Spółka w likwidacji może zaoszczędzić na podatku od nieruchomości
Gazeta Prawna, 2024-05-23, Robert P. Stępień
Zgodnie z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z 17 maja 2024 r., sygn. akt III FSK 825/22 jeżeli likwidowana firma nie prowadzi już działalności gospodarczej w posiadanych nieruchomościach, to od budowli w ogóle nie płaci podatku od nieruchomości, a w odniesieniu do gruntów i budynków może zastosować niższą stawkę. W sprawie chodziło o spółkę, która została postawiona w stan likwidacji. Od lutego 2021 r. nie prowadzi już działalności gospodarczej, a jedyne czynności, które wykonuje, mają na celu wygaszenie produkcji i upłynnienie majątku. Na terenie zakładu znajdują się grunty, budynki i budowle. Działający w imieniu spółki likwidator uważał, że od marca 2021 r. może już ona przestać płacić od budowli podatek od nieruchomości, bo opodatkowane są tylko budowle związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Burmistrz miasta się z tym nie zgodził. Sprawa trafiła więc na wokandę. Ostatecznie spółka wygrała.
Niższy VAT nie dla domków letniskowych. Problem jest nadal z akademikami
Gazeta Prawna, 2024-05-23, Mariusz Szulc
Fiskus zmienił zdanie. Teraz twierdzi, że przedsiębiorcy mogą stosować 8-proc. VAT wyłącznie przy wznoszeniu budynków mieszkalnych służących do stałego zamieszkania. Jeśli więc firma zajmuje się np. budową domków letniskowych lub rekreacyjnych, to musi wystawiać faktury z 23-proc. VAT. Potwierdził to 9 maja br. wiceminister finansów Zbigniew Stawicki w odpowiedzi na poselską interpelację nr 2520.
Oddział zagranicznej firmy to nie mikroprzedsiębiorca
Gazeta Prawna, 2024-05-21, Mariusz Szulc
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 25 kwietnia 2024 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.41.2024.1.EJ uznał, iż do zagranicznej spółki działającej w Polsce w formie oddziału nie mają zastosowania przepisy prawa przedsiębiorców. Nie skorzysta więc ona z uproszczeń podatkowych przewidzianych dla mikrofirm. Pytanie zadał oddział austriackiej spółki, który swoje usługi świadczy wyłącznie na rzecz zagranicznej centrali. Realizuje w ten sposób transakcje kontrolowane, których wartość przekracza progi dokumentacyjne. To oznacza, że jako podmiot powiązany powinien co do zasady przygotowywać lokalne dokumentacje cen transferowych. Oddział chciał jednak skorzystać z uproszczenia, zgodnie z którym dokumentacje cen transferowych sporządzane przez mikroprzedsiębiorców mogą nie zawierać analizy porównawczej lub analizy zgodności. Dyrektor KIS stwierdził jednak, że oddział nie będzie mógł z tego skorzystać.
Przedwcześnie wystawione faktury nie muszą być wyzerowane
Gazeta Prawna, 2024-05-20, Mariusz Szulc
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w wyroku z 29 kwietnia 2024 r., sygn. akt I SA/Kr 225/24 orzekł, iż deweloperzy nie muszą korygować do zera faktur, które dokumentują wpłaty klientów zablokowane na koncie powierniczym. Nawet jeżeli tego nie zrobią, nie zapłacą wykazanego w nich podatku należnego. Uchylił tym samym interpretację indywidualną dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 20 grudnia 2023 r., sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.560.2023.2.AG. Fiskus zaś konsekwentnie uważa, że faktura zaliczkowa wystawiona wcześniej niż 60. dnia przed dostawą towaru, wykonaniem usługi lub otrzymaniem płatności dokumentuje czynność, do której nie doszło. Wystawca powinien więc skorygować fakturę do zera albo zapłacić wykazany na niej podatek.
Wyrównanie z tytułu cen dostawy energii z podatkiem czy bez
Rzeczpospolita, 2024-05-20, Kacper Bielecki
Jak uznał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 24 stycznia 2024 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.675.2023.1.MC środki pieniężne uzyskiwane przez przedsiębiorców energetycznych w ramach systemu wyrównania stanowią ich przychód podatkowy, który trzeba wykazać już w momencie jego otrzymania.
Lokal usługowy może wyjątkowo stanowić ZCP
Rzeczpospolita, 2024-05-20, Piotr Jurczak
Jak wynika z interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 11 stycznia 2024 r., sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.710.2023.3.MK skoro lokal wraz z ciążącymi na nim zobowiązaniami i należnościami będzie wyodrębniony organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie, a nabywca będzie kontynuował prowadzoną dotychczas działalność gospodarczą (najem), to transakcja nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Spółka z o.o. planuje zbyć lokal usługowy, który obecnie jest przedmiotem wynajmu. Wnioskodawca osiąga zdecydowaną większość swoich przychodów z tytułu wynajmu lokalu. Wnioskodawca we wniosku o interpretację wskazał na trzy obszary wyodrębnienia lokalu w istniejącym przedsiębiorstwie. W skład zbywanego przedsiębiorstwa mają wchodzić, oprócz lokalu, przede wszystkim prawa i obowiązki z umów o zarządzanie lokalem, a także wierzytelności oraz zobowiązania powstałe wskutek działalności lokalu. Zdaniem wnioskodawcy lokal będzie stanowił zespół składników materialnych niezbędny i wystarczający do samodzielnego wykonywania zadań. Wnioskodawca zajął stanowisko, że zbycie lokalu wraz ze wskazanymi wyżej należnościami i zobowiązaniami nie będzie podlegało opodatkowaniu VAT jako zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zgodził się ze stanowiskiem wnioskodawcy.