(Nie)zapowiedziane zmiany w CIT

Spread the love

Rada Ministrów, powołując się na odpowiedź na tworzone przez podatników struktury optymalizacyjne, projektuje zmiany do ustawy o CIT mające na celu, podobnie jak w ubiegłych latach, uszczelnienie systemu.

Planowane zmiany na agendzie rządowej dotyczą następujących kwestii:

  • Podatek od sprzedaży udziałów w spółce nieruchomościowej zapłaci sama spółka – a nie jak dotychczas jej wspólnicy
  • Upodmiotowienie podatkowe spółek komandytowych – transparentne dotychczas spółki komandytowe posiadające siedzibę i zarząd na terytorium RP zapłacą podatek CIT
  • Spółki jawne zostaną opodatkowane CIT – jeśli wspólnicy uczestniczący w takich spółkach nie zostaną ujawnieni
  • Publikacja polityki podatkowej dla wybranych podmiotów – może oznaczać dodatkowe obowiązki dokumentacyjne. Odpowiedzią na tę zmianę może być nasza najnowsza usługa – System Zarządzania Funkcją Podatkową (Tax CMS)
  • Ceny transferowe ponownie do zmiany – w zapowiadanym zakresie dotyczącym transakcji z podmiotami w rajach podatkowych
  • Ograniczenie możliwości rozpoznania strat podatkowych dla podmiotów po przejęciu innego podmiotu lub po otrzymaniu wkładu pieniężnego lub aportu przedsiębiorstwa / jego zorganizowanej części
  • Likwidacje opodatkowane wg wartości rynkowej – rozszerzenie katalogu normy z art. 14a o przekazanie przez likwidowaną spółkę majątku rzeczowego na rzecz jej wspólników, co oznacza zrównanie wydania majątku likwidacyjnego z jego sprzedażą (obecnie sądy administracyjne nie zgadzają się z taką interpretacją).
  • Ograniczenia w amortyzacji – zbliżenie zasad ustalania podatkowych odpisów amortyzacyjnych do odpisów ustalanych metodą rachunkową
  • Wskaźnik ograniczenia w odliczalności kosztów finansowania dłużnego ma ulec doprecyzowaniu, można domniemywać, że w kierunku niekorzystnym dla podatników, podważanym dotychczas przez sądy administracyjne
  • Przedłużenie obowiązywania zwolnienia z podatku minimalnego od wynajmowanych budynków – w przypadku przedłużania się pandemii koronawirusa
  • Ograniczenie możliwości obniżania stawek amortyzacyjnych w sytuacji, gdy podatnik korzysta ze zwolnienia z opodatkowania
  • Podwyższenie limitu przychodowego z bieżącego roku dla „małych podatników”, uprawnionych do stosowania obniżonej stawki 9% z 1,2 mln EUR przychodów do 2 mln EUR przychodów
  • Dostosowanie zasad podziału na źródła dochodów, osiąganych przez nierezydentów, do standardów wprowadzonych przez tzw. Multilateral Instrument (MLI) i umów unikania podwójnego opodatkowania.

Projektowana ustawa jest obecnie na etapie prac – 4 września 2020 r. opublikowano informację o jej głównych założeniach.


Pobierz alert w wersji PDF – tutaj.


Niniejszy dokument został przygotowany wyłącznie w celach informacyjnych i ma charakter ogólny. Każdorazowo przed podjęciem działań na podstawie prezentowanych informacji rekomendujemy uzyskanie wiążącej opinii ekspertów TPA Poland.

Małgorzata Dankowska

Partner

  Wojciech Sztuba

Partner Zarządzający

  Damian Kubiś

Partner

  Mikołaj Ratajczak

Partner

Bez kategorii | Archive

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Najnowsze posty

Nowe prawo holdingowe

Propozycja prawa holdingowego w Kodeksie Spółek Handlowych Na stronie Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany projekt nowelizacji Kodeksu…

Powiadom mnie o nowych wpisach na blogu