Tax & Legal Highlights for Real Estate – luty 2020

Spread the love

Praktyka organów podatkowych w zakresie MPP

Powoli zaczyna kształtować się praktyka organów podatkowych w zakresie przepisów dotyczących obowiązkowego mechanizmu podzielonej płatności. Pojawiają się również pierwsze interpretacje indywidualne. W jednej z nich (nr 0111-KDIB2-1.4010.509.2019.2.BKD), organ potwierdził, że jeżeli zapłata jest dokonywana z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności na rachunek bankowy zweryfikowany z wykazem informacji o podatnikach VAT (tzw. białą listą podatników VAT), podatnik ma prawo do ujęcia dokonanej płatności w kosztach podatkowych. Przykładowo, jeśli po dokonaniu pozytywnej weryfikacji dostawcy, spółka dokona dwóch płatności – pierwszej w kwocie netto w walucie obcej na rachunek dostawcy, oraz drugiej w pozostałej kwocie na specjalny rachunek VAT – spółka będzie mogła zaliczyć wydatek do kosztów podatkowych.


Konieczność ponownego zaraportowania transgranicznych schematów podatkowych?

Zgodnie z projektem nowelizacji przepisów z 5 lutego 2020 r. , konieczne będzie ponowne przekazanie informacji o transgranicznych schematach podatkowych. Zgodnie z uzasadnieniem projektu, proponowane zmiany wynikają z potrzeby dostosowania krajowego pakietu informacyjnego (obecnie używanego) do standardu przyjętego przez Komisję Europejską. Jak wynika z nowelizacji projektu, obowiązek ponownego zgłaszania do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej transgranicznych schematów podatkowych powstanie w sytuacji, gdy pierwsza czynność związana z wdrożeniem schematu została dokonana w okresie pomiędzy 26 czerwca 2018 r. a 31 marca 2020 r. Terminy na ponowne zgłoszenie będą zróżnicowane (koniec maja/ koniec lipca/ koniec sierpnia) oraz uzależnione od rodzaju podmiotu raportującego dany schemat podatkowy (promotor/ korzystający/ wspomagający). Jeżeli obowiązujące przepisy zostaną znowelizowane w planowanym kształcie, wejdą w życie 1 kwietnia 2020 r., a wszystkie dotychczas wydane numery transgranicznych schematów podatkowych (NSP) wydane przed tą datą zostaną unieważnione z mocy prawa.


Planowane poprawki w białej liście i wdrożenie unijnego pakietu „Quick Fixes”

Projekt nowelizacji przepisów z 5 lutego 2020 r.  przewiduje również wprowadzenie wyłączenia z obowiązku weryfikacji czy rachunek wystawcy znajduje się na białej liście, jeżeli płatności dokonywane są w ramach mechanizmu podzielonej płatności. Ponadto z 3 do 7 dni od dokonania przelewu wydłużony zostanie termin na złożenie zaświadczenia ZAW_NR (informacji o wpłacie na rachunek spoza białej listy). Projekt zakłada również wdrożenie pakietu „Quick Fixes” tj. zmiany w procedurze „call of stock”, transakcji łańcuchowych oraz przesłanek uprawniających do zastosowania stawki 0% przy dostawie wewnątrzwspólnotowej.


Zapoznaj się z komentarzem prawnym

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *