed 1 lutego 2026 r.
Czynsz z dzierżawy znaku towarowego może być z 8,5-proc. ryczałtem
Gazeta prawna, 2025-08-31, Izabela Tomaszewska-Gałuszka
Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 27 sierpnia 2025 r. (sygn. akt II FSK 55/23) potwierdził, że czynsz z dzierżawy znaków towarowych może być rozliczany ryczałtem ewidencjonowanym według stawki 8,5 proc. lub 12,5 proc. od nadwyżki ponad 100 tys. zł. Sąd uznał, że przychody z takiej dzierżawy należy kwalifikować do źródła określonego w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o PIT, a nie jako przychody z praw majątkowych, jak wskazywały organy podatkowe. Stanowisko NSA jest zgodne z wcześniejszym orzecznictwem, m.in. z wyrokami z 2019, 2024 i 2025 r., i oznacza, że w przypadku dzierżawy prawa majątkowego źródłem przychodu jest umowa dzierżawy, a nie samo prawo. Podatnik, właściciel znaku towarowego wydzierżawionego dwóm spółkom w ramach majątku prywatnego, wygrał sprawę zarówno przed WSA w Gdańsku, jak i przed NSA.
Podwyższona opłata za wydobywanie kopalin bez koncesji nie jest kosztem podatkowym
Gazeta prawna, 2025-09-01, Paweł Jastrzębowski
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku orzekł, że podwyższona opłata eksploatacyjna za wydobycie kopalin bez koncesji nie stanowi kosztu uzyskania przychodu. Sprawa dotyczyła spółki, która podczas niwelacji terenu wydobyła piasek bez wymaganej koncesji i została obciążona podwyższoną opłatą na podstawie prawa geologicznego i górniczego. Organy podatkowe uznały, że ma ona charakter administracyjnej kary pieniężnej, a nie zwykłej opłaty eksploatacyjnej, co wyłącza możliwość jej zaliczenia do kosztów podatkowych zgodnie z ustawą o CIT. Fiskus wskazał jednocześnie, że kosztem mogą być wydatki na postępowania przed organami i sądami, takie jak zastępstwo procesowe czy doradztwo prawne. Wyrok WSA z 26 sierpnia 2025 r. (I SA/Gd 333/25) jest nieprawomocny.
Fiskus zgadza się na wspólny NIP oddziału i zagranicznej firmy
Gazeta prawna, 2025-09-01, Agnieszka Pokojska
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, wykonując wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 8 maja 2025 r. oraz wcześniejsze orzeczenia tego sądu, potwierdził w interpretacji indywidualnej z 22 sierpnia 2025 r., że oddział zagranicznej spółki w Polsce może posługiwać się numerem identyfikacji podatkowej nadanym centrali, także w zakresie rozliczeń PIT i składek ZUS. Do tej pory fiskus uznawał, że oddział jako płatnik powinien używać odrębnego NIP, co prowadziło do komplikacji praktycznych, zwłaszcza przy weryfikacji statusu VAT oraz w związku z wejściem w życie Krajowego Systemu e-Faktur. NSA wskazał, że z przepisów nie wynika obowiązek posiadania dwóch numerów identyfikacyjnych, ponieważ czynności oddziału są w istocie czynnościami samej spółki. W konsekwencji organy podatkowe zmieniły dotychczasową praktykę interpretacyjną.
Przedawnienie wyklucza korektę. Nawet po istotnej zmianie wynagrodzenia
Gazeta prawna, 2025-09-01, Izabela Tomaszewska-Gałuszka
Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 28 sierpnia 2025 r. (sygn. I FSK 1035/22) orzekł, że po przedawnieniu zobowiązania podatkowego podatnik nie może skutecznie wystawić faktury korygującej ani rozliczyć jej w bieżącym okresie, nawet jeśli nastąpiła istotna zmiana wysokości wynagrodzenia. Sprawa dotyczyła spółki, która w 2014 r. wystawiła fakturę za usługi doradcze, następnie skorzystała z ulgi na złe długi, a po wieloletnich procesach i ugodzie w 2020 r. obniżyła wartość wynagrodzenia do ok. 200 tys. zł i wystawiła fakturę korygującą. Organy podatkowe, a następnie WSA i NSA uznały, że choć zasadniczo istniały przesłanki do korekty, to przedawnienie zobowiązania (z końcem 2019 r.) wykluczyło możliwość jej uwzględnienia.
Zmiana wierzyciela na bank nie zwalnia z podatku u źródła
Gazeta prawna, 2025-09-01, Izabela Tomaszewska-Gałuszka
Naczelny Sąd Administracyjny orzekł, że odsetki od pożyczki zaciągniętej przez polską spółkę w 2020 r. od duńskiego udziałowca podlegają opodatkowaniu podatkiem u źródła w Polsce, mimo że w 2021 r. wierzycielem w miejsce udziałowca został bank fiński. Spółka argumentowała, że po przejęciu zobowiązania przez bank zastosowanie ma zwolnienie przewidziane w art. 11 ust. 3 lit. d polsko-fińskiej konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania, dotyczące odsetek od pożyczek udzielonych przez banki. Dyrektor KIS uznał jednak, że przepis dotyczy wyłącznie pożyczek udzielonych pierwotnie przez bank, a w tym przypadku źródłem zobowiązania była pożyczka od udziałowca. WSA w Szczecinie przyznał rację spółce, wskazując na aktualny stan zobowiązania i fakt, że odsetki trafiają do banku. NSA uchylił jednak ten wyrok, podkreślając, że decydująca jest geneza pożyczki – skoro nie została ona udzielona przez bank, zwolnienie nie ma zastosowania (wyrok z 12 sierpnia 2025 r., sygn. II FSK 1512/22).
Projekt ustawy o opakowaniach i odpadach do poprawki? Jest lawina uwag
Gazeta prawna, 2025-09-01, Adam Pantak
Projekt ustawy o opakowaniach i odpadach opakowaniowych (UC100), mający wdrożyć w Polsce pełny system rozszerzonej odpowiedzialności producenta (ROP), zakończył etap konsultacji społecznych i spotkał się z szeroką krytyką zarówno przedsiębiorców, jak i samorządów. Zastrzeżenia dotyczą m.in. modelu finansowania opartego na opłatach od producentów, które będą rozdzielane przez NFOŚiGW bez ich nadzoru, obowiązku audytów gmin oraz kryteriów podziału środków. Wskazywane są obawy o brak transparentności procedur, ryzyko monopolizacji systemu, likwidację organizacji odzysku oraz arbitralne ustalanie stawek przez państwowy organ. Samorządy zwracają uwagę na konieczność uproszczenia mechanizmów wypłat i dopasowania kryteriów do realnych kosztów gospodarki odpadami, a przedsiębiorcy alarmują o groźbie wzrostu kosztów i spadku efektywności recyklingu. Projekt jest obecnie na etapie konsultacji, uzgodnień i opiniowania.
Test rzeczywistej działalności w reorganizacji – substancja czy pozór
Rzeczpospolita, 2025-09-01, Monika Grobelska, Anna Turska-Tomczykowska
Brak odpowiednich funkcji, zasobów i uzasadnienia gospodarczego w spółkach, szczególnie zarejestrowanych w krajach o korzystniejszych systemach podatkowych, może prowadzić do zakwestionowania skutków reorganizacji przez organy podatkowe w Polsce i za granicą, a także do nałożenia dodatkowych zobowiązań. Podkreślono różnice w wymogach substancji w zależności od profilu działalności (holding vs. spółka operacyjna) oraz konieczność oceny rzeczywistej działalności w odniesieniu do konkretnych płatności. Zwrócono uwagę na zasadę dzielonej substancji majątkowo-osobowej przy płatnościach transgranicznych, rolę objaśnień MF w doprecyzowaniu kryteriów oraz znaczenie testu obejmującego m.in. posiadanie aktywów, biura, personelu, kosztów operacyjnych, samodzielności decyzyjnej i lokalnego zarządu. Wskazano także na praktyczną potrzebę przeprowadzania audytu substancji zagranicznych podmiotów przed reorganizacją.
Fundacje rodzinne: spekulacje mieniem będą ukrócone
Rzeczpospolita, 2025-09-01, Paweł Rochowicz
Projekt nowelizacji przepisów o fundacjach rodzinnych przewiduje wprowadzenie zasady, że sprzedaż mienia będzie mogła korzystać ze zwolnienia z CIT dopiero po upływie trzech lat od końca roku jego nabycia, przy czym regulacja ta miałaby objąć już majątek wniesiony po 31 sierpnia 2025 r. Zmiany obejmują także doprecyzowanie zasad najmu – dopuszczalny ma być wyłącznie najem zaspokajający potrzeby mieszkaniowe, z wyłączeniem działalności typowo hotelarskiej. Eksperci zwracają uwagę na problem retroaktywności regulacji oraz na brak rozróżnienia w projekcie między różnymi kategoriami mienia, w tym papierami wartościowymi. Nie uwzględniono również postulatów dotyczących korzystniejszych zasad opodatkowania działalności charytatywnej fundacji ani repatriacji kapitału z zagranicy. Nowe przepisy mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r.
Jak nie wpaść w pułapkę przy ubruttowieniu należności w podatku u źródła
Gazeta prawna, 2025-09-01, Klaudia Malek
Ubruttowienie należności w podatku u źródła (WHT) w CIT obciąża zagranicznych odbiorców płatności, a jego pobór należy do polskich płatników. Ubruttowienie – wynikające z klauzuli umownej lub faktycznych warunków transakcji – oznacza przerzucenie ciężaru podatku na polską spółkę, co zwiększa jej wydatki, jeśli brak jest certyfikatu rezydencji kontrahenta lub nie ma możliwości zastosowania preferencji podatkowych. Podatek u źródła ponoszony przez płatnika może stanowić koszt uzyskania przychodów, pod warunkiem że spełnia ogólne przesłanki podatkowe, a jego charakter ma cechy kosztu pośredniego potrącalnego w dacie poniesienia. Organy podatkowe dopuszczają zaliczenie takiego podatku do KUP, gdy jest ponoszony w celu zachowania źródła przychodów i znajduje potwierdzenie w dokumentacji, jednak brak certyfikatu rezydencji sam w sobie nie uzasadnia takiej kwalifikacji.
Nie będzie podatku od uproszczonego połączenia spółek córek. Sprawdź od kiedy
Gazeta prawna, 2025-09-02, Agnieszka Pokojska
Sejm uchwalił nowelizację ustawy – Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw z 5 sierpnia 2025 r., która zmienia również przepisy ustawy o CIT. Nowe brzmienie art. 12 ust. 1 pkt 8d przewiduje, że w przypadku połączenia spółek córek na podstawie art. 515 kodeksu spółek handlowych, przeprowadzanego bez emisji nowych udziałów lub akcji, nie powstaje przychód podlegający opodatkowaniu. Zmiana rozwiązuje problem podatkowy związany z dotychczasowym podejściem fiskusa i rozbieżnymi orzeczeniami sądów administracyjnych, które w części przypadków uznawały uproszczone połączenia spółek córek za opodatkowane. Nowelizacja została podpisana przez Prezydenta i wejdzie w życie 14 dni po publikacji w Dzienniku Ustaw.
Odpowiedzialność zarządu za zaległości spółki. Minister wyjaśnia w interpretacji
Gazeta prawna, 2025-09-02, Katarzyna Jędrzejewska
Minister finansów wydał interpretację ogólną dotyczącą odpowiedzialności członków zarządu za zaległości podatkowe spółek, odnosząc się do dwóch wyroków TSUE z 2025 r. (C-277/24 i C-278/24). Potwierdził w niej, że były członek zarządu może bronić się, uzyskując dostęp do akt postępowania wymiarowego prowadzonego wobec spółki, co nie narusza tajemnicy skarbowej, jednak prawo to ma charakter ograniczony. Wskazano, że decyzja określająca zobowiązanie podatkowe spółki stanowi dowód w postępowaniu wobec zarządu, ale nie przesądza o jego wyniku – członek zarządu może przedstawiać przeciwdowody. Minister wyjaśnił także zasady podnoszenia zarzutów, uzależniając ich dopuszczalność od okresu pełnienia funkcji, oraz potwierdził, że odpowiedzialność osobista obejmuje cały majątek członka zarządu, z możliwością uwolnienia się poprzez wskazanie majątku spółki, wykazanie terminowego złożenia wniosku o upadłość albo braku winy w jego niezłożeniu. Podkreślono, że samo stwierdzenie zaległości podatkowej nie oznacza automatycznie konieczności ogłoszenia upadłości, a skuteczność wniosku nie ma znaczenia – liczy się jego złożenie w odpowiednim terminie.
W 2026 r. niektórym podatnikom zmieni się właściwość urzędu skarbowego
Gazeta prawna, 2025-09-02, Agnieszka Pokojska
Od 1 stycznia 2026 r. zmianie ulegną zasady właściwości wyspecjalizowanych urzędów skarbowych. Na mocy nowelizacji rozporządzenia z 10 sierpnia 2025 r. próg przychodów decydujący o podleganiu Pierwszemu Mazowieckiemu Urzędowi Skarbowemu w Warszawie wzrośnie z 50 mln euro do 100 mln euro. Podatnicy z przychodami sprzed dwóch lat powyżej 3 mln euro, ale nieprzekraczającymi 100 mln euro, będą obsługiwani przez 19 wyspecjalizowanych urzędów skarbowych. Pierwszy Mazowiecki US nadal pozostanie właściwy m.in. dla podatkowych grup kapitałowych, NBP, banków (z wyłączeniem spółdzielczych), zakładów ubezpieczeń, spółek notowanych na GPW i NewConnect oraz podatników mających umowę o współdziałanie z szefem KAS. Podmioty obecnie obsługiwane przez ten urząd, które nie spełnią nowego progu, mogą do 15 października 2025 r. złożyć oświadczenie o zmianie właściwości, a później w kolejnych latach pod warunkiem utrzymania przychodów między 50 a 100 mln euro. Limity przychodów będą przeliczane według średniego kursu NBP z ostatniego dnia roboczego roku podatkowego.
MF wyjaśniło, jak rozliczyć VAT w systemie kaucyjnym
Gazeta prawna, 2025-09-02, Agnieszka Pokojska
Ministerstwo Finansów 29 sierpnia 2025 r. opublikowało objaśnienia dotyczące rozliczania VAT w systemie kaucyjnym, który zacznie obowiązywać od 1 października 2025 r. Nowe zasady obejmą butelki PET do 3 litrów, puszki metalowe do 1 litra oraz butelki szklane wielokrotnego użytku do 1,5 litra. Kaucja będzie doliczana do ceny napoju i podlegać zwrotowi w punktach zbiórki, natomiast obowiązek rozliczenia VAT powstanie tylko w przypadku jej niezwrócenia. Podatek wykazywać będą producenci i dystrybutorzy po zakończeniu roku, w deklaracjach miesięcznych (za styczeń do 25 lutego) lub kwartalnych (za I kwartał do 25 kwietnia), przy czym płatnikiem będzie podmiot reprezentujący system kaucyjny. Niezwrócona kaucja traktowana będzie jako kwota brutto, a stawka VAT będzie zależna od stawki przypisanej do sprzedanego napoju. Podmioty objęte systemem zobowiązane będą do prowadzenia szczegółowej ewidencji elektronicznej obejmującej dane o wprowadzonych i zwróconych opakowaniach oraz pobranych i zwróconych kaucjach.
Parlamentarzyści przyglądają się kryptowalutom. Co czeka branżę?
Gazeta prawna, 2025-09-03, Adam Pantak
W Sejmie rozpoczęły się prace nad ustawą regulującą rynek kryptoaktywów w związku z koniecznością wdrożenia unijnego rozporządzenia MiCA. Projekt przygotowany przez Ministerstwo Finansów zakłada, że organem nadzorującym branżę będzie Komisja Nadzoru Finansowego, czemu sprzeciwiają się przedstawiciele sektora oraz część posłów, wskazując na wcześniejsze restrykcyjne podejście KNF do kryptowalut. Wątpliwości budzą także planowane opłaty za nadzór, których konstrukcję krytykuje m.in. Naczelna Rada Adwokacka. W dyskusję włączyli się parlamentarzyści różnych ugrupowań, resort finansów oraz eksperci, akcentując z jednej strony potrzebę zapewnienia bezpieczeństwa inwestorów, a z drugiej obawy przed utrudnieniami dla rozwoju branży.
Dla opodatkowania ważne są trwałe i obiektywne przyczyny
Rzeczpospolita, 2025-09-03, Aleksandra Tarka
Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 4 czerwca 2025 r. (sygn. III FSK 900/23) potwierdził, że dla zastosowania najwyższej stawki podatku od nieruchomości kluczowe są trwałe i obiektywne przesłanki świadczące o związku nieruchomości z działalnością gospodarczą, niezależnie od tego, czy istniejące zabudowania są aktualnie przydatne dla strategii przedsiębiorcy. Sprawa dotyczyła spółki, która zakwestionowała objęcie budynków stawką najwyższą, wskazując na ich zły stan techniczny i brak użyteczności w planowanej inwestycji hotelowej. Organy podatkowe, a następnie WSA w Szczecinie i NSA, uznały jednak, że zarówno grunty, jak i zabudowania, jako włączone w proces inwestycyjny i potencjalnie związane z działalnością gospodarczą, podlegają opodatkowaniu według najwyższej stawki. Sąd podkreślił, że decydujące znaczenie mają faktyczne lub potencjalne powiązania nieruchomości z działalnością przedsiębiorcy, a nie jej bieżąca użyteczność czy generowanie przychodów. Wyrok jest prawomocny.
Zwolnienie z CIT dla nowej inwestycji. Co z wydatkami na zaplecze socjalne?
Gazeta prawna, 2025-09-03, Izabela Tomaszewska-Gałuszka
Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 27 sierpnia 2025 r. (II FSK 1536/22) potwierdził, że wydatki na budowę hali produkcyjnej, budynku administracyjnego oraz infrastruktury towarzyszącej, w tym części socjalnej, dróg i parkingów, stanowią koszty kwalifikowane nowej inwestycji i podlegają uwzględnieniu przy obliczaniu zwolnienia z CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT. Sąd wskazał, że ustawa o wspieraniu nowych inwestycji oraz rozporządzenie wykonawcze nie zawierają ograniczeń pozwalających fiskusowi badać, czy poszczególne wydatki bezpośrednio zwiększają zdolności produkcyjne, a decyzja o wsparciu przesądza o spełnieniu kryteriów nowej inwestycji. Tym samym NSA utrzymał w mocy stanowisko WSA w Opolu, uznając, że także koszty zaplecza socjalnego i infrastruktury drogowej są integralnie związane z realizacją nowego zakładu i nie mogą być wyłączane z podstawy zwolnienia podatkowego.
Firmy nadal nie wykorzystują potencjału ulg podatkowych
Gazeta prawna, 2025-09-04, Agnieszka Pokojska
Z danych Ministerstwa Finansów, opublikowanych w raporcie Grant Thornton, wynika, że wciąż niewielkie jest zainteresowanie ulgami podatkowymi wprowadzonymi od 2022 r. przez Polski Ład – w rozliczeniu za 2024 r. ulgę na robotyzację, ekspansję i prototyp wykorzystało łącznie niespełna 1200 podatników PIT i CIT, odliczając w sumie ok. 617 mln zł. Znacznie większe znaczenie mają nadal ulga na działalność badawczo-rozwojową, z której w 2024 r. skorzystało 3541 podmiotów (odliczenia wzrosły do blisko 11 mld zł), oraz ulga IP Box, z której skorzystało 7650 podatników (255,4 mln zł). Najwięcej korzystających w ramach nowych preferencji odnotowano przy uldze na ekspansję (588 podatników), dalej na robotyzację (427), a najmniej – na prototyp (124). W raportach podkreślono, że mimo wzrostów liczbowych w części ulg, potencjał preferencji podatkowych pozostaje w dużej mierze niewykorzystany.
Zmiany w fundacjach. Resortowe prawo czy wrzutka dla prezydenta?
Gazeta prawna, 2025-09-05, Katarzyna Jędrzejewska
Projekt nowelizacji ustawy o CIT dotyczący fundacji rodzinnych przewiduje, że transakcje przeprowadzone do 31 sierpnia 2025 r. będą rozliczane na dotychczasowych zasadach, natomiast od 1 września podlegać będą opodatkowaniu, mimo że nowe przepisy mają wejść w życie dopiero 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów uzasadnia wprowadzenie daty 31 sierpnia potrzebą ograniczenia ryzyka nadużyć i agresywnej optymalizacji podatkowej, lecz projekt został opublikowany dopiero 29 sierpnia po południu, co pozostawiło podatnikom bardzo krótki czas na reakcję. Wątpliwości budzi tryb procedowania zmian oraz sposób wprowadzenia dat granicznych przed formalnym uchwaleniem ustawy.
Zorganizowana część przedsiębiorstwa – skutki podatkowe
Rzeczpospolita, 2025-09-05, Damian Kronenberg
Choć w prawie cywilnym brak jest definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa (ZCP), przepisy podatkowe (m.in. ustawy o VAT i PIT) zawierają szczegółowe kryteria obejmujące organizacyjne, finansowe i funkcjonalne wyodrębnienie składników przedsiębiorstwa, w tym także zobowiązań. Prawidłowe zakwalifikowanie zespołu składników jako ZCP ma istotne znaczenie, ponieważ zbycie ZCP jest wyłączone spod opodatkowania VAT, co może przynieść korzyści podatkowe. Wadliwe uznanie transakcji – zarówno błędne zastosowanie wyłączenia, jak i nienależne zapłacenie podatku – wiąże się z ryzykiem negatywnych konsekwencji podatkowych. Podkreślono konieczność każdorazowej szczegółowej analizy planowanych transakcji z udziałem specjalistów.
Spór o większy podatek od gotowych mieszkań w ofercie deweloperów
Rzeczpospolita, 2025-09-05, Adam Roguski
Władze Katowic uznały, że niesprzedane mieszkania deweloperskie powinny być objęte podatkiem od nieruchomości według stawki dla lokali wykorzystywanych na działalność gospodarczą, a nie mieszkalną, i wezwały firmy do korekty deklaracji za ostatnich pięć lat. Podobne rozwiązania rozważają radni Krakowa, a działania Katowic poparła minister funduszy. Prezydent miasta powołuje się na uchwałę NSA z 2024 r., jednak część ekspertów podatkowych oraz Polski Związek Firm Deweloperskich wskazują, że interpretacja jest błędna i dotyczy jedynie lokali utrzymywanych w celach inwestycyjnych, nie zaś mieszkań przeznaczonych na sprzedaż. Podkreślają oni, że w przypadku deweloperów gotowe mieszkania oznaczają zamrożony kapitał i dodatkowe koszty, a nie strategię inwestycyjną. Według ekspertów przyjęta przez Katowice interpretacja może rodzić ryzyko rozszerzenia podobnych działań na inne branże i zwiększenia obciążeń podatkowych także w sytuacjach krótkotrwałego niewykorzystywania lokali.