Przegląd prasy podatkowej 26-29.05.2025 r.

Spread the love

Podział spółki. Szef KAS wypowiedział się czy jest to niedozwolona optymalizacja

Gazeta prawna, 2025-05-26, Agnieszka Pokojska

Szef Krajowej Administracji Skarbowej w opinii zabezpieczającej z 10 marca 2025 r. (sygn. DKP3.8082.2.2024), opublikowanej 22 maja 2025 r., uznał, że planowany podział spółki akcyjnej A, polegający na przeniesieniu części majątku (działalności badawczej) na nowo zawiązaną spółkę akcyjną D, nie stanowi niedozwolonej optymalizacji podatkowej. Wskazano, że działania te mają charakter jednorazowy, nie angażują podmiotów pośredniczących, ani nie prowadzą do sztucznego dzielenia operacji. Restrukturyzacja ma na celu m.in. pozyskanie finansowania dla rozwoju działalności badawczej i przyszłą komercjalizację jej wyników. Pomimo powstania korzyści podatkowych (brak CIT i PCC), nie stwierdzono przesłanek do zastosowania klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania, ponieważ działania są zgodne z celem i przedmiotem przepisów podatkowych.

Usługi powtarzalne – kiedy mogą być uznane za ciągłe?

Gazeta prawna, 2025-05-26, Izabela Tomaszewska-Gałuszka

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 19 maja 2025 r. (sygn. I FSK 1995/21) uznał, że usługi transportowe i spedycyjne świadczone przez spółkę w ramach umów długoterminowych, rozliczanych cyklicznie, mogą zostać zakwalifikowane jako usługi ciągłe w rozumieniu art. 19a ust. 3 ustawy o VAT. Sąd wskazał, że przepis ten może mieć zastosowanie także do powtarzalnych usług realizowanych w ramach jednej umowy, jeżeli występują okresy rozliczeniowe. Tym samym obowiązek podatkowy powstaje z końcem każdego okresu rozliczeniowego. Wyrok NSA potwierdził wcześniejsze orzeczenie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, które uchyliło niekorzystną dla spółki interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.

Stałe miejsce prowadzenia działalności. Kluczowe jest zaplecze techniczne i personalne

Gazeta prawna, 2025-05-26, Izabela Tomaszewska-Gałuszka

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 15 maja 2025 r. (sygn. I FSK 213/22) orzekł, że dla uznania, iż zagraniczny podmiot posiada w Polsce stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 11 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011, niezbędne jest posiadanie lub kontrola nad odpowiednim zapleczem technicznym i personalnym, umożliwiającym samodzielne prowadzenie działalności. Sprawa dotyczyła szwedzkiej spółki działającej w branży energetyki wiatrowej i słonecznej, która planowała realizację projektów farm wiatrowych w Polsce z wykorzystaniem usług spółek zależnych i podwykonawców. Sąd podkreślił, że sam fakt korzystania z lokalnych usług nie stanowi wystarczającej podstawy do uznania, że podmiot posiada stałe miejsce prowadzenia działalności, a zasadnicze znaczenie dla ustalenia miejsca świadczenia usług ma siedziba usługobiorcy. Wyrok potwierdził wcześniejsze orzecznictwo, w tym wyroki NSA z 9 kwietnia 2025 r. (sygn. I FSK 2265/21, I FSK 2289/21).

Wygasła decyzja o tymczasowym dopuszczeniu do użytkowania, ale podatek się należy

Gazeta prawna, 2025-05-26, Izabela Tomaszewska-Gałuszka

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 19 maja 2025 r. (sygn. III FSK 1558/23) uznał, że obowiązek zapłaty podatku od nieruchomości powstaje z chwilą rozpoczęcia faktycznego użytkowania budynku, niezależnie od tego, czy budowa została formalnie zakończona oraz czy decyzja o dopuszczeniu do użytkowania pozostaje w mocy. Sprawa dotyczyła właścicielki dwukondygnacyjnego budynku handlowo-usługowego, która zaprzestała uiszczania podatku, powołując się na wygaśnięcie decyzji o tymczasowym dopuszczeniu do użytkowania części obiektu. Organy podatkowe oraz sądy administracyjne obu instancji wskazały, że użytkowanie budynku w celach gospodarczych miało miejsce i w świetle art. 6 ust. 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych wystarczające jest faktyczne korzystanie z obiektu, niezależnie od formalnego statusu budowy.

Zaniechana inwestycja może być ujęta w kosztach

Gazeta prawna, 2025-05-26, Radosław Kowalski

Zgodnie z aktualnym stanem prawnym, podatnicy mogą zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki poniesione na zaniechane inwestycje, pod warunkiem wykazania ich racjonalności i związku z prowadzoną działalnością gospodarczą – zarówno na etapie ich rozpoczęcia, jak i późniejszej decyzji o ich zakończeniu, likwidacji lub zbyciu. Kluczowe znaczenie ma tu moment ujęcia kosztów, który ustawodawca wiąże nie z datą poniesienia wydatków, lecz z datą likwidacji lub zbycia inwestycji. Likwidacja nie musi mieć charakteru fizycznego, co potwierdza m.in. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 11 września 2024 r., sygn. akt II FSK 1489/21. Również nieodpłatne zbycie może stanowić podstawę do rozliczenia, o ile nie nosi cech darowizny, która jest wyłączona z kosztów podatkowych. Praktyka organów podatkowych i orzecznictwo dopuszczają szerokie rozumienie likwidacji, m.in. jako trwałe odstąpienie od inwestycji, np. uchwałą zarządu, co potwierdza interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 9 maja 2025 r., sygn. 0111-KDIB1-1.4010.506.2020.9.MF.

Fiskus sprawdza spółki, które wybrały estoński CIT. Sprawdź na co zwraca uwagę

Gazeta prawna, 2025-05-26, Agnieszka Pokojska

Organy podatkowe prowadzą wzmożone kontrole spółek, które wybrały estoński CIT w trakcie roku podatkowego, koncentrując się na prawidłowości sporządzenia i podpisania sprawozdań finansowych na dzień poprzedzający przejście na ryczałt. Brak takiego sprawozdania lub jego nieterminowe podpisanie może skutkować uznaniem wyboru tej formy opodatkowania za nieskuteczny i koniecznością rozliczeń według zasad ogólnych. Potwierdzają to interpretacje Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, m.in. 0114-KDIP2-2.4010.63.2025.1.IN, 0114-KDIP2-2.4010.72.2025.1.SJ, 0111-KDIB1-1.4010.79.2025.1.AND oraz 0111-KDIB1-2.4010.152.2025.1.MK. Kontrolowane są również warunki formalne, m.in. zatrudnienie i rozliczenia z tytułu ukrytych zysków.

Czy zmiany w ustawie o KAS będą zachęcać do ukrywania dochodów?

Gazeta prawna, 2025-05-26, Agnieszka Pokojska

Projekt nowelizacji ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz ustawy o VAT (druk sejmowy nr 1231), skierowany do dalszych prac w komisjach po I czytaniu w Sejmie, zakłada możliwość złożenia pierwotnej deklaracji podatkowej w terminie 14 dni od wszczęcia kontroli celno-skarbowej lub doręczenia jej wyniku. Złożenie deklaracji w tym trybie ma skutkować zastosowaniem maksymalnie 15-proc. sankcji VAT. Celem zmian jest doprecyzowanie obecnych przepisów i ujednolicenie ich stosowania, a także ułatwienie fiskusowi wcześniejszego pozyskiwania zaległych kwot podatku. W ocenie ekspertów nowe przepisy nie powinny ułatwić ukrywania dochodów, jednak wymagają doprecyzowania w kontekście wyłączenia odpowiedzialności karnej skarbowej w przypadku złożenia pierwotnej deklaracji, czego nie przewiduje obecnie art. 16a kodeksu karnego skarbowego.

Warsztaty dla przyszłych kadr nie są zwolnione z VAT

Gazeta prawna, 2025-05-27, Katarzyna Jędrzejewska

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 22 maja 2025 r. (sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.284.2025.2.AK) uznał, że warsztaty i zajęcia organizowane dla uczniów szkół podstawowych nie podlegają zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29c ustawy o VAT. W ocenie organu usługi te nie stanowią kształcenia zawodowego ani przekwalifikowania zawodowego, gdyż dzieci w tym wieku nie mogą formalnie uczestniczyć w takim rodzaju edukacji. Fakt, że zajęcia są finansowane w większości ze środków unijnych oraz prowadzone przez pedagogów, nie wpływa na ocenę prawnopodatkową.

Solidarna odpowiedzialność przy robotach budowlanych. Zapłata dla podwykonawcy jest podatkowym kosztem

Gazeta prawna, 2025-05-27, Katarzyna Jędrzejewska

W wyroku z 13 maja 2025 r. (sygn. I SA/Po 153/25) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu uznał, że wydatki poniesione przez generalnego wykonawcę tytułem zapłaty dalszemu podwykonawcy w ramach solidarnej odpowiedzialności, na podstawie art. 6471 § 5 kodeksu cywilnego, stanowią koszt uzyskania przychodów. Sąd uchylił niekorzystną dla podatnika interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 17 grudnia 2024 r. (sygn. 0111-KDIB1-1.4010.620.2024.1.SG), w której organ uznał, że brak umowy i faktury wyklucza możliwość ujęcia wydatku w kosztach. WSA wskazał, że obowiązek zapłaty wynikał z przepisów prawa, a wydatek ten jest związany z prowadzoną działalnością i służy zabezpieczeniu źródła przychodów. Stanowisko sądu wpisuje się w ukształtowaną linię orzeczniczą Naczelnego Sądu Administracyjnego, wyrażoną m.in. w wyrokach II FSK 339/22 i II FSK 1082/21.

Estoński CIT. NSA wybawia spółki z pułapki zatrudnienia

Gazeta prawna, 2025-05-28, Katarzyna Jędrzejewska

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 15 maja 2025 r. (sygn. II FSK 163/25) uznał, że spółka może spełnić warunek zatrudnienia wymagany dla opodatkowania estońskim CIT, sumując okresy zatrudnienia na pełnych etatach w ciągu roku, nawet jeśli przez część roku zatrudniała mniej niż wymagane trzy osoby. Sąd uchylił wcześniejszy wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy oraz interpretację Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, który odrzucał możliwość przeliczania okresów zatrudnienia, wskazując, że wymóg minimum trzech etatów musi być spełniony przez co najmniej 300 dni w roku. Orzeczenie NSA wpisuje się w linię korzystnych dla podatników rozstrzygnięć dotyczących estońskiego CIT. Jednocześnie NSA w wyroku z 11 marca 2025 r. (sygn. II FSK 1412/24) potwierdził, że spółka powstała z przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej może zostać uznana za podatnika rozpoczynającego działalność, co ma znaczenie przy korzystaniu z ulg dotyczących warunku zatrudnienia. Spory nadal toczą się także wokół interpretacji przepisów dla spółek zatrudniających wyłącznie na umowy cywilnoprawne oraz dotyczących preferencji dla nowych podatników w pierwszych latach działalności.

Ani podatku, ani kary. Zła passa skarbówki w sprawach karnych skarbowych

Gazeta prawna, 2025-05-29, Katarzyna Jędrzejewska

W ostatnich wyrokach sądy powszechne i administracyjne zakwestionowały skuteczność działań organów skarbowych polegających na wszczynaniu postępowań karnych skarbowych w celu zawieszenia biegu przedawnienia zobowiązania podatkowego, uznając je za instrumentalne i pozbawione realnych zamiarów ścigania przestępstw. W jednej ze spraw Sąd Okręgowy w Rzeszowie (sygn. III Ka 136/25) umorzył postępowanie karne, ponieważ mimo wcześniejszego skazania oskarżonego przez sąd I instancji, wyrok nie zdążył się uprawomocnić przed upływem przedłużonego terminu przedawnienia karalności. W dwóch innych sprawach, rozpatrzonych przez WSA w Rzeszowie (sygn. I SA/Rz 5/25) i WSA w Gorzowie Wlkp. (sygn. I SA/Go 17/25), sądy uznały, że wszczęcie postępowań karnych skarbowych miało charakter wyłącznie techniczny i nie doprowadziło do zawieszenia biegu przedawnienia podatkowego, co skutkowało uznaniem zobowiązań za przedawnione i umorzeniem postępowań. W związku z tym Ministerstwo Finansów postuluje uchylenie art. 44 § 2 k.k.s., który obecnie powoduje, że przedawnienie zobowiązania podatkowego skutkuje również przedawnieniem karalności przestępstwa skarbowego.

Nie będzie kolejnych odroczeń KSeF

Gazeta prawna, 2025-05-30, Agnieszka Pokojska

Ministerstwo Finansów nie przewiduje kolejnych odroczeń wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który ma wejść w życie zgodnie z zaplanowanym harmonogramem. Przesunięcie z ubiegłego roku uzasadniano brakiem gotowości systemu, co mogłoby sparaliżować działalność gospodarczą. Nowe narzędzia, w tym dane z KSeF i JPK_CIT, mają zwiększyć skuteczność typowania podmiotów do kontroli i umożliwić szybsze wykrywanie nieprawidłowości. W 2024 r. wykryto ponad 290 tys. fikcyjnych faktur o wartości 8,7 mld zł, przy czym tylko niewielka część została wystawiona w tym samym roku; większość dotyczyła wcześniejszych lat. Zmniejszono liczbę kontroli celno-skarbowych (z 7186 w 2023 r. do 7043 w 2024 r.) na rzecz czynności sprawdzających, których liczba wzrosła o ponad 110 tys. Efektywność kontroli wzrosła – w I kwartale 2025 r. ustalenia z jednej kontroli celno-skarbowej wyniosły średnio 1,07 mln zł wobec 658,5 tys. zł rok wcześniej, przy jednoczesnym spadku liczby korekt składanych po wszczęciu kontroli. Wzrosło również znaczenie działań analitycznych i prewencyjnych, co ogranicza formalne kontrole u rzetelnych podatników. Sygnatura sprawy nie została wskazana w treści.

Niniejsze opracowanie zostało przygotowane wyłącznie w celach informacyjnych i ma charakter ogólny. Każdorazowo przed podjęciem działań na podstawie prezentowanych informacji rekomendujemy uzyskanie wiążącej opinii ekspertów TPA Poland.