Tax Highlights for Real Estate – Sierpień 2018

Spread the love

Nowy podatek Exit tax

Rząd planuje wprowadzenie nowego podatku, który będzie obejmował osoby fizyczne i przedsiębiorców, którzy przenoszą własny majątek albo siedzibę za granicę. Takie rozwiązanie będzie również implementacją Dyrektywy Rady (UE) 2016/1164 z dnia 12 lipca 2016 r. ustanawiająca przepisy mające na celu przeciwdziałanie praktykom unikania opodatkowania, które mają bezpośredni wpływ na funkcjonowanie rynku wewnętrznego. Zgodnie z Dyrektywą Państwa członkowskie mają obowiązek wprowadzenia przepisów w zakresie podatku Exit tax do końca 2018 r., ale mogą odroczyć ich stosowanie o kolejny rok. Projekt ustawy nie został dotychczas przedstawiony, jednak z informacji przekazanych przez Ministerstwo Finansów wynika, iż nowy podatek mógłby zostać wprowadzony już od 1 stycznia 2019 r. W związku z tym, że przepisy Dyrektywy nie są precyzyjne, co do szczegółów zakresie Exit tax, który zostanie wprowadzony w Polsce, trzeba będzie poczekać do momentu przedstawienia projektu ustawy.

Obniżony CIT również dla dużych podmiotów

Zgodnie z rządowymi zapowiedziami planowane jest zmniejszenie stawki podatku CIT z 15% do 9% dla małych podatników oraz podatników rozpoczynających działalność. Takie rozwiązanie może zachęcić do wnoszenia już istniejących na rynku przedsiębiorstw generujących ponad 1,2 mln euro rocznie do nowopowstałych małych spółek kapitałowych. Najważniejsze, aby taka operacja  miała uzasadnienie ekonomiczne, a nie jedynie na celu osiągnięcie korzyści podatkowej. W konsekwencji podatnik będzie mógł zmniejszyć swoje zobowiązania podatkowe z 19% do 9% przez 1,5 roku. Ponadto dodatkowym elementem zachęcającym do zmiany formy prawnej na spółkę kapitałową jest ograniczenie ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Ministerstwo Finansów chce podwyższyć opłatę za wydanie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego

Projekt nowej Ordynacji podatkowej zakłada zwiększenie do 2000 zł opłaty za wydanie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego w szczególnie skomplikowanych sprawach. Tym rozwiązaniem Ministerstwo Finansów chce zmniejszyć liczbę składanych wniosków o interpretację indywidualną. W przypadku złożenia grupowego wniosku o wydanie interpretacji, każdy z podmiotów będzie musiał zapłacić oddzielnie całą kwotę. Obecnie opłata od wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wynosi 40 zł. Oznacza to wzrost opłaty o 50 razy. Wątpliwości sprawia również sposób uznawania konkretnej sprawy za skomplikowaną, bo nie wiadomo jakiego typu sprawy będą tak kwalifikowane zaś ocena urzędników będzie subiektywna. W Ministerstwie Finansów pojawiały się już wcześniej propozycje zwiększenia opłat za interpretacje indywidualne (np. mali przedsiębiorcy 80 zł, średni 200 zł, duzi 1000 zł). Projekt ten jednak był krytykowany, a resort finansów zaniechał jego wprowadzenia.

Koszty wyburzenia zwiększają wartość nowo wytworzonych środków trwałych

W wyroku z dnia 26 lipca 2018 r. (sygn. akt II FSK 1956/16) Naczelny Sąd Administracyjny uznał, że koszty związane z pracami rozbiórkowymi starych budynków w związku z planowaną nową inwestycją są kosztami bezpośrednimi i zwiększają jej wartość. W sprawie podatnik twierdził, że budynki nabyte w celu ich rozbiórki, których czas używania jest krótszy niż rok, nie mogą zostać zaliczone do środków trwałych. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach uznał, że budynki powinny ujęte w ewidencji środków trwałych, a po rozbiórce ich niezamortyzowana wartość powinna zostać zaliczona do kosztów uzyskania przychodów, gdyż nie można rozliczać nieumorzonej wartości środka trwałego za pomocą amortyzacji innego. Temu poglądowi sprzeciwił się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach oraz Naczelny Sąd Administracyjny, zauważyły one że budynki nie nadawały się do użytkowania dlatego nie mogły być zakwalifikowane jakoś środki trwałe. W związku z tym, że koszty rozbiórki zostały poniesione w celu realizacji nowej inwestycji więc powinny zostać wliczone do nowo tworzonych środków trwałych.

Elektroniczne wzory formularzy PIT-TP oraz CIT-TP

MF w komunikacie z dnia 31 lipca 2018 r. opublikował elektroniczne wzory formularzy PIT-TP (numer wzoru 5634) oraz CIT-TP (numer wzoru 5633), które można znaleźć na stronie Centralnego Repozytorium Wzorów Dokumentów Elektronicznych.

MF nie przewiduje publikacji elektronicznego formularza oświadczenia o sporządzaniu dokumentacji podatkowej. Przykładowe wzory oświadczeń zostały opublikowane przez MF we wcześniejszym komunikacie. Nie planuje się zatem umożliwienia składania oświadczenia w formie dokumentu elektronicznego, a jedynie na piśmie, we właściwym urzędzie skarbowym lub za pomocą elektronicznej skrzynki podawczej (ePUAP).

NSA potwierdził zwolnienie z CIT dla funduszy niemieckich do końca 2016 r.

Inwestowanie przez fundusz niemiecki w spółkę osobową, ale mającą siedzibę za granicą nie wyklucza zastosowania przez ten fundusz zwolnienia z CIT, w sytuacji gdy w Polsce inwestuje on wyłącznie w spółki kapitałowe – tak orzekl NSA w wyroku z dnia 16 sierpnia 2018 roku (sygnatura II FSK 2150/16). Nie ma zatem znaczenia, że prawo obce dopuszcza inwestowanie w spółki osobowe, jeżeli fundusz zagraniczny nie inwestuje w polskie spółki osobowe.

Cieszymy się z tego orzeczenia, jako że wpisuje się w rekomendacje TPA dla niemieckich funduszy, a także wzmacnia pozycję procesową naszych klientów, dla których odzyskaliśmy nadpłacony z tego tytułu CIT.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *