Ministerstwo Finansów zapowiedziało rozpoczęcie prac nad zmianami do projektu ustawy, który wprowadzi obowiązkowy Krajowy System e-faktur (KSeF). To efekt konsultacji publicznych nad tym projektem.
Pod koniec stycznia zakończyły się szerokie konsultacje publiczne projektu przewidującego wprowadzenie w Polsce obowiązkowego KSeF. W ramach dialogu z rynkiem, w tym z przedsiębiorcami, księgowymi i biegłymi rewidentami, zgłoszonych zostało wiele uwag i postulatów. Resort finansów postanowił uwzględnić sporą ich część. Wśród najważniejszych modyfikacji trzeba wymienić tę, która przesunie termin wejścia w życie obligatoryjnego KSeF – ma to być 1 lipca 2024 r., zamiast pierwotnego 1 stycznia przyszłego roku.
Jakie jeszcze prośby rynku planuje uwzględnić MF w tym projekcie? Jest ich dość dużo i mają one ważne znaczenie, zwłaszcza dla praktyki gospodarczej. Poza wspomnianym przesunięciem terminu wejścia w życie obowiązkowego KSeF przesunięty ma być także termin wdrożenia KSeF przez podatników zwolnionych podmiotowo z VAT. Ta grupa przedsiębiorców również ma otrzymać dodatkowe pół roku i KSeF ma być dla nich obowiązkowy od 1 stycznia 2025 r.
Pewne zmiany zajdą także w samej klasyfikacji dokumentów sprzedaży. Otóż faktury konsumenckie (B2C) nie będą objęte KSeF. Również bilety spełniające funkcję faktury (w tym paragony na autostradach płatnych) mają być wyłączone z KSeF. Z kolei faktury z kas fiskalnych i faktury uproszczone będą mogły być wystawiane w dotychczasowej formie do 31 grudnia 2024 r.
Ważna zmiana dotyczy także sytuacji, gdy podatnik nie będzie mógł udokumentować sprzedaży za pośrednictwem ministerialnego systemu, np. w wyniku awarii po stronie podatnika. Wówczas ma istnieć możliwość wystawiania faktur w trybie offline poza KSeF i dostarczenia faktury do KSeF następnego dnia po wystawieniu offline.
Ostatnia ze zmian, jaką w projekcie planuje wprowadzić ministerstwo dotyczy liberalizacji sankcji i ich stosowanie dopiero od 1 stycznia 2025 r.
KSeF, czyli co dokładnie
Przypomnijmy, że Krajowy System e-Faktur jest systemem teleinformatycznym, który służy do wystawiania, otrzymywania i przechowywania faktur ustrukturyzowanych. Od 1 stycznia 2022 roku KSeF może być stosowany przez podatników dobrowolnie obok innych form dokumentowania sprzedaży, czyli obok faktur tradycyjnych i elektronicznych. Od początku powstania KSeF resort finansów chciał, aby był on obowiązkowym dla biznesu. Jednak, aby tak się stało musiały się na to zgodzić odpowiednie organu UE, jako że VAT jest podatkiem zharmonizowanym w ramach Unii. Zgodę taką wydala Rada Unii Europejskiej, pozwalając na wprowadzenie obowiązkowego KSeF w Polsce od 1 stycznia 2024 roku.
MF chwali swój system
Resort finansów od samego początku zachwala korzyści, które płyną z używania KSeF. Jest to naturalne, bo przejście na ten system wszystkich przedsiębiorców jest kolejnym z kroków do uszczelnienia systemu podatkowego i kontroli ze strony organów podatkowych w zakresie m.in. VAT. Według MF: „wdrożenie KSeF pozwoli na optymalizację procesów fakturowych, obiegu dokumentów i wykorzystywanych przez przedsiębiorców systemów fakturowych”.
Faktem jest, że dokumenty w KSeF będą miały postać ustrukturyzowaną, co oznacza m.in. jednolity format i wzór tych dokumentów. Pozwoli to na większą automatyzację dokumentowania procesu sprzedaży i ich archiwizację.
MF zapewnia, że KSeF pozwala na szybsze procesowanie dokumentu, co obniża koszty prowadzenia biznesu. Ponadto podatnicy korzystający z KSeF będą dysponować w czasie rzeczywistym informacjami z faktur, co może się przydać m.in. w zakresie zarządzania przedsiębiorstwem.
Korzystanie z KSeF to także szybszy zwrot VAT, termin zwrotu skraca się o 20 dni, z 60 na 40. Nie ma też konieczności generowania plików JPK_FA. Archiwizacja faktur również odbywa się w KSeF i dokumenty będą w nim przechowywane przez 10 lat.