Dyrektywa CSRD wprowadziła dodatkowe wymogi dotyczące raportowania zrównoważonego rozwoju oraz objęła nimi szerszą grupę podmiotów niż obowiązująca wcześniej dyrektywa NFRD. Przedsiębiorstwa podlegające obowiązkowi raportowania będą przygotowywać swe raporty zgodnie ze standardami opracowanymi przez Europejską Grupę Doradczą ds. Sprawozdawczości Finansowej EFRAG.
EFRAG opracował listę 12 standardów (European Sustainability Reporting Standards – ESRS) obowiązkowych dla wszystkich przedsiębiorstw objętych dyrektywą.
Standardy przekrojowe
- ESRS 1 – Wymogi ogólne
- ESRS 2 – Ogólne ujawnianie informacji
Standardy środowiskowe
- ESRS E1 – Zmiana klimatu
- ESRS E2 – Zanieczyszczenie
- ESRS E3 – Woda i zasoby morskie
- ESRS E4 – Bioróżnorodność biologiczna i ekosystemy
- ESRS E5 – Wykorzystanie zasobów oraz gospodarka o obiegu zamkniętym
Standardy społeczne
- ESRS S1 – Właśni pracownicy
- ESRS S2 – Pracownicy w łańcuchu wartości
- ESRS S3 – Dotknięte społeczności
- ESRS S4 – Konsumenci i użytkownicy końcowi
Standard dotyczący ładu korporacyjnego
- ESRS G1 – Prowadzenie działalności gospodarczej
W dalszej kolejności będą wydawane standardy dla określonych grup – uproszczone standardy dla małych i średnich przedsiębiorstw notowanych na rynkach regulowanych, standardy o ograniczonym zakresie stosowania dla jednostek z państw trzecich oraz standardy sektorowe.
Ocena istotności
Niezależnie jednak od wyników przeprowadzonej analizy istotności obowiązkowemu ujawnieniu podlegają informacje zawarte w standardzie ESRS 2. Jest on podzielony na 5 podstawowych rozdziałów:
- BP – Basis for Preparation/Podstawa sporządzenia
- GOV – Governance/Ład korporacyjny
- SBM – Strategy, business model and value chain/ Strategia
- IRO – Impact, risk and opportunity management/ Zarządzanie oddziaływaniem, ryzykiem i możliwościami
- MDR – Metrics and targets/Mierniki i cele
Integralną częścią standardu są również 3 dodatki A, B i C zawierające wymogi dotyczące stosowania, wykaz punktów danych zawartych w standardach przekrojowych i standardach tematycznych, które wynikają z innych przepisów UE oraz wymogi dotyczące ujawniania/stosowania zawarte w tematycznych ESRS i mające zastosowanie łącznie z ESRS 2.
Podstawa sporządzenia (BP)
Pierwszy rozdział Podstawa sporządzenia (BP) zawiera wymogi zaprezentowania informacji na temat procedur i zasad raportowania przedsiębiorstwa. Przedsiębiorstwo musi poinformować, czy sprawozdanie zostało sporządzone na bazie jednostkowej czy skonsolidowanej, a w przypadku sprawozdań skonsolidowanych odnieść się do zakresu konsolidacji w porównaniu do wymogów sprawozdawczości finansowej oraz ewentualnych zwolnień i wyłączeń.
Trzeba także opisać zakres, w jakim sprawozdanie obejmuje łańcuch wartości oraz czy skorzystano z opcji pominięcia jakiejś informacji dotyczącej wartości intelektualnej, know-how lub wyników innowacji ze względu na ich wrażliwość.
Dodatkowo przedsiębiorstwo powinno opisać przypadki zastosowania innych przedziałów czasowych niż określone w ESRS 1, wskazać mierniki ilościowe i kwoty pieniężne wobec których istnieje wysoka niepewność i ujawnić jej źródła oraz założenia i osądy zastosowane przy pomiarach. W przypadku istotnych błędów lub zmian w sposobie prezentacji informacji w sprawozdaniach za wcześniejsze okresy trzeba opisać ich charakter i podać skorygowane dane porównawcze, o ile jest to możliwe.
Gdy jednostka korzysta ze zwolnień dopuszczonych dodatkiem C do ESRS 1 należy ujawnić ten fakt, a jeżeli któreś z zagadnień podlegających wyłączeniu zostały uznane za istotne, należy mimo wszystko podać pewne podstawowe informacje na ich temat.
Ład korporacyjny (GOV)
Rozdział dotyczący ładu korporacyjnego (GOV) wymaga ujawnienia informacji dotyczących organów administrujących, zarządzających i nadzorczych i ich roli w monitorowaniu, zarządzaniu i kontroli zagadnień zrównoważonego rozwoju.
Zgodnie z wymogami standardu przedsiębiorstwo ujawnia między innymi skład wyżej wymienionych organów, ich role i obowiązki związane ze zrównoważonym rozwojem oraz poziom fachowej wiedzy w tym zakresie. Ponadto ujawnieniu podlega sposób i częstotliwość komunikacji zagadnień zrównoważonego rozwoju organom przedsiębiorstwa oraz ich udział we wdrażaniu i nadzorowaniu strategii, polityk, działań, mierników i celów adresujących istotne wpływy, ryzyka i szanse związane ze zrównoważonym rozwojem, a także czy polityka wynagrodzeń organów administrujących, zarządzających i nadzorczych łączy kwestie związane ze zrównoważonym rozwojem z systemem motywowania i premiowania.
Jednostka musi też odnieść się do procesu należytej staranności wykorzystanym podczas przygotowania oświadczenia dotyczącego zrównoważonego rozwoju i powiązać główne aspekty i etapy procesu z konkretnymi elementami raportu.
Ostatnim punktem w sekcji GOV jest opis systemu zarządzania ryzykiem i kontroli wewnętrznej w odniesieniu do sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju.
Strategia (SBM)
W ramach rozdziału dotyczącego strategii (SBM) przedsiębiorstwo prezentuje opis swojego modelu biznesowego i łańcucha wartości oraz kluczowe elementy strategii odnoszące się do kwestii związanych ze zrównoważonym rozwojem. Ujawnieniu w tym obszarze podlega również sposób w jaki jednostka uwzględnia interesy i opinie interesariuszy oraz czy i w jaki sposób istotne wpływy, ryzyka i korzyści znajdują odbicie w strategii i modelu biznesowym przedsiębiorstwa.
Zarządzanie oddziaływaniem, ryzykiem i możliwościami (IRO)
W sekcji Zarządzanie oddziaływaniem, ryzykiem i możliwościami (IRO) przedsiębiorstwo szczegółowo opisuje proces identyfikacji wpływów, ryzyka i korzyści oraz sposób oceny ich istotności w celu identyfikacji zakresu ujawnień do raportowania, a także poziom spełnienia wymogów ujawnieniowych, których zakres wynikał z przeprowadzonego badania istotności.
Jednostka przedstawia wykaz wszystkich wymogów ujawnieniowych, które zostały ocenione jako istotne wraz ze szczegółowym wskazaniem miejsca ich prezentacji w raporcie. W przypadku punktów danych wynikających z odrębnych przepisów unijnych ujawnienia wymaga zarówno fakt uwzględnienia w sprawozdaniu, jak i uznania za nieistotne. Jeżeli zagadnienia związane ze zmianami klimatycznymi zostały uznane za nieistotne i w związku z tym pominięte w raporcie, należy opisać wnioski z oceny istotności prowadzące do takiej decyzji.
Sekcja IRO zawiera także minimalne wymogi dotyczące ujawniania informacji związanych z politykami i działaniami stosowanymi w odniesieniu do istotnych zagadnień zrównoważonego rozwoju. W stosunku do każdego istotnego wpływu, ryzyka i korzyści przedsiębiorstwo powinno zaprezentować posiadane polityki oraz podejmowane lub planowane działania łącznie z poziomem nakładów finansowych koniecznych do ich przeprowadzenia. W przypadku braku odpowiednich polityk lub działań należy wyjaśnić przyczyny takiego stanu rzeczy.
Mierniki i cele (MDR)
Sekcja Mierniki i cele (MDR) wymaga opisania, jakie mierniki zdefiniowane w ESRS lub specyficzne dla jednostki są wykorzystywane do monitorowania skuteczności działań podjętych w celu zarządzania istotnymi kwestiami zrównoważonego rozwoju oraz czy, w jaki sposób i jakie cele związane z każdą kwestią zrównoważonego rozwoju zostały przez jednostkę przyjęte i jak są monitorowane.
Potrzebujesz wsparcia w zakresie raportowania niefinansowego? Skontaktuj się z ekspertami Zespołu Baker Tilly
Dowiedz się więcej o dyrektywie CSRD z naszych poprzednich publikacji znajdujących się poniżej!