W trakcie posiedzenia w dniu 15 października 2020 r. Komisja Finansów Publicznych rozpatrywała projekt nowelizacji ustaw podatkowych zawierający obszerny pakiet zmian podatkowych przewidzianych na 2021 rok.
Jak wspominaliśmy w poprzednich artykułach, jedna z planowanych zmian obejmuje wprowadzenie obowiązku opodatkowania przez zbywaną spółkę nieruchomościową – w charakterze płatnika – dochodu zbywcy zrealizowanego na zbyciu tejże spółki nieruchomościowej. Spółki nieruchomościowe mają również zostać objęte szeregiem obowiązków informacyjnych.
Dotychczasowa definicja spółki nieruchomościowej zawarta w projekcie ustawy nie była wystarczająco precyzyjna – obejmowała bowiem podmioty, w których co najmniej 50% wartości bilansowej aktywów stanowiła wartość bilansowa nieruchomości położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw do takich nieruchomości. Definicja ta obejmowała wszystkie podmioty spełniające przedmiotowe kryterium niezależnie od sposobu wykorzystania posiadanych nieruchomości oraz ich wartości.
W toku prac Komisji przyjęto poprawki polegające na doprecyzowaniu definicji „spółki nieruchomościowej”.
W wyniku prac Komisji, za spółki nieruchomościowe mają być uznawane takie podmioty, które posiadają nieruchomości o wartości bilansowej przekraczającej 10 mln zł.
Ponadto, definicją spółki nieruchomościowej mają zostać objęte takie podmioty, których podstawowym źródłem przychodów, stanowiącym co najmniej 60% całości przychodów, będą przychody uzyskiwane z nieruchomości lub praw do nieruchomości, w tym ich sprzedaży. Oznacza to, że kategoria ta będzie szeroka i obejmować będzie – oprócz przychodów ze sprzedaży – przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze. Przyjęcie takiego kryterium ma na celu wyłączenie z przedmiotowej definicji spółek, które wykorzystują nieruchomości dla potrzeb własnych prowadząc np. działalność produkcyjną lub handlową.
Obecnie projekt ustawy znajduje się po pierwszym czytaniu w Sejmie.