Tax & Legal Highlights for Real Estate – czerwiec 2019

Spread the love

Podatek od przychodów z budynków może maleć

W wyroku z dnia 22 maja 2019 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (sygn. akt III SA/Wa 1903/18) po raz kolejny potwierdził, że podstawę opodatkowania w podatku od przychodów z budynków (tzw. podatku minimalnym) należy liczyć na pierwszy dzień każdego miesiąca, z uwzględnieniem zarówno ulepszeń, jak i odpisów amortyzacyjnych. Takie pozytywne dla podatników stanowisko zostało również potwierdzone we wcześniejszym wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 17 kwietnia 2019 r. (sygn. akt III SA/Wa 1905/18). Oba wyroki dotyczą wprawdzie stanu prawnego obowiązującego w 2018 r., ale rozstrzygnięcia te powinny mieć zastosowanie również w obecnym stanie prawnym. Nowelizacja przepisów o podatku minimalnym, która weszła w życie od 1 stycznia 2019 r., nie dotyczyła bowiem przepisów w zakresie ustalania podstawy opodatkowania. Z przepisów wynikało i nadal wynika, że podstawę opodatkowania ustala się „na pierwszy dzień każdego miesiąca”. Należy jednak mieć na uwadze, iż oba wyroki nie są prawomocne.


Koniec deklaracji, indywidualne konto dla każdego i inne zmiany

Rząd przyjął dwa projekty nowelizacji ustawy o VAT. Pierwszy zakłada połączenie deklaracji podatkowych z JPK. Tym samym, nowy plik JPK_VAT zastąpi VAT-7, VAT-7K oraz tradycyjną ewidencję VAT. Zmiany będą wchodziły etapami, począwszy od 1 stycznia 2020 r., kiedy to obejmą największe firmy. Dodatkowo od 1 stycznia 2020 r. każdy podatnik i płatnik będzie wpłacać swoje podatki (PIT, CIT, VAT i niepodatkowe opłaty stanowiące dochód budżetu państwa) na przypisany mu indywidualny rachunek podatkowy. Drugi projekt dotyczy zmian uszczelniających VAT i akcyzę, w tym m.in. obowiązek podawania przez kupującego NIP na paragonach, likwidacja zwolnienia podmiotowego z VAT ze względu na wartość sprzedaży (do 200 tys. zł) dla niektórych podatników, zmiany w pakiecie paliwowym czy zmiany w definicji pierwszego zasiedlenia. Projekt zakłada wejście tych zmian, z pewnymi wyjątkami, od 1 września 2019 r.


Ministerstwo Finansów zmienia stanowisko zwolnienia z opodatkowania VAT wynajmu mieszkań

W ostatnim czasie zauważyć można zmianę stanowiska Ministra Finansów odnośnie preferencji w VAT dla wynajmu mieszkań podmiotom gospodarczym. Dotychczas jeśli spółka wynajmowała mieszkanie, które następnie nieodpłatnie udostępniała swoim pracownikom na cele mieszkaniowe mogła korzystać ze zwolnienia z podatku VAT. Organy podatkowe zgodnie twierdziły, że spółka może korzystać z preferencji w VAT również wtedy, gdy umowa zawarta jest pomiędzy podmiotami gospodarczymi. Warunkiem jest, aby nieruchomość o charakterze mieszkalnym została finalnie udostępniona osobie fizycznej w celu zaspokojenia jej potrzeb mieszkaniowych. Odmienne stanowisko przyjął Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 8 maja 2018 r. (sygn. I FSK 1182/16), w którym orzekł, że udostępnianie lokali przez spółkę jej pracownikom służy jej działalności gospodarczej, nie zaś zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych pracowników. W następstwie ww. wyroku pojawiły się interpretacje podatkowe, które wykluczają stosowanie preferencji w VAT, w przypadku, gdy usługa wynajmu świadczona na rzecz spółki, która udostępnia wynajmowany lokal swoim pracownikom (sygn. 0115-KDIT1-1.4012.98.2019.2.JP; 0115-KDIT1-1.4012.61.2019.1.EA oraz 0115-KDIT1-1.4012.43.2019.1.JP)


Spółki osobowe płacą podatek od budowli według wartości rynkowej

Naczelny Sąd Administracyjny w wyrokach z dnia 4 czerwca 2019 r. (sygn. akt II FSK 1956/17 oraz II FSK 1957/17), orzekł, iż spółka komandytowa za podstawę opodatkowania podatkiem od nieruchomości powinna przyjąć wartość rynkową budowli. Sprawa dotyczyła spółki osobowej, będącej właścicielem budowli, która zgodnie z obowiązującymi przepisami nie jest podatnikiem podatku dochodowego. W konsekwencji, to wspólnicy spółki są uprawnieni do zaliczania odpisów amortyzacyjnych od budowli do kosztów uzyskania przychodów. Zdaniem spółki, z uwagi na brak możliwości dokonywania odpisów amortyzacyjnych, podstawę opodatkowania stanowi wartość rynkowa obiektu. Przeciwne stanowisko zajęli burmistrzowie gmin, na terenie których położone są nieruchomości, twierdząc, że wartość rynkowa nieruchomości może być podstawą opodatkowania wyłącznie wtedy, gdy ani spółka ani jej wspólnicy nie dokonują odpisów amortyzacyjnych. W dalszym toku postępowania sądy obu instancji potwierdziły stanowisko spółki, zgodnie z którym błędne jest przyjęcie za podstawę opodatkowania w podatku od nieruchomości wartości początkowej obiektu, wówczas gdy spółka komandytowa nie dokonuje odpisów amortyzacyjnych.


MF: dwumilionowy limit w podatku u źródła będziemy stosować w całości

Ministerstwo Finansów w odpowiedzi z dnia 3 czerwca 2019 r. na pytanie Dziennika Gazeta Prawna potwierdziło, że płatności dokonywane od 1 stycznia 2019 r. do końca roku podatkowego wypłacającej jednostki powinny być uwzględniane przy wyliczaniu limitu 2 mln PLN. Bez znaczenia jest to, że nowe przepisy w zakresie poboru podatku u źródła będą faktycznie stosowane od 1 lipca 2019 r.


MF: unijny trybunał nie zmienił rozliczeń w budowlance

Z komunikatu opublikowanego przez Ministerstwo Finansów wynika, że o rozliczeniu VAT od usług budowlanych nadal powinien decydować moment zgłoszenia prac do odbioru, a nie podpisanie protokołu zdawczo-odbiorczego – jak orzekł TSUE w wyrok z dnia 2 maja 2019 r. (sygn. akt C-224/18). Ministerstwo Finansów zastrzegło jednak, że jest to jego wstępne stanowisko po analizie orzeczenia TSUE. Niewykluczone, że zmieni się ono po wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego, który wcześniej zadawał TSUE pytanie prejudycjalne w tej sprawie.


MF: kwota wolna 10 mln zł powinna być dzielona pomiędzy podmioty z grupy kapitałowej

Przepisy regulujące podatek od przychodów z budynków (tzw. podatek minimalny od nieruchomości komercyjnych) wciąż budzą wątpliwości wśród podatników. Zgodnie z literalnym brzmieniem przepisów kwotę wolną 10 mln zł należy stosować wyłącznie względem spółek posiadających udziały w kapitale innego podmiotu (tzw. udziałowców). Oznacza to, że przepis nie powinien obejmować swym brzmieniem spółek córek. Odmiennego zdania są organy podatkowe, które wskazują, że kwotę wolną należy dzielić pomiędzy wszystkie podmioty z grupy (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.512.2018.1.MJ oraz 0111-KDIB1-1.4010.523.2018.1.ŚS). W uzasadnieniu do wydawanych przez siebie interpretacji Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej powołuje się na cel wprowadzenia przepisów oraz uzasadnienie do projektu ustawy nowelizującej. Zgodnie z uzasadnieniem, w przypadku podmiotów powiązanych kapitałowo kwota wolna od podatku powinna być dzielona pomiędzy wszystkie spółki powiązane według proporcji. Celem tego rozwiązania było bowiem zapobieganie przenoszeniu własności (współwłasności) budynków pomiędzy podmiotami powiązanymi w celu uniknięcia opodatkowania. Jednak, taka niekorzystna da podatników wykładnia przepisów powinna jednak zostać negatywnie oceniona przez sądy administracyjne, w związku z tym, że nie znajduje oparcia w brzmieniu uchwalonych przepisów.


Zapoznaj się z komentarzem prawnym.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *