Ceny transferowe za rok 2024: przypomnienie o terminach

Spread the love

Koniec sierpnia oznacza zbliżające się terminy na wypełnienie obowiązków w obszarze cen transferowych za 2024 rok. Przygotowanie i wysyłka odpowiednich dokumentów o czasie pozwala na uniknięcie ryzyka nałożenia kar i sankcji w tym obszarze.

Poniżej przypominamy o obowiązujących ustawowych terminach na wypełnienie obowiązków dokumentacyjnych i sprawozdawczych w zakresie cen transferowych za 2024 rok. Ustawodawca na ten moment nie zdecydował się na przedłużenie terminów na wypełnienie tych obowiązków, tak jak to miało miejsce w ubiegłych latach.

Terminy na wypełnienie obowiązków TP za rok 2024

Obowiązujące przepisy przewidują różne terminy na wypełnienie poszczególnych obowiązków w obszarze cen transferowych. Poniższej przedstawiamy główne obowiązki i daty z nimi związane:

Przygotowanie lokalnej dokumentacji cen transferowych (Local File):

  • do końca 10 miesiąca po zakończeniu roku podatkowego.

Złożenie informacji o cenach transferowych (Deklaracja TPR):

  • do końca 11 miesiąca po zakończeniu roku podatkowego.

Przygotowanie grupowej dokumentacji cen transferowych (Master File):

  • do końca 12 miesiąca po zakończeniu roku podatkowego.

W praktyce dla podatników, których rok podatkowy jest zgodny z rokiem kalendarzowym, poszczególne terminy dotyczące ww. obowiązków wypadają odpowiednio:

  • przygotowanie dokumentacji Local File – 31 października 2025 r.;
  • podpisanie i złożenie Deklaracji TPR – 1 grudnia 2025 r. (ze względu na to, że ustawowy termin 30 listopada 2025 r. przypada w niedzielę);
  • przygotowanie dokumentacji Master File – 31 grudnia 2025 r.

Planując prace w obszarze cen transferowych warto pamiętać o tym, że w przypadku transakcji, które podlegają dokumentowaniu w Local File i raportowaniu w Deklaracji TPR, powinna zostać przygotowana analiza cen transferowych w formie analizy porównawczej, bądź w niektórych przypadkach – analizy zgodności. Analiza porównawcza zachowuje aktualność co do zasady przez okres 3 lat. Po upływie tego czasu konieczne jest przygotowanie nowej analizy, aby móc potwierdzić w dokumentacji rynkowość rozliczeń dokonywanych w transakcjach z podmiotami powiązanymi. Przygotowanie wspomnianych analiz jest często czasochłonne i może okazać się problematyczne, dlatego warto o tym pomyśleć z odpowiednim wyprzedzeniem.

Odpowiedzialność za niedopełnienie obowiązków

Za niedopełnienie obowiązków w obszarze cen transferowych KKS przewiduje dotkliwe kary dla członków zarządu czy osób zajmujących się sprawami finansowymi przedsiębiorstwa, takich jak na przykład głównych księgowych.

Obecnie, za nieterminowe przygotowanie Local File lub nieterminowe złożenie Deklaracji TPR grozi kara w wysokości do 240 stawek dziennych (maksymalnie 14,93 mln PLN). Niezłożenie Deklaracji TPR czy nieprzygotowanie Local File jest natomiast zagrożone karą znacznie wyższą, wynoszącą do 720 stawek dziennych (maksymalnie 44,79 mln PLN). KKS przewiduje również sankcje za przygotowanie Local File niezgodnie ze stanem rzeczywistym, a także wykazanie w TPR danych niezgodnych z danymi w Local File lub ze stanem rzeczywistym. Sankcje w tych przypadkach mogą wynosić do 720 stawek dziennych (maksymalnie 44,79 mln PLN).

W przypadku zakwestionowania przez organy podatkowe poziomu stosowanych cen transferowych w rozliczeniach wewnątrzgrupowych, może dojść do doszacowania dochodu do opodatkowania, a tym samym do określenia zaległego zobowiązania podatkowego, który będzie podlegał zapłacie razem z należnymi odsetkami.

Dodatkowo, gdy organ uzna ceny stosowane w danej transakcji za nierynkowe, przepisy podatkowe przewidują dodatkowe sankcje – organy mają prawo nałożenia na podatnika dodatkowego zobowiązania podatkowego. Dodatkowe zobowiązanie podatkowe wynosi 10% kwoty uznanej za niewłaściwie zaniżony dochód (powiększoną stratę) lub 20% tej kwoty w szczególnych przypadkach – tj. jeśli podstawa do ustalenia dodatkowego zobowiązania podatkowego przekracza 15 000 000 PLN lub gdy podatnik nie przedłożył organowi Local File. W przypadku, gdy podatnik nie przedłoży Local File oraz gdy podstawa do ustalenia dodatkowego zobowiązania podatkowego przekracza 15 000 000 PLN, poziom tego dodatkowego zobowiązania podatkowego może ulec podwyższeniu do 30%.

Nasze rekomendacje

W związku ze zbliżającymi się terminami na przygotowanie i wysyłkę wymaganych dokumentów, rekomendujemy jak najszybsze podjęcie działań w zakresie weryfikacji obowiązków związanych z cenami transferowymi za 2024 rok.

Ceny transferowe stanowią obszar podwyższonego ryzyka ze względu na rosnące zainteresowanie organów transakcjami zawieranymi przez podmioty powiązane, a także dotkliwe sankcje grożące za niedopełnienie obowiązków. Podjęcie odpowiednich działań w zakresie wypełniania obowiązków dokumentacyjnych z odpowiednim wyprzedzeniem pozwoli uniknąć wielu trudności, w tym tych natury technicznej. Dlatego też, po weryfikacji obowiązków w obszarze cen transferowych, przypominamy o konieczności sprawdzenia, czy osoba zobowiązana do składania Deklaracji TPR posiada kwalifikowany podpis elektroniczny z numerem PESEL, a także, czy posiada aktualne, zarejestrowane pełnomocnictwo UPL-1, upoważniające ją do składania deklaracji podatkowych drogą elektroniczną.

Niezwłoczne rozpoczęcie prac jest ważne również z uwagi na konieczność przygotowania wspomnianych analiz porównawczych, których wyniki muszą zostać uwzględnione w Deklaracji TPR. Dla analiz porównawczych przygotowanych na potrzeby dokumentacji za rok 2021 mija ustawowy termin ich ważności (okres trzyletni). Natomiast dla analiz, które zostały przygotowane na potrzeby roku 2022 lub 2023 nadal istnieje konieczność weryfikacji czy zmiany gospodarcze i geopolityczne miały wpływ na otoczenie ekonomiczne, a przez to na aktualność posiadanych analiz porównawczych.

Biorąc pod uwagę nadchodzące terminy w obszarze cen transferowych, a także ewentualne problemy związane z wypełnieniem obowiązków, zapraszamy Państwa do kontaktu z naszym zespołem Cen Transferowych. Nasi specjaliści chętnie odpowiedzą na pojawiające się pytania w tym obszarze.

Niniejsze opracowanie zostało przygotowane wyłącznie w celach informacyjnych i ma charakter ogólny. Każdorazowo przed podjęciem działań na podstawie prezentowanych informacji rekomendujemy uzyskanie wiążącej opinii ekspertów TPA Poland.