Nowe możliwości wsparcia dla sektora elektromobilności

Spread the love

W obliczu wyzwań związanych z bezpieczeństwem energetycznym, ochroną środowiska i zmianami klimatycznymi, transformacja energetyczna stała się jednym z priorytetów zarówno na arenie międzynarodowej, jak i w Polsce. Jej kluczowym elementem jest rozwój elektromobilności. Jednymi z największych barier dla e-mobility jest niewystarczająca infrastruktura stacji ładowania oraz wysokie ceny elektrycznych środków transportu. Ze wsparciem przyjdą nowe programy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW), dysponujące budżetem w łącznej wysokości ponad 7,6 miliarda złotych.

Bariery rozwoju elektromobilności

Elektromobilność to nie tylko kwestia modernizacji sektora transportowego, ale także kluczowy element szeroko zakrojonej strategii dekarbonizacji gospodarki. Jej rozwój jest konieczny dla zrównoważonego wzrostu, poprawy jakości życia mieszkańców ochrony środowiska, będzie miał wpływ na stabilność energetyczną kraju. Niewystarczająca infrastruktura stacji ładowania oraz wysokie ceny elektrycznych środków transportu należą do kluczowych czynników, które ograniczają rozwój elektromobilności. Poza dużymi miastami, brakuje wystarczającej liczby stacji ładowania. To sprawia, że na terenach wiejskich lub mniejszych miejscowości użytkowanie „elektryków” jest utrudnione, a dłuższa podróż wywołuje „range anxiety” – obawy o możliwość wyczerpania baterii i niedostępności punktu ładowania. Rozbudowa infrastruktury wymaga dużych nakładów finansowych oraz odpowiednich zachęt ze strony państwa i samorządów, a wysokie ceny mogą być częściowo zrekompensowane przez programy dofinansowania, ulgi podatkowe czy inne zachęty finansowe. Obydwie bariery – infrastrukturalna oraz cenowa – są ściśle ze sobą powiązane i wzajemnie się potęgują. Rozbudowa sieci stacji ładowania nie tylko zwiększy komfort korzystania z pojazdów elektrycznych, ale również przyczyni się do wzrostu zaufania konsumentów do tej technologii. Jednocześnie, zmniejszenie kosztów zakupu „elektryka” poprzez odpowiednie wsparcie finansowe mogą uczynić pojazdy elektryczne bardziej dostępnymi dla szerokiego grona odbiorców. Wspólne rozwiązanie tych problemów stanowi klucz do przyspieszenia transformacji energetycznej i dekarbonizacji transportu.

Wsparcie NFOŚiGW dla sektora e-mobility

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej rozpoczął wdrażanie programów wsparcia, ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności i Funduszu Modernizacji (KPO), które mają stanowić impuls dla rozwoju sieci ładowania i upowszechniania pojazdów elektrycznych. Ich łączny budżet to ponad 7,6 miliarda złotych.

Nabór „NaszEauto” został otwarty lutym 2025 r., a 10 marca br. NFOŚiGW ogłosił kolejne terminy naborów.

Beneficjenci

Beneficjentami będą osoby fizyczne, przedsiębiorcy i operatorzy systemów dystrybucyjnych.

Harmonogram naborów

  • Wzrost wykorzystania transportu przyjaznego dla środowiska. Program priorytetowy NaszEauto
    • dofinansowanie przedsięwzięć polegających na obniżeniu zużycia paliw emisyjnych w transporcie poprzez wsparcie zakupu/leasingu/wynajmu długoterminowego pojazdów elektrycznych kategorii M1,
    • wnioskodawcy: osoby fizyczne lub osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą,
    • dofinansowanie do 40 tys. zł,
    • nabór od 3 lutego 2025 r. do 30 kwietnia 2026 r. lub do wyczerpania alokacji środków,
    • alokacja naboru: 1,6 mld zł.
  • Wsparcie budowy lub rozbudowy ogólnodostępnej stacji ładowania dla transportu ciężkiego
    • dofinansowanie przedsięwzięć polegających na budowie i/lub przebudowie ogólnodostępnej stacji ładowania o indywidualnej mocy wyjściowej wynoszącej co najmniej 350 kW, zlokalizowanej wzdłuż drogowej sieci bazowej TEN-T, na terenie centrum logistycznego lub terminala intermodalnego,
    • wnioskodawcy: przedsiębiorcy,
    • dofinansowanie do 100% kosztów kwalifikowalnych,
    • nabór od 31 marca do 31 sierpnia 2025 r. w systemie przetargowym,
    • alokacja naboru: 1 mld zł; budżet programu: 2 mld zł.
  • Budowa/rozbudowa sieci elektroenergetycznych na potrzeby ogólnodostępnych stacji ładowania dużych mocy
    • dofinansowanie przedsięwzięć polegających na utworzeniu lub rozbudowaniu 50 miejsc dostarczania energii dla zasilania podstawowego ogólnodostępnych stacji ładowania dużych mocy,
    • wnioskodawcy: operatorzy systemu dystrybucyjnego (OSD),
    • dofinansowanie do 100% kosztów kwalifikowalnych,
    • nabór od 31 marca do 31 grudnia 2025 r.,
    • alokacja naboru: 1 mld zł; budżet programu: 2 mld zł.
  • Wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3
    • dofinansowanie przedsięwzięć polegających na zakupie nowego pojazdu zeroemisyjnego zaprojektowanego i wykonanego do przewozu ładunków kategorii N2 (masa całkowita 3,5 – 12 ton) lub N3 (masa całkowita powyżej 12 ton),
    • wnioskodawcy: przedsiębiorcy,
    • dofinansowanie do 60% kosztów kwalifikowalnych, nie więcej niż 750 tys. zł,
    • nabór rozpocznie się w II kwartale 2025 r.,
    • budżet programu: 2 mld zł.

Krok w kierunku transformacji

Programy NFOŚiGW zł stanowią ważny krok w kierunku transformacji energetycznej Polski. Inwestycje skierowane na rozwój elektromobilności, wspierają modernizację infrastruktury, poprawę jakości powietrza oraz wzrost konkurencyjności gospodarki. Dzięki kompleksowemu podejściu, działania te wpisują się w szerszy kontekst transformacji energetycznej, której celem jest przekształcenie gospodarki w kierunku niskoemisyjnych technologii.

W dłuższej perspektywie, rozwój pojazdów elektrycznych i innowacyjnych technologii może znacząco wpłynąć na poprawę stanu środowiska oraz bezpieczeństwo energetyczne kraju. Polska, dzięki takim inicjatywom, umacnia swoją pozycję na drodze do zrównoważonej i niskoemisyjnej przyszłości.