Zgodnie z ostatnimi zapowiedziami MF opublikowało w dniu 10 grudnia 2018 r. projekt rozporządzeń wykonawczych do ustaw CIT i PIT, zgodnie z którymi proponuje się czasowe odroczenie wejścia w życie przepisów zaostrzających zasady poboru przez płatników podatku u źródła. Przypomnijmy[1], iż nowy reżim, który miałby obowiązywać już od 1 stycznia 2019 r., przewiduje, iż w stosunku do nadwyżki kwoty należności z tytułów objętych „podatkiem u źródła” (w tym w szczególności dywidend, odsetek i należności licencyjnych) ponad 2 mln zł rocznie, płatnicy są, co do zasady[2], obowiązani do poboru podatku według stawek krajowych (20% albo 19%). Dopiero po przeprowadzeniu postępowania zwrotowego byłoby możliwe uzyskanie nadpłaconego podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania albo Dyrektyw PSD[3]/Odsetkowej[4].
W świetle opublikowanych rozporządzeń, proponuje się odroczenie wejścia w życie nowych zasad do:
1.31 grudnia 2019 r. w przypadku wypłat należności:
- za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, w tym także środka transportu, urządzenia handlowego lub naukowego
- z tytułu należnych opłat za wywóz ładunków i pasażerów przyjętych do przewozu w portach polskich przez zagraniczne przedsiębiorstwa morskiej żeglugi handlowej, z wyjątkiem ładunków i pasażerów tranzytowych
- uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez zagraniczne przedsiębiorstwa żeglugi powietrznej, z wyłączeniem przychodów uzyskanych z lotniczego rozkładowego przewozu pasażerskiego, skorzystanie z którego wymaga posiadania biletu lotniczego przez pasażera
2. 30 czerwca 2019 r. w przypadku wypłat innych należności niż ww., w tym w szczególności stanowiących przychody z:
- odsetek
- praw autorskich lub praw pokrewnych
- świadczeń doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze
- dywidend i innych z udziału w zyskach osób prawnych.
Oznacza to, że w terminach określonych w rozporządzeniu, płatnicy będą mogli w dalszym ciągu stosować dotychczasowe zasady, niezależnie od kwot wypłacanych należności. Zaznaczamy jednak, iż w przypadku należności, w stosunku do których odroczenie jest do dnia 30 czerwca, kwota należności wypłaconych w I półroczu 2019 r. będzie uwzględniana dla oceny czy nowe zasady mają zastosowanie w II półroczu np. jeśli cała kwota należności za usługi zarządzania wynosi 5 mln zł, a w I półroczu zapłacono już 3 mln zł, to w stosunku do całych 2 mln zł w II półroczu mają zastosowanie nowe przepisy (limitu nie liczymy od nowa!).
Zaznaczamy, iż możliwość skorzystania z powyższych wyłączeń uzależniona jest od spełnienia warunków do niepobrania podatku, zastosowania stawki podatku lub zwolnienia, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, przy czym ocena ta następuje przy uwzględnieniu treści przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2019 r. (oznacza to w szczególności konieczność dochowania należytej staranności w badaniu wskazanych warunków przez płatnika jak również konieczność uwzględnienia nowego brzmienia klauzuli przeciw unikaniu opodatkowania u źródła określonej w art. 22c ustawy o CIT).
Proponowany termin wejścia w życie przedmiotowego rozporządzenia to 1 stycznia 2019 r.
Niewątpliwie przedmiotowe rozporządzenia idą w sukurs zgłaszanym przez przedsiębiorców uwagom w ramach prowadzonych przez MF konsultacji społecznych – otwarcie wskazujących na trudności z wdrożeniem się do nowych wymogów wprowadzonych ustawą nowelizującą z 23 października 2018 r. Tę chwilę oddechu warto wykorzystać na zabezpieczenie swoich przyszłych rozliczeń, gdyż już od dnia 1 stycznia 2019 r. pojawia się m.in. możliwość uzyskania opinii co do zastosowania zwolnienia z podatku u źródła, pozwalającej na uniknięcie konieczności ubiegania się w przyszłości o nadpłacony podatek w ramach sformalizowanego postępowania podatkowego.
[1] Szczegóły zostały opisane na naszym blogu w artykule Anny Maksymiuk, zob. https://blog-tpa.pl/2018/09/27/nowy-sposob-rozliczenia-podatku-u-zrodla/
[2] Ustawodawca przewidział możliwość pobrania podatku według starych zasad w sytuacji przedstawienia oświadczenia pod rygorem odpowiedzialności karno-skarbowej i dodatkowego 10% zobowiązania podatkowego (dotyczy to zarówno skorzystania z preferencji określonych w UPO lub z implementowanych zwolnień z Dyrektyw) albo uzyskania opinii o możliwości zastosowania zwolnienia z poboru „podatku u źródła” (wyłącznie w przypadku implementowanych zwolnień z Dyrektyw).
[3] Dyrektywa Rady 2011/96/UE z dnia 30 listopada 2011 r. w sprawie wspólnego systemu opodatkowania mającego zastosowanie w przypadku spółek dominujących i spółek zależnych różnych państw członkowskich (Dz. Urz. UE. 345/8, z późn zm.)
[4] Dyrektywa Rady 2014/48/UE z dnia 24 marca 2014 r. zmieniająca dyrektywę 2003/48/WE