Przegląd prasy podatkowej 13-17.10.2025 r.

Spread the love

Konieczne zmiany w klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania

Gazeta prawna, 2025-10-13, Agnieszka Pokojska

Organizacja Pracodawcy RP, uczestnicząca w konsultacjach publicznych dotyczących klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania, zgłosiła do Ministerstwa Finansów postulaty zmian mających na celu doprecyzowanie i ograniczenie jej stosowania. Zwrócono uwagę, że działania szefa KAS koncentrują się głównie na polskich przedsiębiorcach, a nie na dużych międzynarodowych strukturach optymalizacyjnych. Według danych MF większość zakończonych postępowań klauzulowych dotyczy podatków PIT i CIT, a ich liczba znacząco wzrosła w ostatnich latach. Komitet Podatkowy Pracodawców RP wskazuje na zbyt szerokie rozumienie przez organy podatkowe pojęcia „zespół czynności” oraz na niejasność sformułowania „główny lub jeden z głównych celów dokonania czynności”. Przedsiębiorcy krytykują również dodatkowe zobowiązanie podatkowe nakładane w wyniku zastosowania klauzuli jako nieproporcjonalne. Wśród innych postulatów znalazły się doprecyzowanie definicji „korzyści podatkowej” i „sztuczności działania” oraz ograniczenie możliwości odmowy wydania interpretacji indywidualnej w przypadku „uzasadnionego przypuszczenia zastosowania klauzuli”.

Wynagrodzenie prokurenta to jednak ukryty zysk

Gazeta prawna, 2025-10-13, Mariusz Szulc

Szef Krajowej Administracji Skarbowej uznał, że wynagrodzenie prokurenta będącego jednocześnie wspólnikiem spółki stanowi ukryty zysk w rozumieniu przepisów o estońskim CIT, zmieniając wcześniejszą, korzystną dla podatnika interpretację indywidualną z listopada 2023 r. Zmiana stanowiska jest konsekwencją wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 11 lipca 2023 r. (II FSK 93/23). Sprawa dotyczyła spółki opodatkowanej ryczałtem od dochodów spółek, która wypłacała wspólnikowi-prokurentowi rynkowe wynagrodzenie za czynności związane z reprezentowaniem spółki. Szef KAS wskazał, że świadczenie to, mimo że nie jest bezpośrednim podziałem zysku, ma związek z prawem do udziału w zysku, gdyż ustanowienie prokury dla wspólnika wynika z uzgodnień między wspólnikami. Tym samym świadczenie to nie spełnia warunków wyłączenia z kategorii ukrytych zysków określonych w art. 28m ust. 4 ustawy o CIT.

Podatek u źródła również gdy usługi są podobne do wymienionych w ustawie o CIT

Gazeta prawna, 2025-10-13, Izabela Tomaszewska-Gałuszka

Naczelny Sąd Administracyjny orzekł, że usługi określone inaczej, lecz w istocie podobne do usług doradczych, reklamowych, zarządzania i kontroli oraz badania rynku, podlegają w Polsce podatkowi u źródła na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy o CIT. Sprawa dotyczyła spółki produkującej surowce do opakowań, która współpracowała z zagranicznymi podmiotami świadczącymi usługi pośrednictwa i koordynacji zakupów. Organy podatkowe uznały, że działania tych kontrahentów – obejmujące m.in. rekomendowanie produktów, gromadzenie informacji o rynku i wspieranie promocji – mają charakter zbliżony do usług wymienionych w ustawie, co obliguje spółkę do poboru 20-proc. podatku u źródła. Stanowisko to podzieliły WSA w Bydgoszczy i NSA, wskazując, że przy kwalifikacji usług należy kierować się ich rzeczywistym charakterem, a katalog usług objętych podatkiem u źródła ma charakter otwarty. Wyrok NSA z 9 października 2025 r., sygn. II FSK 112/23.

Znaczniki i mapowanie kont to najtrudniejszy etap przygotowań do JPK_CIT

Gazeta prawna, 2025-10-13, Karolina Mazurek, Karolina Wach

W artykule omówiono kluczowe wyzwania związane z przygotowaniem pliku JPK_CIT, wskazując, że największe trudności dotyczą prawidłowego oznaczania operacji gospodarczych znacznikami podatkowymi oraz ich mapowania do kont księgowych. Wyjaśniono, że znaczniki pełnią funkcję interpretacyjną i są niezbędne do ustalenia wpływu poszczególnych zdarzeń na podstawę opodatkowania CIT, przy czym obowiązek ich stosowania obejmuje wszystkie konta księgowe. Autorzy podkreślają, że proces mapowania kont jest skomplikowany z uwagi na rozbudowane plany kont i różnice w sposobie ich wykorzystania, co wymaga szczegółowej analizy danych. Wskazano, że systemy ERP często nie są przystosowane do nowych wymogów, co zmusza firmy do ręcznego przypisywania znaczników i zwiększa ryzyko błędów. Najczęstsze problemy to dublowanie danych, błędne oznaczenia, braki w informacjach o kontrahentach i niezgodności w strukturze plików XML. Autorzy zwracają uwagę, że skuteczne przygotowanie JPK_CIT wymaga współpracy działów księgowych i IT, przeglądu planu kont, opracowania słowników znaczników, testowego generowania plików oraz szkoleń pracowników. Podkreślono, że raportowanie w nowym formacie wymusza bieżące i spójne prowadzenie ewidencji oraz dostosowanie procesów księgowych do wymogów Ministerstwa Finansów.

Komercyjne szkolenia zawodowe a zwolnienie z VAT. Co na to NSA?

Gazeta prawna, 2025-10-13, Izabela Tomaszewska-Gałuszka

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 3 października 2025 r. (sygn. I FSK 1371/22) orzekł, że komercyjny charakter działalności szkoleniowej nie wyklucza możliwości zwolnienia z VAT usług kształcenia zawodowego. Sprawa dotyczyła spółki prowadzącej kursy dla logopedów, które – mimo że nie były organizowane w formach przewidzianych w odrębnych przepisach i nie finansowano ich ze środków publicznych – miały na celu podnoszenie kwalifikacji zawodowych uczestników. Dyrektor KIS odmówił zwolnienia, uznając, że spółka nie spełnia warunków określonych w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT. Sąd, podobnie jak wcześniej WSA w Lublinie, uznał jednak, że przepis ten jest niezgodny z dyrektywą VAT, która nie uzależnia zwolnienia od formy prowadzenia szkoleń ani od ich niekomercyjnego charakteru. NSA wskazał, że zwolnienie obejmuje także instytucje prywatne realizujące cele edukacyjne podobne do podmiotów publicznych.

Jak inwestować środki przez fundację rodzinną i nie zapłacić podatku

Rzeczpospolita, 2025-10-13, Piotr Aleksiejuk, Paweł Żujewski

Przepisy określają zamknięty katalog działalności fundacji rodzinnej, która pozwala na korzystanie ze zwolnienia z podatku CIT. Dozwolone jest m.in. nabywanie i zbywanie papierów wartościowych, instrumentów pochodnych, udziałów w spółkach oraz udzielanie pożyczek spółkom, w których fundacja posiada udziały, i beneficjentom. Dochody z takich działań, w tym z akcji, obligacji czy funduszy ETF, są zwolnione z CIT. Niedozwolone i opodatkowane stawką 25 proc. są inwestycje w kryptowaluty, udzielanie pożyczek podmiotom spoza katalogu ustawowego, cesje wierzytelności z tytułu pożyczek czy działalność zarobkowa na różnicach kursowych. Organy podatkowe i sądy wskazują, że emisja obligacji między podmiotami powiązanymi może zostać uznana za sztuczną i podlegać klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania, natomiast emisja przez podmioty niepowiązane mieści się w działalności dozwolonej. Zwolnienie podatkowe nie obejmuje świadczeń w postaci ukrytych zysków, jednak nieoprocentowane pożyczki między fundatorem a fundacją nie powodują ich powstania. Fundacja rodzinna może zatem korzystać z preferencji podatkowych, o ile ściśle przestrzega granic określonych w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej i art. 6 ustawy o CIT.

Zwolnienie kolejowe w podatku od nieruchomości – ustawa swoje, NSA swoje

Rzeczpospolita, 2025-10-13, Piotr Nowosielski, Adam Hellwig

Naczelny Sąd Administracyjny 2 września 2025 r. skierował do rozstrzygnięcia w składzie siedmiu sędziów zagadnienie dotyczące zakresu zwolnienia z podatku od nieruchomości gruntów zajętych pod infrastrukturę kolejową w latach 2017–2020, tj. czy zwolnienie obejmuje całe działki ewidencyjne, czy tylko ich części faktycznie wykorzystywane na cele kolejowe. Wcześniejsze orzecznictwo NSA było korzystne dla podatników, uznając zwolnienie całych działek, jednak po wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE z 29 kwietnia 2025 r., który stwierdził, że zwolnienie to nie stanowi pomocy publicznej, w orzeczeniach NSA pojawiły się rozbieżności. Część wyroków potwierdzała dotychczasową linię, inne wskazywały na ograniczenie zwolnienia jedynie do gruntów faktycznie zajętych na działalność kolejową. W uzasadnieniach najnowszych orzeczeń NSA zaczęły pojawiać się odniesienia do zwolnienia gruntów „zajętych na preferowaną działalność gospodarczą”, co może rodzić dalsze wątpliwości interpretacyjne. Uchwała rozstrzygająca tę kwestię ma zostać podjęta 8 grudnia 2025 r.

Najem krótkoterminowy w fundacji rodzinnej jest zwolniony z CIT

Rzeczpospolita, 2025-10-13, Mikołaj Pawłowski

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w wyroku z 5 sierpnia 2025 r. (I SA/Bd 315/25) uznał, że najem krótkoterminowy lokali mieszkalnych prowadzony przez fundację rodzinną mieści się w katalogu dozwolonej działalności fundacji i korzysta ze zwolnienia z CIT. Sprawa dotyczyła interpretacji indywidualnej, w której fundacja rodzinna planowała wynajem krótkoterminowy nieruchomości stanowiących własność fundatora. Dyrektor KIS uznał, że tego rodzaju najem nie jest objęty ustawowym katalogiem działalności zwolnionej, wskazując na brak jego sformalizowania i krótszy okres obowiązywania. Sąd uchylił interpretację, stwierdzając, że przepisy ustawy o fundacji rodzinnej nie różnicują najmu ze względu na czas trwania ani formę umowy. Podobne stanowisko zajęły wcześniej WSA w Gdańsku, Wrocławiu i Bydgoszczy. W komentarzu eksperckim wskazano, że kwestia ta jest źródłem sporów z organami podatkowymi, a projektowane zmiany w ustawie o CIT przewidują ograniczenie zwolnienia podatkowego jedynie do najmu długoterminowego o charakterze mieszkaniowym, przy czym nowe zasady mają obowiązywać od 1 stycznia 2026 r.

Szef KAS powinien udostępniać organom samorządowym pliki JPK dłużnika

Gazeta prawna, 2025-10-14, Izabela Tomaszewska-Gałuszka

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 1 października 2025 r. (sygn. akt I FSK 1625/22) orzekł, że Szef Krajowej Administracji Skarbowej ma obowiązek udostępnić prezydentowi miasta, działającemu jako organ egzekucyjny, informacje z jednolitych plików kontrolnych (JPK) dłużnika. Sprawa dotyczyła odmowy przekazania tych danych przez Szefa KAS, który powoływał się na tajemnicę skarbową oraz brak podstaw prawnych do ich udostępnienia. Zarówno Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, jak i NSA uznały, że żądanie prezydenta znajduje oparcie w art. 36 § 1 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, a przepisy o tajemnicy skarbowej nie stanowią przeszkody, ponieważ prezydent miasta jest również zobowiązany do jej zachowania.

Zmiana w limitach w CIT. Niektóre będą liczone proporcjonalnie

Gazeta prawna, 2025-10-14, Agnieszka Pokojska

Planowane nowelizacje ustaw o CIT oraz o PIT i innych ustaw wprowadzają zasadę proporcjonalnego ustalania limitów przychodów, które decydują o statusie małego podatnika CIT oraz o możliwości stosowania 9-proc. stawki podatku. Od 1 stycznia 2026 r. limit 2 mln euro przychodów ze sprzedaży będzie przeliczany proporcjonalnie do długości roku podatkowego. W przypadku roku krótszego lub dłuższego niż 12 miesięcy limit małego podatnika CIT będzie obliczany jako iloczyn 1/12 kwoty 2 mln euro i liczby rozpoczętych miesięcy roku podatkowego, natomiast limit bieżących przychodów – jako iloczyn 1/12 tej kwoty i liczby pełnych miesięcy. Doprecyzowano również zasady ustalania kursu przeliczeniowego w sytuacjach, gdy w roku podatkowym nie występuje pierwszy dzień roboczy października lub występuje on dwukrotnie. Zmiany nie znoszą różnic między limitami – do ustalenia statusu małego podatnika nadal będą brane pod uwagę wyłącznie przychody ze sprzedaży, natomiast dla limitu bieżących przychodów uwzględnia się wszystkie przychody z wyjątkiem zysków kapitałowych. Pierwszy projekt (UD116) jest w konsultacjach, a drugi (druk sejmowy nr 1752) po pierwszym czytaniu w Sejmie.

Rząd przyjął pakiet zmian w podatkach. Oto podsumowanie

Gazeta prawna, 2025-10-15, Agnieszka Pokojska

Rada Ministrów przyjęła sześć projektów nowelizacji ustaw podatkowych, które mają obowiązywać od 2026 r. Zmiany obejmują podwyższenie akcyzy na alkohol (o 15 proc. w 2026 r. i o 10 proc. w 2027 r.) oraz wzrost opłaty cukrowej – zarówno części stałej, jak i zmiennej, a także wprowadzenie wyższej opłaty za kofeinę i taurynę w napojach energetycznych. Podniesiona zostanie stawka PIT od nagród z 10 do 15 proc., a limit przychodów uprawniających do kasowego PIT wzrośnie do 2 mln zł. Umożliwione będzie rozliczenie strat z przymusowego umorzenia akcji i obligacji przez Bankowy Fundusz Gwarancyjny. W podatku od spadków przywrócona zostanie możliwość odroczenia sześciomiesięcznego terminu zgłoszenia spadku w razie braku winy podatnika oraz doprecyzowany moment powstania obowiązku podatkowego. Nowelizacja CIT rozszerzy zwolnienie z podatku u źródła na fundusze inwestycyjne i emerytalne spoza UE, przy jednoczesnym wprowadzeniu mechanizmów zabezpieczających przed nadużyciami. Zmienione zostaną również zasady ustalania indywidualnych stawek amortyzacji nieruchomości – zniesiony zostanie wskaźnik zamożności gminy, co poszerzy grono uprawnionych przedsiębiorców. Wszystkie projekty zostały skierowane do Sejmu.

Niniejsze opracowanie zostało przygotowane wyłącznie w celach informacyjnych i ma charakter ogólny. Każdorazowo przed podjęciem działań na podstawie prezentowanych informacji rekomendujemy uzyskanie wiążącej opinii ekspertów TPA Poland.