Opinia o stosowaniu preferencji „w pigułce”

Spread the love

Jedną z możliwości wyłączenia obowiązku pobrania podatku u źródła od wypłacanych należności ponad 2 mln złotych, a następnie wystąpienia z wnioskiem o jego zwrot, tj. zastosowania funkcjonującego mechanizmu pay and refund, jest uzyskanie opinii o stosowaniu preferencji, o której mowa w art. 26b ustawy o CIT oraz w art. 41d ustawy o PIT). 

Termin opinii o stosowaniu preferencji

Termin opinii o stosowaniu preferencji został wprowadzony przy okazji zmian przepisów w zakresie WHT, wchodzących w życie z dniem 1 stycznia 2022 r. Niemniej, instrument tego typu był już obecny w przepisach ustawy o CIT obowiązujących od 1 stycznia 2019 r., na których gruncie podatnicy i płatnicy mogli ubiegać się o opinię o stosowaniu zwolnienia z WHT (ustawa o PIT nie zawierała podobnego rozwiązania).

Nowe przepisy WHT 2022: Co zmieniają w stosowaniu preferencji?

Zmiana terminologii była związana z rozszerzeniem zakresu przedmiotowego opinii. Jak sama nazwa wskazuje, wcześniejszy stan prawny pozwalał jedynie na uzyskanie możliwości zwolnienia należności z obowiązku pobrania WHT na podstawie przepisów szczególnych, przy czym dotyczyło to tylko zwolnienia z art. 21 ust. 3-9 lub art. 22 ust. 4-6 ustawy o CIT, natomiast od 1 stycznia 2022 r. możliwe jest także zastosowanie obniżonej stawki WHT lub zwolnienia wynikającego z umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Procedura uzyskiwania opinii o preferencjach podatkowych – praktyczny przewodnik

Wzory wniosków o wydanie opinii o stosowaniu preferencji są opublikowane na stronie Ministerstwa Finansów. Z uwagi na fakt, że z wnioskiem o wydanie opinii może wystąpić zarówno płatnik jak i podatnik zryczałtowanego podatku dochodowego przygotowano dwa rodzaje formularzy, na gruncie CIT są to WH-WOP (dla płatnika) i WH-WOZ (dla podatnika), a na gruncie PIT WH-WAP (dla płatnika) i WH-WAZ (dla podatnika). Wnioski te składa się do Lubelskiego Urzędu Skarbowego w Lublinie, który jest organem właściwym w sprawach podatku u źródła. Podlegają one opłacie skarbowej w wysokości 2 tys. złotych. 

Optymalizacja podatkowa w praktyce – korzyści z opinii o stosowaniu preferencji

Do ww. wymienionych wniosków należy dołączyć odpowiednie dokumenty źródłowe, potwierdzające możliwość zastosowania zwolnienia lub preferencyjnej stawki WHT. Dokumenty sporządzone w innym języku niż w języku polskim powinny być przetłumaczone na język polski, przy czym należy zaznaczyć, że co do zasady takie tłumaczenie powinno być zrobione przez tłumacza przysięgłego.  

Termini opłaty w procesie wydawania opinii podatkowych – co warto wiedzieć?

Zgodnie z przepisami organ ma 6 miesięcy na wydanie opinii o stosowaniu preferencji. Termin ten może jednak być wydłużony z uwagi na konieczność przekazania dodatkowych dokumentów i informacji przez podatnika lub płatnika na podstawie wezwań wystosowanych przez urząd. Czas oczekiwania na opinię bywa również dłuższy ze względu na dużą liczbę wniosków. Nasze doświadczenie poparte pozyskaniem licznych pozytywnych opinii o stosowaniu preferencji pokazuje, że wnioski są szczegółowo i skrupulatnie weryfikowane, a urzędnicy skarbowi gromadzą obszerny materiał dowodowy w ramach postępowania. Ich rozpoznawanie odbywa się według kolejności wpływu, co oznacza w praktyce oczekiwanie na rozpoczęcie prac przez urząd przez kilka tygodni lub nawet miesięcy od dnia złożenia wniosku.  

Wskazujemy, że organ ma obowiązek odmowy opinii m.in. w przypadku istnienia uzasadnionych wątpliwości co do zgodności przedstawionych dokumentów i informacji ze stanem rzeczywistym lub też co do prowadzenia rzeczywistej działalności przez podatnika w kraju jego siedziby. Na odmowę wydania opinii przysługuje prawo wniesienia skargi do sądu administracyjnego.  

Dlaczego warto wystąpić o opinię o stosowaniu preferencji podatkowych?

Opinia o stosowaniu preferencji ważna jest przez okres 36 miesięcy od daty jej wydania, pod warunkiem braku zmian w stanie faktycznym. Warto więc rozważyć wystąpienie z wnioskiem o wydanie takiej opinii w przypadku powtarzających się płatności generujących obowiązek pobrania i zapłaty podatku WHT. Uwalnia to także podatnika z konieczności występowania z wnioskiem o zwrot WHT, które to postępowanie jest również czasochłonne i powoduje obowiązek zebrania i przekazania analogicznej dokumentacji i informacji. Uzyskanie takiej opinii może zatem wpłynąć pozytywnie na płynność finansową stron danej transakcji, a także uwolnić podatnika od corocznego postępowania związanego ze zwrotem WHT. Wskazujemy jednak, że posiadanie takiej opinii nie zwalnia podatnika z należytej staranności w zakresie weryfikowania spełnienia warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia lub preferencyjnej stawki. Konieczne jest zatem posiadanie m.in. aktualnych certyfikatów rezydencji. 

Z uwagi na złożoność procedury i istotny poziom jej skomplikowania warto skorzystać ze wsparcia doświadczonych doradców w tym zakresie, mając w szczególności na uwadze konieczność prawidłowego umotywowania wniosku i dokładnego opisu stanu faktycznego, tak aby pokrywał się on ze stanem rzeczywistym. Pozwoli to więc na sprawniejsze uzyskanie pozytywnej opinii o stosowaniu preferencji w zakresie podatku u źródła i zmniejszy ryzyko odmowy wydania takiej opinii.