Import towarów. Rząd łata lukę kosztowną dla przedsiębiorców
Gazeta prawna, 2025-09-22, Katarzyna Jędrzejewska
Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o VAT, który ma umożliwić importerom – posiadającym status upoważnionego przedsiębiorcy (AEO) oraz pozwolenie na stosowanie zgłoszeń uproszczonych – rozliczanie podatku z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej, nawet jeśli zgłoszenie uzupełniające składane jest po upływie czterech miesięcy. Zmiana jest reakcją na problemy, jakie powstały po wdrożeniu od 19 czerwca 2025 r. systemu AIS/IMPORT PLUS, który zmienił sposób składania zgłoszeń i spowodował konieczność kosztownych zabezpieczeń lub zapłaty VAT z odsetkami. Projekt przewiduje wydłużenie czasu na korektę deklaracji do miesiąca po terminie złożenia zgłoszenia uzupełniającego oraz wprowadzenie przepisu przejściowego obejmującego importy dokonane po 18 czerwca 2025 r. Nowelizacja trafi teraz do Sejmu, a jej wejście w życie zaplanowano po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
Spotkania integracyjne współpracowników nie są podatkowym kosztem
Gazeta prawna, 2025-09-22, Izabela Tomaszewska-Gałuszka
Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 17 września 2025 r. (sygn. akt II FSK 23/23) orzekł, że wydatki ponoszone przez spółkę na spotkania integracyjne z udziałem współpracowników prowadzących działalność gospodarczą mają charakter reprezentacyjny i nie mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT. Sprawa dotyczyła m.in. kosztów podróży, zakwaterowania, posiłków, napojów oraz atrakcji towarzyszących, które spółka IT chciała traktować analogicznie jak wydatki na pracowników. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał, że koszty dotyczące pracowników (z wyjątkiem alkoholu) mogą stanowić koszt podatkowy, natomiast wydatki na współpracowników – jako podmiotów zewnętrznych – mają charakter reprezentacji. Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu uchylił tę interpretację, wskazując na ich związek z przychodami firmy, lecz stanowisko to zostało zakwestionowane przez NSA, który przyjął, że integracja współpracowników nie spełnia przesłanek kosztu uzyskania przychodu.
Jak przygotować księgi do nowej struktury raportowania
Gazeta prawna, 2025-09-22, Emilia Szwoba, Karolina Wach
Od 2025 r. podatnicy CIT mają obowiązek przesyłania ksiąg rachunkowych w formie JPK_CIT, obejmującego dwie struktury: JPK_KR_PD, zawierający dane ogólne o księgach, rozliczeniu podatku dochodowego, zestawieniu obrotów i sald, zapisach księgowych i rozliczeniu CIT, oraz JPK_ST_KR, obejmujący ewidencję środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych wraz z informacjami o dokumentach nabycia, metodach amortyzacji czy przyczynach wykreślenia składników. Obie struktury muszą być spójne, szczególnie w zakresie danych dotyczących majątku trwałego. Firmy powinny już teraz dostosować systemy finansowo-księgowe, plan kont i mapowania podatkowe, zapewnić możliwość generowania plików w formacie XML, zweryfikować dane dotyczące środków trwałych oraz przeprowadzić testy wygenerowanych plików. Nowe obowiązki mają charakter stopniowo wdrażanej reformy, będącej największą zmianą w sprawozdawczości podatkowej od lat.
Francuski podatek cyfrowy jest konstytucyjny. Jak będzie w Polsce?
Gazeta prawna, 2025-09-22, Mariusz Szulc
Francuski Trybunał Konstytucyjny 12 września 2025 r. uznał za zgodny z konstytucją podatek od usług cyfrowych, wprowadzony we Francji w lipcu 2019 r. jako 3-proc. danina od przychodów m.in. z reklam online, sprzedaży danych i usług kojarzenia użytkowników w mediach społecznościowych, obejmująca koncerny przekraczające globalny próg 750 mln euro i 25 mln euro przychodów we Francji. Spór konstytucyjny zainicjował podatnik domagający się zwrotu podatku, powołując się na zasadę równości, jednak trybunał odrzucił ten argument. Podatek cyfrowy wywołał sprzeciw USA, które nałożyły dodatkowe cła na towary francuskie, później zawieszone w związku z toczącym się postępowaniem wobec wszystkich państw stosujących podobne rozwiązania. Unia Europejska rozważa ujednolicenie zasad opodatkowania usług cyfrowych, a towarzyszą temu spory podatkowe we Włoszech z koncernami technologicznymi. W Polsce Ministerstwo Cyfryzacji planuje wprowadzenie analogicznego podatku od przychodów z usług interfejsów cyfrowych, reklamy ukierunkowanej i handlu danymi, obejmującego globalne podmioty o obrotach powyżej 750 mln euro.
Zwolnienie z akcyzy energii z OZE. Liczy się moment wytworzenia energii
Gazeta prawna, 2025-09-22, Izabela Tomaszewska-Gałuszka
Naczelny Sąd Administracyjny w siedmioosobowym składzie (wyrok z 22 września 2025 r., sygn. I FSK 1519/21) orzekł, że o wysokości zwolnienia z akcyzy dla energii elektrycznej z odnawialnych źródeł decyduje stawka obowiązująca w momencie jej wytworzenia, a nie w chwili umorzenia świadectwa pochodzenia. Spór powstał na tle następującej od 1 stycznia 2019 r. zmiany stawki akcyzy z 20 zł/MWh na 5 zł/MWh, przy braku przepisów przejściowych. Fiskus uznawał, że decydujący jest moment umorzenia świadectwa, co prowadziło do niższego zwolnienia, natomiast część sądów przyjmowała odmienne stanowisko. Najnowszy wyrok rozstrzygnął, że prawo do zwolnienia powstaje w momencie produkcji energii, a dokument umorzenia pełni jedynie funkcję potwierdzającą, co umożliwia przedsiębiorcom korzystanie z wyższej stawki zwolnienia dla energii wytworzonej przed 2019 r.
Czy ulga na robotyzację przysługuje na zakup urządzeń demonstracyjnych? NSA odpowiedział
Gazeta prawna, 2025-09-22, Izabela Tomaszewska-Gałuszka
Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 17 września 2025 r. (sygn. akt II FSK 2139/23) uznał, że roboty przemysłowe oraz inne maszyny i urządzenia wskazane w art. 52jb ust. 2 pkt 1 lit. a-b ustawy o PIT, które były wcześniej wykorzystywane przez producenta wyłącznie do celów demonstracyjnych, zachowują status fabrycznie nowych i mogą być objęte ulgą na robotyzację. Sąd potwierdził również, że ulga obejmuje wydatki na urządzenia wykorzystywane w procesach magazynowych i logistycznych, jeśli spełniają one ustawowe kryteria robota przemysłowego. Tym samym NSA utrzymał w mocy wyrok WSA w Warszawie, który uchylił wcześniejszą interpretację Dyrektora KIS ograniczającą możliwość skorzystania z preferencji podatkowej.
Mało dochodowy podatek, który płaci tylko kilka firm. A jednak zostanie
Rzeczpospolita, 2025-09-22, Paweł Rochowicz
Podatek od przerzuconych dochodów, wprowadzony w 2022 r. w ramach Polskiego Ładu jako narzędzie przeciwdziałania transferowi zysków za granicę, w praktyce przynosi znikome wpływy do budżetu państwa – w 2024 r. zapłaciło go ośmiu podatników, a łączna kwota wyniosła 890 tys. zł wobec 60,2 mld zł wpływów z CIT. Od początku obowiązywania liczba firm objętych tym podatkiem była niewielka, a roczne wpływy nie przekraczały 10 mln zł. Konstrukcja przepisów oceniana jest jako skomplikowana i obciążająca administracyjnie dla podmiotów, które nie stosują agresywnej optymalizacji podatkowej. Mimo niskiej efektywności fiskalnej Ministerstwo Finansów nie planuje jego zniesienia, o czym świadczą najnowsze, szczegółowe objaśnienia oraz projekt zmian w ustawach o CIT i PIT przewidujący m.in. zniesienie progu 50-proc. udziału płatności z Polski w przychodach zagranicznego podmiotu, co może zwiększyć liczbę podatników objętych tym obowiązkiem i nasilić kontrole skarbowe.
Czy można sprzedać firmową nieruchomość bez PIT?
Rzeczpospolita, 2025-09-23, Przemysław Wojtasik
Sprzedaż nieruchomości niemieszkalnej wykorzystywanej w działalności gospodarczej podlega opodatkowaniu PIT, nawet jeśli nie została wprowadzona do ewidencji środków trwałych. Przychód z takiej transakcji należy rozliczyć w ramach działalności, przy czym można odliczyć koszty nabycia. Zwolnienie z podatku przewidziane w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o PIT dotyczy wyłącznie nieruchomości mieszkalnych, dlatego w przypadku budynków użytkowych zastosowanie ma art. 14 ust. 2 pkt 1 lit. a tej ustawy. Istnieje jednak możliwość uniknięcia podatku, jeśli przedsiębiorca wycofa nieruchomość z działalności i odczeka sześć lat do jej sprzedaży, choć Krajowa Informacja Skarbowa wskazuje na wątpliwości co do sposobu udokumentowania takiego wycofania. Eksperci podkreślają, że kluczowe jest posiadanie dokumentu potwierdzającego zaprzestanie wykorzystywania budynku w działalności oraz konsekwentne niewykorzystywanie go później w firmie.
Inwestycje zagraniczne fundacji rodzinnej nie zawsze bez podatku
Rzeczpospolita, 2025-09-23, Anna Bergman
Polskie przepisy zwalniają z opodatkowania dochody fundacji rodzinnych uzyskane z uczestnictwa w zagranicznych podmiotach, jednak inwestycje tego rodzaju mogą wiązać się z obciążeniami podatkowymi w państwie źródła przychodów. Problematyczne są zwłaszcza inwestycje w struktury transparentne podatkowo, co stało się powodem przygotowywanej nowelizacji przepisów mającej ograniczyć ryzyko obchodzenia opodatkowania. W praktyce opodatkowanie przychodów fundacji za granicą zależy od lokalnych regulacji – w Luksemburgu i Niemczech wątpliwości budzi możliwość skorzystania z preferencji podatkowych, w Holandii fundacja może być traktowana jako struktura transparentna, a w wielu jurysdykcjach problematyczny jest mechanizm „pay & refund”. Dodatkowym ryzykiem jest brak możliwości odliczenia zagranicznego podatku u źródła od polskiego ryczałtu oraz planowane objęcie fundacji rodzinnych reżimem CFC, co zwiększy obowiązki i koszty związane z zagranicznymi inwestycjami.
Przepisy o majątku fundacji rodzinnej nie będą działać wstecz. Jest nowy projekt
Rzeczpospolita, 2025-09-24, Paweł Rochowicz
Nowy projekt zmian w przepisach o fundacji rodzinnej przewiduje, że ograniczenia w zbywaniu majątku będą dotyczyć wyłącznie mienia wniesionego po 31 grudnia 2025 r., a nie – jak wcześniej proponowano – od sierpnia tego roku. Doprecyzowano także przepisy dotyczące zwolnienia z CIT przy najmie, wskazując, że obejmie ono jedynie wynajem na cele mieszkaniowe, z wyłączeniem m.in. lokali użytkowych przeznaczonych do całodobowego zakwaterowania. Projekt umożliwia fundacjom lokowanie aktywów w zagranicznych podmiotach zwolnionych z podatków, o ile prowadzą one działalność zbliżoną do polskich fundacji rodzinnych, a także utrzymuje obowiązek opodatkowania dochodów z zagranicznych spółek kontrolowanych. Pozostawiono dotychczasowe rozwiązania w zakresie nabywania i sprzedaży papierów wartościowych. Nowe przepisy mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. i obecnie znajdują się na etapie przed przyjęciem przez Radę Ministrów.
Czy przedsiębiorstwo może być przedmiotem leasingu? NSA zdecydował
Gazeta prawna, 2025-09-25, Izabela Tomaszewska-Gałuszka
Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 17 września 2025 r. (sygn. akt II FSK 617/25) uznał, że przepisy ustawy o CIT dopuszczają możliwość leasingu podatkowego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, a powstała w związku z tym dodatnia wartość firmy (goodwill) podlega amortyzacji przez korzystającego. Sprawa dotyczyła umowy zawartej między spółkami z międzynarodowej grupy działającej w branży mięsnej, na mocy której jedna ze spółek odpłatnie oddała drugiej przedsiębiorstwo do używania i pobierania pożytków. Krajowa Administracja Skarbowa uznała, że leasing w rozumieniu ustawy o CIT nie obejmuje przedsiębiorstwa ani jego zorganizowanej części, jednak Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, a następnie NSA, stwierdziły, że takie stanowisko było błędne. Sąd wskazał, że przepisy o amortyzacji wartości firmy, powstającej przy nabyciu przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, jednoznacznie wiążą tę sytuację z umową leasingu.
Odsetki od kredytu nie zawsze są kosztem firmy
Rzeczpospolita, 2025-09-26, Przemysław Wojtasik
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 6 sierpnia 2025 r., nr 0114-KDIP3-1.4011. 515.2025.2.LS, uznał, że odsetki od kredytu hipotecznego zaciągniętego przez przedsiębiorczynię z branży budowlanej w celu refinansowania zakupu mieszkania wykorzystywanego w działalności gospodarczej nie stanowią kosztu podatkowego. Fiskus wskazał, że kredyt został zaciągnięty w celu odzyskania wcześniej zainwestowanych środków, a nie w związku z nabyciem nieruchomości czy uzyskaniem przychodu. Ponieważ lokal był wykorzystywany w działalności jeszcze przed zaciągnięciem kredytu, organ stwierdził, że nie istnieje bezpośredni związek pomiędzy odsetkami a źródłem przychodów, dlatego wydatki z tego tytułu nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.
Chcesz coś sprzedać? Uważaj, fiskus dostał więcej pieniędzy na legalne prowokacje
Gazeta prawna, 2025-09-27, Mariusz Szulc
Od 25 września 2025 r. obowiązuje nowe zarządzenie Ministra Finansów i Gospodarki (Dz.Urz. Min. Fin. i Gosp. 2025 poz. 18), które podniosło limit wydatków Krajowej Administracji Skarbowej na jedno nabycie sprawdzające z 2 tys. zł do 5 tys. zł. Nabycie sprawdzające, stosowane przez KAS od 2022 r. na podstawie ustawy o KAS polega na incognito zakupie towaru lub usługi w celu weryfikacji, czy sprzedawca rejestruje transakcję i wydaje paragon fiskalny. W przypadku nieprawidłowości sporządzany jest protokół i nakładany mandat. Według danych KAS, w I półroczu 2025 r. przeprowadzono ponad 25 tys. takich działań, w tym 9055 zakończyło się wykryciem nieprawidłowości i nałożeniem prawie 9,5 tys. mandatów na łączną kwotę ponad 12,6 mln zł. Rok wcześniej w analogicznym okresie było to 26,9 tys. nabyć sprawdzających, 5944 wykryte nieprawidłowości i 5,6 tys. mandatów na kwotę ponad 8,7 mln zł. Koszty akcji w I półroczu 2025 r. wyniosły nieco ponad 470 tys. zł, co stanowiło 3,7 proc. wartości uzyskanej z mandatów, podczas gdy w całym 2024 r. było to 963 tys. zł (4,7 proc. kwoty mandatów).