Trwa nabór wniosków do programu „Pomoc dla sektorów energochłonnych”.
Minister Rozwoju i Technologii oraz Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) ogłosiły nabór wniosków o udzielenie pomocy w ramach Programu Rządowego „Pomoc dla sektorów energochłonnych związana z nagłymi wzrostami cen gazu ziemnego i energii elektrycznej w 2022 r.”
Jaki jest cel programu?
Celem Programu jest udzielnie wsparcia finansowego przedsiębiorstwom energochłonnym, w przypadku których prowadzenie działalności gospodarczej jest zagrożone z uwagi na dynamiczny wzrost kosztów zakupu energii elektrycznej i gazu ziemnego w roku 2022. Pomoc jest udzielana w formie bezzwrotnej (wypłacana zaliczkowo).
Kto może ubiegać się o pomoc?
O pomoc może ubiegać się przedsiębiorca w rozumieniu ustawy z 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców, spełniający łącznie następujące warunki:
- wykonuje działalność gospodarczą na dzień złożenia wniosku i wykonywał ją przez cały okres kwalifikowany (od 1 lutego do 31 grudnia 2022 r.) i co najmniej jeden miesiąc okresu referencyjnego (od 1 stycznia do 31 grudnia 2021 r.), za które może przedstawić udokumentowane koszty zakupu energii elektrycznej lub gazu ziemnego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
- w roku 2021 poniósł koszty zakupu energii elektrycznej lub gazu ziemnego stanowiące łącznie nie mniej niż 3% jego wartości produkcji w tym okresie lub w okresie od 1 stycznia do 30 czerwca 2022 r. poniósł koszty zakupu energii elektrycznej lub gazu ziemnego stanowiące łącznie nie mniej niż 6% jego wartości produkcji;
- co najmniej 50% jego przychodu lub wartości jego produkcji w okresie referencyjnym (od 1 stycznia do 31 grudnia 2021 r.) i okresie kwalifikowanym (od 1 lutego do 31 grudnia 2022 r.) pochodziło z działalności w jednej albo wielu podklasach PKD (zgłoszonych w CEIDG albo KRS jako kody jego głównej lub pozostałej działalności) lub produkcji produktów o kodach PRODCOM wymienionych w Programie;
- na dzień składania wniosku oraz na dzień zawarcia umowy nie jest w likwidacji;
- nie zalega z zapłatą podatków stanowiących dochód budżetu państwa z wyjątkiem przypadków, gdy uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie, rozłożenie na raty zaległości podatkowych albo podatku lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu podatkowego;
- nie zalega z zapłatą̨ należności z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne z wyjątkiem przypadków, gdy zawarł umowę o odroczeniu terminu płatności albo umowę o rozłożeniu na raty należności z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne;
- nie jest objęty sankcjami;
- nie jest wpisany na listę podmiotów objętych szczególnymi rozwiązaniami w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego.
Jakie są maksymalne kwoty pomocy?
Maksymalna kwota pomocy, która może zostać́ udzielona jednemu wnioskodawcy nie może przekroczyć́ 50% kosztów kwalifikowanych oraz kwoty 4 mln euro w odniesieniu do wnioskodawcy niebędącego częścią grupy kapitałowej. W przypadku wnioskodawców należących do jednej grupy kapitałowej udzielona pomoc podlega sumowaniu i nie może przekroczyć́ kwoty 4 mln euro.
Dodatkowo pomoc w zwiększonej kwocie może zostać udzielona wnioskodawcy, który:
- wykaże obniżenie wskaźnika EBITDA o co najmniej 40% w 2022 r. w porównaniu do roku 2021 albo wykaże ujemny wskaźnik EBITDA w 2022 r.;
- wykaże obniżenie wskaźnika EBITDA o co najmniej 40% w okresie od 1 lipca do 31 grudnia 2022 r. w stosunku do analogicznego okresu w 2021 r. albo wykaże ujemny wskaźnik EBITDA w okresie od 1 lipca do 31 grudnia 2022 r.
Zwiększona maksymalna kwota pomocy wynosi 50 mln euro.
Na potrzeby określenia maksymalnej kwoty pomocy we wszystkich przypadkach przyjmuje się średni kurs wymiany euro na złote ogłaszany przez Narodowy Bank Polski w dniu zawarcia umowy.
Jakie są warunki przyznawania pomocy?
Warunkiem przyznania pomocy jest złożenie wypełnionego wniosku wraz z niezbędnymi załącznikami. Wypłata pomocy jest dokonywana po rozpatrzeniu wniosku przez Dysponenta Funduszu (Minister Rozwoju i Technologii) na rachunek bankowy wskazany we wniosku składanym do Operatora Programu (Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej).
Pomoc udzielana jest z uwzględnieniem limitów, w kwocie nie wyższej niż przedstawiona we wniosku. Wysokość́ udzielonej pomocy wynika z kosztów poniesionych przez wnioskodawcę na zakup gazu ziemnego lub energii elektrycznej w okresie wnioskowanym, obliczanych według specjalnego wzoru (udostępniono kalkulator, który dokonuje takich obliczeń).
Za jaki okres przyznawana jest pomoc?
Pomoc jest przyznawana na pokrycie kosztów kwalifikowanych, poniesionych na zakup energii elektrycznej lub gazu ziemnego w okresie od 1 lutego do 31 grudnia 2022 r.
Co powinien zawierać wniosek o udzielenie pomocy?
Wniosek o udzielnie pomocy musi zawierać :
- oznaczenie wnioskodawcy – jego firmę, siedzibę, adres poczty elektronicznej, identyfikator gminy, w której wnioskodawca ma siedzibę;
- numer w Krajowym Rejestrze Sądowym (o ile dotyczy);
- numer identyfikacji podatkowej (NIP) lub numer REGON;
- kody PKD lub PRODCOM;
- forma prawna przedsiębiorcy;
- numer rachunku, na który ma zostać dokonana wypłata pomocy;
- dane osób upoważnionych do zawarcia umowy;
- oznaczenie wielkości przedsiębiorcy;
- oznaczenie okresu wnioskowanego;
- oznaczenie ilości energii elektrycznej lub gazu ziemnego, podawanych w MWh, zakupionych i zużytych na własny użytek przez wnioskodawcę w okresie wnioskowanym i okresie referencyjnym, z dokładnością do trzech miejsc po przecinku;
- ceny jednostkowe zakupu energii elektrycznej lub gazu ziemnego przez wnioskodawcę w okresie wnioskowanym i okresie referencyjnym;
- wartość wskaźnika EBITDA, wykazanego przez wnioskodawcę w 2021 r. i 2022 r. albo drugich półroczach tych lat (o ile dotyczy).
W przypadku braku ostatecznych danych, wartość wskaźnika dla (drugiego półrocza) 2022 r. może być szacunkowa:
- wysokość oraz sposób obliczenia kosztów kwalifikowanych;
- wnioskowaną wysokość pomocy;
- oświadczenia wnioskodawcy o spełnianiu warunków umożliwiających otrzymanie pomocy;
- dane dotyczące kumulacji pomocy publicznej.
Załączniki do wniosku
Wnioskodawca składając wniosek jest zobowiązany do dołączenia do wniosku podpisanej „Umowę̨ o udzielenie Pomocy”, zgodnie z udostępnionym wzorem, który należy uzupełnić lub dostosować́, zgodnie ze wskazówkami. Numer wniosku o dofinansowanie oraz numer umowy zostaną nadane po zamknięciu naboru i zebraniu wszystkich wniosków. Konieczne jest także dołączenie zaświadczenia o niezaleganiu we wpłatach do ZUS i urzędu skarbowego.
Przy ubieganiu się o pomoc konieczne będzie także posiadania co najmniej następujących dokumentów:
- umów na dostarczanie energii elektrycznej/gazu oraz faktur w związku z nabywaniem energii elektrycznej i gazu;
- aktualnych formularzy P-01 za 2021 r. oraz za 2022 r. składanych do GUS;
- sprawozdań finansowych za lata 2020-2022 w celu ustalenia wielkości beneficjenta i spadku EBITDA;
- odpisu z KRS wskazującego na prowadzenie działalności gospodarczej w dniu złożenia wniosku, w okresie kwalifikowalnym i referencyjnym
- raport niezależnego biegłego rewidenta.
Kiedy i jak składamy wniosek?
Formularz wniosku wraz z instrukcją jego wypełniania (tzw. pomoc kontekstowa) dostępny jest po utworzeniu konta i zalogowaniu, na stronie internetowej NFOŚiGW, pod adresem https://gwd.nfosigw.gov.pl/, po wybraniu programu pomocowego. Wniosek składa się wyłącznie w wersji elektronicznej poprzez Generator Wniosków i podpisywany jest kwalifikowanym podpisem elektronicznym przez osobę lub osoby upoważnione do reprezentowania Wnioskodawcy.
Wnioski należy składać w okresie od 9 do 22 lutego 2023 r. Wnioski złożone po terminie nie będą̨ rozpatrywane. Można złożyć tylko jeden wniosek o udzielenie takiej pomocy. W przypadku złożenia więcej niż jednego wniosku rozpatrywany będzie tylko wniosek ostatni.
Jak będzie wyglądać procedura rozpatrywania wniosku?
Zgodnie z regulaminem programu pomocowego przewidywane są następujące etapy rozpatrywania wniosku:
- rejestrowanie wniosku – do 1 dnia od daty nadania wniosku przez wnioskodawcę w Generatorze wniosków;
- ocena wniosku wg kryteriów Programu – do 5 dni od daty rejestracji wniosku;
- uzupełnienie przez wnioskodawcę̨ brakujących informacji i/lub dokumentów, wymaganych na etapie oceny – do 2 dni od dnia otrzymania wezwania przez wnioskodawcę;
- ponowna ocena wniosku – do 5 dni od daty rejestracji skorygowanego wniosku;
- przygotowanie listy wniosków ocenionych pozytywnie oraz listy wniosków ocenionych negatywnie oraz ich zatwierdzenie przez Zarząd NFOŚiGW lub osobę przez niego upoważnioną wyników oceny – do 14 dni
od dnia zakończenia naboru; - przekazanie ministerstwu wyników oceny w formie list – do 14 dni od dnia zakończenia naboru;
- zawarcie przez NFOŚiGW w imieniu ministerstwa umowy o udzielenie pomocy z Wnioskodawcą – do 15 dni od dnia zakończenia naboru;
- przygotowanie listy umów o udzielenie pomocy, zawierającej numer i datę zawarcia umowy, oznaczenie Beneficjenta (nazwa firmy, siedziba, numer KRS/NIP, REGON), wysokość́ przyznanej Pomocy oraz numer rachunku, na który ma zostać dokonana wypłata Pomocy – do 4 dni od dnia zawarcia umów.
W przypadku pytań związanych z programem „Pomoc dla sektorów energochłonnych”, zachęcamy do kontaktu z naszym ekspertem.
Monika Tuzimek
Partner w dziale audytu
Baker Tilly TPA
monika.tuzimek@bakertilly.pl
Pobierz alert (pdf PL, EN) :