Przegląd prasy podatkowej 23-27.06.2025 r.

Spread the love

Wydatki spowodowane korektą cen można ujmować na bieżąco

Gazeta prawna, 2025-06-23, Izabela Tomaszewska-Gałuszka

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 11 czerwca 2025 r. (sygn. II FSK 1204/22) orzekł, że wydatki wynikające z korekty ceny, która nie jest skutkiem błędu rachunkowego ani oczywistej omyłki i nie stanowi korekty cen transferowych, mogą zostać ujęte na bieżąco jako koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 4i ustawy o CIT. Sprawa dotyczyła spółki zajmującej się handlem ziemiopłodami, która stosowała mechanizm korekty cen w transakcjach z podmiotami powiązanymi, w zależności od uzyskanej marży ze sprzedaży. Wcześniej dyrektor KIS uznał, że wydatki te nie mają związku z osiągnięciem przychodów i nie mogą być uznane za koszty podatkowe, jednak jego stanowisko zostało uchylone przez WSA w Poznaniu (sygn. I SA/Po 1080/21), a następnie podtrzymane przez NSA.

Przejrzyste i proste podatki to wciąż melodia przyszłości

Gazeta prawna, 2025-06-23, Radosław Kowalski

Ustawa z 21 maja 2025 r. o zmianie niektórych ustaw w celu deregulacji prawa gospodarczego i administracyjnego (Dz.U. poz. 769), która wchodzi w życie 13 lipca 2025 r., przewiduje zmiany w trzech ustawach podatkowych, jednak ich zakres jest ograniczony i nie przynosi istotnych uproszczeń dla podatników. Wprowadzono m.in. obowiązek posługiwania się numerem NIP przez osoby fizyczne prowadzące działalność nierejestrowaną, jeśli są zarejestrowanymi podatnikami VAT lub prowadzą sprzedaż ewidencjonowaną kasą fiskalną. Ustawa doprecyzowuje także, że czynni podatnicy VAT, również niebędący przedsiębiorcami według prawa przedsiębiorców (np. wynajmujący nieruchomości w ramach najmu prywatnego), mogą być zobowiązani do stosowania mechanizmu podzielonej płatności, co wiąże się z koniecznością posiadania rachunku rozliczeniowego prowadzonego przez bank z rachunkiem VAT. Ponadto zniesiono obowiązek uzyskania zgody organu podatkowego i przedstawiania zaświadczenia dla określonych czynności notarialnych w sprawach dotyczących spadków, o ile nabycie uprzednio nastąpiło w formie aktu notarialnego. Zmiany w ordynacji podatkowej ograniczają się do kwestii zawieszania i umarzania postępowań podatkowych oraz rozszerzenia zakresu informacji zawartych w zawiadomieniach o kontroli.

Użycie AI a możliwość korzystania z ulg podatkowych

Gazeta prawna, 2025-06-23, Dagmara Leonik, Marcin Ręgorowicz

O kwalifikacji efektu pracy jako utworu decyduje istotny wkład twórczy człowieka, pomimo zastosowania AI. Przytoczono interpretację Dyrektora KIS z 25 kwietnia 2025 r. (sygn. 0114-KDIP3-1.4011.236.2025.2.EC), w której uznano, że działalność zespołu wykorzystującego AI w tworzeniu algorytmów predykcyjnych spełnia przesłanki działalności badawczo-rozwojowej. W odróżnieniu od interpretacji z 29 kwietnia 2025 r., gdzie produkty były tworzone wyłącznie przez AI, co uniemożliwiało uznanie ich za utwory, a tym samym skorzystanie z ulg podatkowych. W artykule odniesiono się również do zagranicznych rozstrzygnięć i projektów legislacyjnych (m.in. Włochy – orzeczenie 1107/2023, Czechy – 10 C 13/2023), które wskazują na konieczność wykazania twórczego wkładu człowieka dla uzyskania ochrony autorskiej przy współudziale AI.

Exit tax – nie wiadomo, kiedy zapłacić, więc nie trzeba płacić?

Gazeta prawna, 2025-06-23, Mariusz Szulc

Przepisy dotyczące podatku od niezrealizowanych zysków (exit tax), obowiązujące od 1 stycznia 2019 r., nie przewidują terminu zapłaty podatku i złożenia deklaracji w przypadku zmiany rezydencji podatkowej przez osoby fizyczne, co – zdaniem ekspertów – może stanowić naruszenie art. 217 Konstytucji RP. Wskazuje się, że brak ustawowego określenia kluczowych elementów daniny uniemożliwia powstanie obowiązku podatkowego w sensie materialnoprawnym. Organy podatkowe stosują analogiczne podejście do przeniesienia składników majątku za granicę, wymagając złożenia deklaracji PIT-NZ i zapłaty podatku do 7. dnia kolejnego miesiąca po zmianie rezydencji, choć nie wynika to wprost z ustawy. Regulacja budzi też wątpliwości co do zakresu kwoty wolnej (4 mln zł), która może nie obejmować sytuacji zmiany rezydencji bez przenoszenia majątku. WSA w Warszawie skierował do TSUE pytanie prejudycjalne w sprawie dopuszczalności żądania zapłaty podatku w momencie zmiany rezydencji (sygn. akt III SA/Wa 566/25), co ma związek z wcześniejszym wyrokiem TSUE w sprawie niemieckiej (C-581/17). Z uwagi na istniejące wątpliwości Ministerstwo Finansów, mocą rozporządzenia, odracza termin zapłaty zapłaty exit tax (obecne odroczenie trwa do końca 2025 r.).

Fiskus często przychodzi na kontrolę bez zapowiedzi

Gazeta prawna, 2025-06-23, Agnieszka Pokojska

Z danych Ministerstwa Finansów za lata 2022–2024 wynika, że tylko w ok. 10–14,6 proc. przypadków urzędy skarbowe zawiadamiały podatników o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej, choć zgodnie z przepisami zawiadomienie powinno być zasadą. Najczęściej uprzedzano o kontrolach dotyczących akcyzy, najrzadziej – PIT i VAT. Kontrole bez zapowiedzi dopuszczalne są w przypadkach określonych w art. 282c § 1 ordynacji podatkowej, m.in. gdy dotyczą zwrotu VAT lub przeciwdziałania przestępstwom skarbowym. W 2024 r. średni czas trwania kontroli wyniósł 156 dni dla CIT, 143 dni dla VAT, 110 dni dla PIT i 69 dni dla akcyzy, przekraczając limity z art. 55 ust. 1 Prawa przedsiębiorcy, które jednak nie obowiązują w przypadkach określonych w ust. 2 tego artykułu. W czasie kontroli naliczane są odsetki od zaległości, ale w projekcie nowelizacji ordynacji podatkowej (nr UDER26), skierowanym do Stałego Komitetu Rady Ministrów, zaproponowano zniesienie odsetek, jeśli kontrola przekroczy sześć miesięcy, z pewnymi wyjątkami. Równocześnie zauważalna jest tendencja spadku liczby kontroli na rzecz czynności sprawdzających.

Usługi niematerialne pod lupą fiskusa

Rzeczpospolita, 2025-06-23, Katarzyna Zakrzewska

Organy podatkowe koncentrują uwagę na usługach niematerialnych, takich jak doradztwo, marketing czy zarządzanie, szczególnie w relacjach pomiędzy podmiotami powiązanymi. Z uwagi na brak materialnych dowodów realizacji tych usług, podatnicy muszą dysponować nie tylko fakturami i umowami, ale także dokumentacją potwierdzającą faktyczne wykonanie świadczenia oraz jego przydatność gospodarczą. Do dowodów tych należą m.in. protokoły odbioru, raporty, dokumentacja projektowa oraz korespondencja i inne dowody pośrednie. Kluczowe znaczenie w obronie kosztów mają także benefit testy, których przeprowadzenie – choć nie zawsze obowiązkowe – pozwala wykazać sens gospodarczy i rynkowość świadczenia. W przypadku ich braku oraz niepełnej dokumentacji fiskus może stosować recharakteryzację transakcji (art. 11c ust. 4 ustawy o CIT), co może prowadzić do doszacowania podstawy opodatkowania lub uznania świadczenia za ukrytą dywidendę. W orzeczeniu NSA z 27.06.2019 r. (I FSK 714/17) podkreślono znaczenie należytego dokumentowania usług niematerialnych.

Prezenty i upominki reklamowe – problemy z rozliczeniem PIT

Rzeczpospolita, 2025-06-23, Jarosław Sekita

Działania promocyjne przedsiębiorców, polegające m.in. na wręczaniu prezentów lub upominków potencjalnym klientom, podlegają szczególnym zasadom opodatkowania PIT. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT, świadczenia o wartości do 200 zł mogą korzystać ze zwolnienia z podatku, o ile mają charakter nieodpłatny i są związane z promocją lub reklamą, a ich odbiorca nie jest pracownikiem ani zleceniobiorcą świadczeniodawcy. Zwolnienie nie dotyczy świadczeń pieniężnych, wynagrodzeń ani nagród uzależnionych od wykonania określonych działań, takich jak udział w konkursach czy zakupy premiowe. Organy podatkowe podkreślają, że świadczenia kierowane do osób prowadzących działalność gospodarczą, związane z tą działalnością, nie podlegają temu zwolnieniu, a beneficjent rozlicza podatek samodzielnie (np. interpretacja 0113-KDIPT2-3.4011.32.2024.1.IR). W przypadku przekroczenia limitu wartości prezentu, cała jego wartość podlega opodatkowaniu i musi zostać wykazana w informacji PIT-11, jak potwierdzono np. w interpretacji 0114-KDIP3-1.4011.873.2024.3.AK. W odniesieniu do świadczeń promocyjnych przekazywanych przez instytucje finansowe, w razie braku zwolnienia, stosuje się zryczałtowany podatek w wysokości 19% (art. 30 ust. 1 pkt 4b ustawy o PIT).

Przekształcenie użytkowania wieczystego. Problem ciągle sporny

Gazeta prawna, 2025-06-24, Izabela Tomaszewska-Gałuszka

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 10 czerwca 2025 r. (sygn. akt I FSK 556/22) orzekł, że przekształcenie prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności, dokonane z mocy ustawy z 20 lipca 2018 r. (Dz.U. 2018 poz. 1716), podlega opodatkowaniu VAT. Stanowisko to jest zgodne z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości UE z 25 lutego 2021 r. (C-604/19), który uznał, że przekształcenie to stanowi dostawę towaru, a gmina działa w charakterze podatnika VAT. Gmina argumentowała, że działa w ramach zadań publicznych i nie wykonuje działalności gospodarczej, jednak sądy administracyjne – WSA w Gliwicach (sygn. akt I SA/Gl 1066/19) oraz NSA – uznały, że opłata przekształceniowa jest świadczeniem wzajemnym za dostawę gruntu po 1 maja 2004 r., kiedy to grunt został uznany za towar w świetle obowiązującej ustawy o VAT.

Budowa i remonty akademików są z 8-proc. VAT

Gazeta prawna, 2025-06-24, Katarzyna Jędrzejewska

Ministerstwo Finansów potwierdziło, że budowa i remonty akademików oraz internatów mogą korzystać z 8-proc. stawki VAT jako obiekty budownictwa mieszkaniowego objętego społecznym programem mieszkaniowym. To zmiana dotychczasowej wykładni dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, który wcześniej stosował stawkę 23 proc., argumentując brakiem „stałego zamieszkania” w tych budynkach. KIS zmienił stanowisko po przegranych przed sądami administracyjnymi, m.in. w wyrokach NSA z 13 kwietnia 2023 r. (I FSK 1727/22) i 10 października 2024 r. (I FSK 802/24) oraz WSA w Opolu z 14 lutego 2024 r. (I SA/Op 334/23) i 9 maja 2025 r. (I SA/Op 47/25). Skutkiem jest zmiana WIS z 10 kwietnia 2025 r. (0110-KSI2-2.441.37.2023.19.PS), uznająca akademiki za budownictwo mieszkaniowe.

Nie będzie wyższych opłat za stare auta. Rząd wycofuje się z kontrowersyjnego podatku

Gazeta prawna, 2025-06-24

Rząd wycofał się z planów wprowadzenia wyższych opłat rejestracyjnych dla starszych pojazdów spalinowych, określanych jako „podatek Morawieckiego”. Premier Donald Tusk poinformował, że decyzja zapadła po konsultacjach z Komisją Europejską i minister funduszy oraz polityki regionalnej Katarzyną Pełczyńską-Nałęcz. Podatek ten, wpisany do Krajowego Planu Odbudowy przez poprzedni rząd, miał objąć wyższe opłaty rejestracyjne uzależnione od emisji CO₂ lub NOx oraz wieku pojazdu. Pomimo rezygnacji z tej formy opłaty, rząd nadal zobowiązany jest do realizacji dwóch reform: wprowadzenia opłaty rejestracyjnej (kamień milowy E3G) i środowiskowej (kamień milowy E4G) dla pojazdów emitujących zanieczyszczenia. Jak wskazał w odpowiedzi na interpelację wiceminister finansów Jarosław Neneman na początku 2025 r., planowana jest modyfikacja istniejącego podatku akcyzowego w oparciu o poziom emisji i wiek pojazdu, zamiast tworzenia nowego obciążenia podatkowego.

KSeF. Szef KAS tłumaczy zasady samofakturowania

Gazeta prawna, 2025-06-25, Mariusz Szulc

Szef Krajowej Administracji Skarbowej w interpretacji zmieniającej z 11 czerwca 2025 r. (sygn. DOP7.8101.37.2025.HEMD) potwierdził, że nabywca wystawiający faktury w imieniu i na rzecz zagranicznego dostawcy, który nie posiada siedziby działalności gospodarczej ani stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce, nie będzie zobowiązany do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Stanowisko to zmienia wcześniejszą interpretację dyrektora KIS z 3 stycznia 2024 r. (sygn. 0112-KDIL1-3.4012.490.2023.1.JK). Zmiana interpretacji jest zgodna z projektem rozporządzenia wykonawczego do ustawy o VAT z 20 maja 2025 r., który wyłącza obowiązek stosowania KSeF w przypadkach samofakturowania, jeśli podmiot wystawiający fakturę lub działający w imieniu zagranicznego kontrahenta nie posiada polskiego NIP. Wskazano, że obowiązek ten będzie miał zastosowanie tylko w sytuacjach, gdy zagraniczny kontrahent posiada w Polsce stałe miejsce prowadzenia działalności i polski NIP.

Polskie holdingi szybciej zdobędą zwolnienie z CIT

Gazeta prawna, 2025-06-26, Mariusz Szulc

Opublikowany projekt nowelizacji ustawy o CIT, oznaczony jako druk nr UDER71, przewiduje zniesienie obowiązku składania przez polskie spółki holdingowe oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia z CIT z tytułu odpłatnego zbycia udziałów lub akcji spółki zależnej na pięć dni przed transakcją. Preferencja ta, wynikająca z art. 24o ustawy o CIT, obowiązuje od 2022 r. i dotyczy zbycia na rzecz podmiotów niepowiązanych. Bez zmian pozostają zasady zwolnienia z CIT dla przychodów z dywidend (art. 24n). Projekt nie odnosi się do problemów interpretacyjnych związanych z przekształceniami spółek oraz sytuacją spółek giełdowych, które ze względu na rozproszony akcjonariat i brak wiedzy o powiązaniach z rajami podatkowymi mają ograniczoną możliwość korzystania ze zwolnienia, co było przedmiotem rozbieżnych orzeczeń sądów administracyjnych, m.in. WSA w Olsztynie (sygn. I SA/Ol 209/24), Łodzi (I SA/Łd 309/24) i Warszawie (np. III SA/Wa 1529/24).

Niniejsze opracowanie zostało przygotowane wyłącznie w celach informacyjnych i ma charakter ogólny. Każdorazowo przed podjęciem działań na podstawie prezentowanych informacji rekomendujemy uzyskanie wiążącej opinii ekspertów TPA Poland.