Raportowanie schematów podatkowych wiąże się z obowiązkiem dostarczania organom podatkowym informacji o nich w konkretnych terminach. Dodatkowo, niektóre podmioty muszą posiadać również wewnętrzną procedurę MDR, o której pisaliśmy już na łamach naszego bloga. Niedopełnienie ww. obowiązków może skutkować nałożeniem kar administracyjnych i karno-skarbowych.
Jakie kary przewiduje Ordynacja Podatkowa?
Przepisy Ordynacji Podatkowej przewidują możliwość nałożenia administracyjnych kar pieniężnych na podmioty, które nie dopełniły obowiązku w zakresie wprowadzenia i przestrzegania procedury wewnętrznej MDR (mającej na celu zapobieżenie nieprzestrzeganiu przepisów dotyczących informowania o schematach podatkowych).
Sankcje te, wprowadzone, aby zapewnić przestrzeganie obowiązku posiadania ww. procedury, mogą zostać nałożone na osoby prawne oraz jednostki niemające osobowości prawnej pełniące funkcje promotorów, zatrudniające promotorów lub wypłacające im wynagrodzenie.
I tak, za niewprowadzenie wewnętrznej procedury MDR przez podmioty do tego zobowiązane grozi kara do 2 mln zł.
Jeśli podmiot zobowiązany nie wprowadzi procedury wewnętrznej, a dodatkowo promotor będący osobą fizyczną zatrudnioną lub faktycznie otrzymującą wynagrodzenie od takiego podmiotu naruszy swoje obowiązki związane z raportowaniem schematów podatkowych (co zostanie stwierdzone prawomocnym wyrokiem) – kara może urosnąć do 10 mln zł.
Należy przy tym pamiętać, że ww. kara administracyjna ma ograniczone zastosowanie i dotyczy specyficznej, wskazanej powyżej grupy podmiotów w przypadku naruszenia przez nie obowiązku posiadania procedury wewnętrznej (nie dotyczy osób fizycznych).
Co zatem wynika z Kodeksu karnego skarbowego (KKS)?
Sankcje związane z naruszeniem przepisów
dotyczących raportowania schematów podatkowych i stosowane wobec osób
fizycznych zobowiązanych do wypełnienia obowiązków w tym zakresie zostały
uregulowane w przepisach ustawy Kodeks Karny Skarbowy.
W art.
80f KKS została uregulowana odpowiedzialność osób fizycznych związana z naruszeniem
obowiązków związanych z przekazywaniem informacji dotyczących schematów
podatkowych. Sankcjom na gruncie KKS podlegają następujące czyny (katalog
zamknięty):
- nieprzekazanie albo przekazanie po terminie informacji o schemacie podatkowym właściwemu organowi
- nieprzekazanie danych dotyczących podmiotów, którym udostępniono standaryzowany schemat podatkowy właściwemu organowi albo przekazanie po terminie
- niewywiązanie się przez korzystającego z obowiązku złożenia informacji o zastosowaniu schematu podatkowego (MDR-3)
- niepoinformowanie albo poinformowanie po terminie podmiotu zobowiązanego do zaraportowania schematu o tym obowiązku
- nieprzekazanie podmiotowi obowiązanemu do przekazania informacji o schemacie podatkowym danych do tego niezbędnych
- niepoinformowanie pisemnie podmiotów obowiązanych do przekazania informacji o schemacie podatkowym, o tym, że nie przekaże informacji o schemacie podatkowym albo zrobienie tego po terminie
- niewystąpienie do podmiotu zlecającego czynności z odrębnym pismem o przekazanie mu pisemnego oświadczenia, że uzgodnienie nie stanowi schematu podatkowego albo zrobienie tego po terminie.
Powyższe czyny są zagrożone karą grzywny w maksymalnej wysokości do 720 stawek dziennych (tj. maksymalnie do 24,9 mln zł w 2020 r.).
Niższą karą, bo do 240 stawek dziennych (8,3 mln zł w 2020 r.) zagrożone jest posługiwanie się unieważnionym numerem schematu podatkowego (NSP).
W przypadkach mniejszej wagi wyżej wymienione czyny podlegają karze grzywny za wykroczenia skarbowe określonej kwotowo, które może wynieść od 1/10 do 20-krotności minimalnego wynagrodzenia, czyli maksymalnie do 52 tys. zł.
Co można zrobić?
Aby ograniczyć ryzyko nałożenia kar, zarówno tych administracyjnych, jak i wynikających z Kodeksu karnego skarbowego, warto rozważyć wprowadzenie wewnętrznej procedury MDR (nawet jeżeli formalnie taki obowiązek nie występuje). Pozwoli to na bieżącą weryfikację zakresu obowiązków wynikających z przepisów MDR i zminimalizowanie ryzyka ich naruszenia.
Z jednej strony, pozwoli to na odpowiednie ustrukturyzowanie procesów raportowania i przypisanie odpowiedzialności w tym zakresie, co wpłynie na ograniczenie wystąpienia ewentualnych nieprawidłowości. Z drugiej strony, jeżeli już naruszone zostaną przepisy MDR, możliwe będzie wykazanie należytej staranności w działaniu, co z kolei może zostać uwzględnione przy ustalaniu wysokości ewentualnych kar.