Case study: Rozliczenie inwestycji w drogę dojazdową wybudowanej na działce gminy zależne od konkretnego scenariusza

Spread the love

Załóżmy, że Inwestor planuje wybudować centrum handlowe na działce, do której nie dochodzi utwardzona droga dojazdowa. Taka sytuacja wymaga wybudowania na działce, która jest własnością gminy, dwupasmowej jezdni asfaltowej o określonych parametrach, umożliwiającej poruszanie się po niej samochodów o masie powyżej 3,5 tony. 

Inwestor rozważa następujące scenariusze dotyczące powstania powyższej infrastruktury: 

a) poniesienie całkowitego kosztu budowy przez inwestora (i nieodpłatne przekazanie infrastruktury)

b) sprzedaż wybudowanej infrastruktury gminie za kwotę symboliczną

c) bezmarżowa refaktura kosztów wykonanych prac na gminę

d) częściowe dofinansowania budowy przez gminę. 

Powstaje pytanie jak każdy ze scenariuszy powinien zostać odzwierciedlony w księgach Spółki? 

Zarówno w przypadku prowadzenia ksiąg w reżimie Ustawy o rachunkowości jak i Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej poniesienie wydatku przez inwestora na dojazdową w infrastrukturę drogową do nieruchomości jest niezbędne dla możliwości realizacji tego projektu inwestycyjnego, tak więc koszt ten jest uzasadniony w kontekście planowanego/realizowanego projektu i bezpośrednio z nim związany. Stąd może być uznany za koszt projektu z księgowego punktu widzenia.  

Niemniej jednak każdy z ww. scenariuszy wymaga odrębnego podejścia księgowego.  

W scenariuszu a) i b), kiedy ponosimy w praktyce całość kosztów wybudowania dróg dojazdowych, które następnie zostaną przekazane do użytkowania gminie, naszym zdaniem drogi te nie będą spełniały definicji odrębnego rzeczowego aktywa trwałego w księgach inwestora, niemniej jednak nakłady te można uznać za uzasadnione pośrednie koszty projektu inwestycyjnego i ująć je w ramach nakładów inwestycyjnych realizowanego centrum handlowego.  

W scenariuszu c) z uwagi na fakt, iż całość kosztów realizacji projektu (koszty bezpośrednie, koszty pośrednie) zostanie sfinansowana przez gminę, wydatki na realizację infrastruktury drogowej nie powinny obciążyć w końcowym rozliczeniu kosztów realizowanego projektu. Treść ekonomiczna tej transakcji wskazuje, że inwestor jest pośrednikiem dla gminy w wykonaniu prac i ewentualnie powinien wykazać marżę (o ile wystąpi z tytułu usługi budowlanej.  

W scenariuszu d) koszty poniesione zostaną pomniejszone o dofinansowanie otrzymane od gminy i nadwyżka kosztów ponad dofinansowanie obciąży również koszty realizowanego projektu. 

UWAGA: W odniesieniu do scenariusza d) istnieje możliwość prezentacji nakładów poniesionych przez spółkę oraz dotacji w szyku rozłącznym. 

Jeśli którykolwiek ze scenariuszy był przez Państwa realizowany i nie macie pewności jego prawidłowego rozliczenia – zapraszamy do kontaktu. 

Maciej Krokosiński
Partner
Audit & business advisory
maciej.krokosinski@bakertilly-tpa.pl