Standard ESRS G1 dotyka różnych aspektów prowadzenia działalności gospodarczej takich jak sposób zarządzania przedsiębiorstwem, etyka w biznesie, zgodność z przepisami prawa i różnymi regulacjami we wszystkich relacjach biznesowych.
Standard zawiera dwa ujawnienia wynikające z ogólnego standardu ESRS 2 oraz sześć dodatkowych wymogów ujawnieniowych obejmujących ponad 50 punktów danych.
Główne tematy objęte standardem dotyczą:
– kultury korporacyjnej,
– zarządzania relacjami z dostawcami,
– unikania przekupstwa i łapówkarstwa,
– wywierania wpływów politycznych i działalności lobbingowej,
– ochrony sygnalistów,
– praktyk płatniczych.
Obowiązkowo przedsiębiorstwo musi przedstawić opis procesu służącego do identyfikacji i oceny istotnych oddziaływań, ryzyk i możliwości związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, łącznie z kryteriami zastosowanymi w ramach tego procesu. Pozostałe wymogi ujawnieniowe podlegają ocenie w procesie analizy istotności i powinny być ujawniane tylko w przypadku, gdy zostaną sklasyfikowane jako istotne z punktu widzenia istotności wpływu, istotności finansowej lub obu tych perspektyw.
W obszarze kultury i etyki korporacyjnej przedsiębiorstwo opisuje, w jaki sposób tworzy, rozwija, promuje i ocenia swoją kulturę korporacyjną, jakie posiada mechanizmy identyfikacji i badania zachowań niezgodnych z prawem lub kodeksem postępowania przedsiębiorstwa, czy chroni sygnalistów. Przedsiębiorstwo ujawnia informacje na temat wewnętrznych kanałów zgłaszania nieprawidłowości, w jaki sposób przekazuje informacje swoim pracownikom oraz czy zapewnia im szkolenia. Dalsze ujawnienia dotyczą polityki przeciwdziałania korupcji i przekupstwu oraz wskazanie funkcji w przedsiębiorstwie najbardziej narażonych na te ryzyka.
W zakresie stosunków z dostawcami celem standardu jest promocja przejrzystości i odpowiedzialności przedsiębiorstwa w tych relacjach. Ujawnienia wymagają polityki dotyczące dostawców, kryteria uwzględniane przy wyborze dostawcy czy przedsiębiorstwo poprzez swoje polityki i regulaminy może oddziaływać na dostawców promując działania zgodne z przyjętymi zasadami etyki oraz praktyki płatnicze przedsiębiorstwa, zwłaszcza w stosunku do małych i średnich kontrahentów.
Kolejny punkt ujawnień dotyczy zapobiegania korupcji i przekupstwu oraz sposobów reagowania na pojawiające się incydenty. Przedsiębiorstwo powinno poinformować o obowiązujących wewnętrznie przepisach mających na celu przeciwdziałanie tym zachowaniom, o szkoleniach pracowników, zwłaszcza na stanowiskach szczególnie narażonych na ryzyko korupcji lub przekupstwa. Dodatkowo przedsiębiorstwo prezentuje liczbę przypadków skazania za korupcję lub przekupstwo oraz kwotę kar zasądzonych w tych procesach.
Ciekawym obszarem są ujawnienia dotyczące działalności lobbingowej i wpływów politycznych, gdzie należy podać informację o osobach w organach administracyjnych, zarządczych lub nadzorczych, które są odpowiedzialne za nadzorowanie działań związanych z wpływem politycznym i lobbingiem oraz zakres tematyczny takich działań, a także wysokość wkładów finansowych lub rzeczowych o charakterze politycznym. Wkłady finansowe to np. pożyczki, dotacje, sponsoring, wkłady rzeczowe mogą obejmować reklamę, udostępnienie obiektów, działalność doradczą. Ujawnić należy również przypadek powołania na członka organu administracyjnego, zarządczego lub nadzorczego osób pełniących w ciągu ostatnich dwóch lat porównywalne funkcje w administracji publicznej.
Szczególny nacisk standard kładzie na praktyki płatnicze, co wiąże się z wcześniejszymi ujawnieniami związanymi z odpowiedzialnym zachowaniem wobec dostawców. Przedsiębiorstwo opisuje swoje standardowe praktyki płatnicze dla głównych grup dostawców, podaje, ile średnio dni po upływie terminu płatności są w rzeczywistości płacone faktury, procent faktur płaconych w uzgodnionym terminie płatności, liczbę spraw spornych wynikających z opóźnień w płatnościach.
W przypadku, gdy w którymś z punktów objętych wymogami standardu przedsiębiorstwo nie posiada wypracowanych polityk, a temat ten został wskazany jako istotny w analizie istotności, przedsiębiorstwo powinno poinformować o braku procedur oraz podać ewentualny termin ich wprowadzenia.