HUB e-paragonów rusza 15 września

Spread the love

Już za nieco ponad dwa tygodnie, bo 15 września, uruchomiona zostanie specjalna platforma Ministerstwa Finansów do wystawiania e-paragonów określana jako HUB paragonowy. Zmiany są efektem wprowadzenia pakietu SLIM VAT 3.

Paragony w postaci elektronicznej funkcjonują już w obrocie prawnym, a korzystać z tej opcji mogą podatnicy ewidencjonujący sprzedaż przy zastosowaniu kas fiskalnych online lub tzw. kas wirtualnych. Jeśli klient wyrazi zgodę, otrzymuje wówczas od sprzedawcy paragon elektroniczny. Wprowadzenie tego typu rozwiązania uwarunkowane było jednak zastosowaniem specjalnego oprogramowania pozyskanego i wdrożonego przez przedsiębiorcę. Pakiet SLIM VAT 3, który wszedł w życie 1 lipca 2023 r., ma natomiast na celu utworzenie centralnej, ogólnodostępnej platformy rejestracji klientów, co umożliwi skorzystanie z e-paragonów przez większą liczbę przedsiębiorców ze względu na brak odpłatności.  Warto podkreślić, że HUB paragonowy będzie narzędziem dobrowolnym, a więc nie będzie obowiązku korzystania z platformy.

Centralna baza

HUB paragonowy ma być centralną i ogólnopolską platformą odpowiedzialną za powiązanie anonimowego klienta z wystawionymi przez kasę e-paragonami, odbieranie tych dokumentów oraz ich dystrybucję. Korzystając z ministerialnego HUB-u nie będzie trzeba podawać danych nabywcy. Pobranie e-paragonu przez klienta będzie możliwe za pomocą otrzymanego unikalnego identyfikatora, a do jego otrzymania nie będą potrzebne żadne dane identyfikujące. Usługa ta będzie zatem anonimowa.

Jak system będzie działał?

Jak tłumaczy MF na swoich stronach, aby korzystać z systemu e-paragonu, konieczne będzie pobranie i instalacja na smartfonie stosownej aplikacji (MF udostępnił aplikację e-Paragony, ale może to też być inna aplikacja od prywatnego dostawcy). Na żądanie kupującego aplikacja połączy się jednorazowo z systemem dystrybucji e-paragonów, aby wygenerować unikalny identyfikator w formie kodu paskowego, który następnie kupujący przedstawi kasjerowi celem jego zeskanowania. Kasa rejestrująca wyśle wówczas paragon do systemu dystrybucji, a paragon znajdzie się w aplikacji u klienta. Czynności te będzie trzeba powtarzać za każdym razem w przypadku chęci otrzymania paragonu w postaci elektronicznej. Uruchomienie HUB-u nie pozbawi przy tym klientów możliwości otrzymania paragonów papierowych.