25 października 2022 r. w Dzienniku Ustaw opublikowano ustawę o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (poz. 2180). Nowelizacja w przeważającej mierze dotyczy podatku CIT. Znaczna część zmian w przepisach wejdzie w życie z początkiem 2023 r.
Największa część nowelizacji objęła przepisy ustawy o podatku CIT. Po raz kolejny mamy do czynienia z istotnymi zmianami podatkowymi. Co istotne, część regulacji jest odpowiedzią na postulaty przedstawicieli organizacji branżowych, które zgłaszały swoje wątpliwości, w szczególności w odniesieniu do nieprecyzyjnych regulacji wprowadzonych wcześniej przepisami Polskiego Ładu. Planowane zmiany omawialiśmy już szerzej na naszym blogu. Dziś w ramach przypomnienia przedstawiamy najistotniejsze zmiany przewidziane nowelą.
Modyfikacja i odroczenie wejścia w życie przepisów o minimalnym podatku dochodowym
Najistotniejszą i korzystną dla podatników zmianą w zakresie przepisów o minimalnym podatku dochodowym od osób prawnych jest zawieszenie ich stosowania od dnia 1 stycznia 2022 r. do dnia 31 grudnia 2023 r.
Z uwagi na odroczenie przepisów do 2024 r. podatnicy mają więcej czasu na zweryfikowanie czynników, które mogą wpływać na wartość potencjalnego obciążenia z tytułu podatku minimalnego.
Nowelizacja przewiduje również modyfikacje odnoszące się do samej konstrukcji podatku minimalnego. Przede wszystkim wskaźnik rentowności, którego osiągnięcie pozwoli na uniknięcie podatku minimalnego został podwyższony z 1% do 2%. Jednocześnie jednak zmienia się metoda kalkulacji wskaźnika, w tym rozszerzeniu ulega katalog wyłączeń, które pozwalają na podwyższenie efektywnej rentowności.
Ponadto, podatnicy mają mieć prawo do wyboru metody ustalania podstawy opodatkowania podatkiem minimalnym:
- metoda podstawowa: 1,5% wartości przychodów operacyjnych + koszty pasywne (tj. nadwyżka kosztów finansowania dłużnego i kosztów usług niematerialnych),
- metoda alternatywna: 3% wartości przychodów operacyjnych.
Przy każdej z powyższych metod stawka podatku minimalnego ma wynieść 10% podstawy opodatkowania.
Rozszerzeniu ulegnie również katalog wyłaczeń podmiotowych. Podatkiem minimalnym nie będą objęte: spółki komunalne, mali podatnicy, podatnicy w przypadku których większość przychodów została osiągnięta w związku ze świadczeniem usług ochrony zdrowia, podatnicy będący stroną umowy o współdziałanie, podatnicy, których rentowność w jednym z trzech ostatnich lat podatkowych była na poziomie powyżej 2%, podatnicy postawieni w stan upadłości lub likwidacji.
Uchylenie przepisów o tzw. ukrytej dywidendzie
Kolejną korzystną zmianą dla podatników jest uchylenie przepisów o tzw. ukrytej dywidendzie, które miały wejść w życie od początku 2023 r. Jako powód uchylenia przepisów wskazano istotne wątpliwości interpretacyjne dotyczące tej regulacji.
Zmiana przepisów w zakresie opodatkowania tzw. przerzucanych dochodów
Podatek od przerzuconych dochodów obejmie jedynie koszty zaliczone do kosztów podatkowych, a obowiązek podatkowy powstanie jedynie w sytuacji, w której podmiot powiązany, na rzecz którego ponoszone są te koszty, nie ma siedziby lub zarządu na terytorium Polski i jednocześnie w kraju siedziby, zarządy lub zarejestrowania tego podmiotu zastosowanie ma preferencyjne opodatkowanie (przy czym warunek niższego opodatkowania odnosi się wprost do przychodów podmiotu powiązanego z określonej należności, a nie do całokształtu działalności lub dochodu zagranicznego podmiotu powiązanego).
Zmiany w podatku u źródła
Tutaj również mamy korzystne zmiany. Uelastyczniona zostaje konstrukcja oświadczenia płatnika (złożenie takiego oświadczenia do organu podatkowego wyłącza obowiązek stosowania mechanizmu pay & refund w przypadku płatności na rzecz powiązanych nierezydentów z tytułu dywidend, odsetek i należności licencyjnych, przekraczających w danym roku poziom 2 mln zł). Złożenie oświadczenia pozwoli na niestosowanie mechanizmu pay & refund do końca roku podatkowego płatnika. Wydłużenie czasowego zakresu oświadczeń będzie miało zastosowanie również w odniesieniu do oświadczeń złożonych w 2022 roku.
Doprecyzowanie przepisów w zakresie kosztów finansowania dłużnego
Zmiana ma na celu usunięcie wątpliwości interpretacyjnych, poprzez doprecyzowanie kwoty podlegającej wyłączeniu z kosztów podatkowych. Wyłączeniu z kosztów podatkowych podlega nadwyżka kosztów finansowania dłużnego przekraczająca rocznie:
- 3 mln zł lub
- 30% EBITDA
– w zależności od tego, która z tych kwot jest wyższa (brana po uwagę jest kwota wyższa).
Zmiany w przepisach dotyczących obowiązku dokumentacyjnego w odniesieniu do tzw. transakcji rajowych
Kontrowersyjne przepisy dotyczące dokumentowania pośrednich transakcji rajowych zostały uchylone z mocą wsteczną od dnia 1 stycznia 2021 r.
Dodatkowo urealniono progi dokumentacyjne dla bezpośrednich transakcji rajowych (progi, których przekroczenie powoduje powstanie obowiązku dokumentacyjnego). Progi te (ze 100 000 zł) zostają podwyższone do kwoty:
- 2 500 000 zł – w przypadku transakcji finansowych,
- 500 000 zł – w przypadku transakcji innych niż finansowe.
Pozostałe istotne zmiany w zakresie podatku CIT dotyczą:
- opodatkowania tzw. estońskim CIT,
- procedury zwrotu podatku od przychodów z budynków,
- przepisów o polskiej spółce holdingowej,
- przepisów o zagranicznych jednostkach kontrolowanych CFC.
Zmiany w innych ustawach przewidziane nowelą
Zmiany w VAT
W zakresie podatku VAT nowelizacja przedłuża do końca 2022 r. możliwość stosowania obniżonych stawek podatku VAT na podstawowe produkty spożywcze (0%), gaz ziemny (0%), nawozy (0%), energię elektryczną i cieplną (5%) oraz paliwa (8%).
Zmiany w Ordynacji podatkowej
Zmiany w Ordynacji podatkowej obejmują doprecyzowanie przepisów dotyczących obowiązku przekazywania informacji o umowach z nierezydentami oraz digitalizację obowiązków informacyjnych notariuszy (zmiana trybu przekazywania informacji o zdarzeniach prawnych, które mogą spowodować powstanie zobowiązania podatkowego, zawartych w aktach notarialnych, które dotychczas były przekazywane do poszczególnych organów podatkowych w postaci papierowych wypisów – po zmianach dane będą przesyłane do Szefa KAS za pomocą środków komunikacji elektronicznej).