Nowe propozycje zmian w podatku od nieruchomości: co się zmieni w ustawie?

Spread the love

3 września 2024 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacyjnego opublikowany został zaktualizowany projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, ustawy o podatku leśnym oraz ustawy o opłacie skarbowej. To już druga wersja projektu, który wprowadza zmiany głównie w obszarze podatku od nieruchomości. Aktualny projekt uwzględnia wyniki konsultacji społecznych.

Konsultacje społeczne i ich wyniki

Ministerstwo Finansów, po przeprowadzeniu szeroko zakrojonych konsultacji społecznych, przedstawiło drugą wersję nowelizacji ustawy, która uwzględnia część zgłoszonych uwag. W konsultacjach udział wzięło 90 podmiotów, które zgłosiły ponad 300 uwag. Ponad połowa z tych uwag została uwzględniona, co pokazuje, że rząd jest otwarty na dialog i modyfikacje przepisów w odpowiedzi na potrzeby rynku. Warto podkreślić, że tak aktywny udział różnych grup interesariuszy w procesie legislacyjnym zwiększa jakość i precyzję przepisów, co może przełożyć się na stabilniejsze i bardziej przewidywalne warunki prowadzenia działalności gospodarczej.

Kluczowe zmiany w nowym projekcie:

Doprecyzowanie definicji budynku i budowli

Jedną z najważniejszych zmian w nowym projekcie jest doprecyzowanie definicji budynku i budowli. W obecnym projekcie zrezygnowano z kryterium „użycia wyrobów budowlanych” na rzecz „wzniesienia w wyniku robót budowlanych”. Oznacza to, że budynek lub budowla będą definiowane przez pryzmat przeprowadzonych robót budowlanych, co wyklucza z tej kategorii obiekty powstałe na drodze montażu.

Dodatkowo z definicji budynku wyłączono obiekty służące do gromadzenia materiałów sypkich, takich jak silosy, co zmniejsza obciążenia podatkowe dla niektórych branż.

Było:

W pierwszej wersji projektu ustawy nowelizującej pojęcie budynku było definiowane jako obiekt, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość jego użytkowania zgodnie z przeznaczeniem, wykonany z użyciem wyrobów budowlanych, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach, również w przypadku gdy jest on częścią obiektu wymienionego w poz. 1–6 załącznika nr 4 do ustawy.

Z kolei pojęcie budowli było definiowane jako:

  • obiekty wymienione w załączniku nr 4 do ustawy, a także instalacje i urządzenia, jeżeli stanowią wraz z tym obiektem całość techniczno-użytkową,
  • części budowlane urządzeń niestanowiących części budowli, o których mowa w lit. a,
  • części budowlane elektrowni wiatrowych i elektrowni jądrowych,
  • fundamenty pod maszyny oraz urządzenia, odrębne pod względem technicznym od tych maszyn i urządzeń,
  • przyłącza do obiektu budowlanego

– wykonane z użyciem wyrobów budowlanych.

Ma być:

W świetle nowego projektu ustawy nowelizującej przez definicję budynku należy rozumieć obiekt wzniesiony w wyniku robót budowlanych, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość jego użytkowania zgodnie z przeznaczeniem, trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz który posiada fundamenty i dach, z wyłączeniem obiektu, w którym są lub mogą być gromadzone materiały sypkie, materiały występujące w kawałkach albo materiały w postaci ciekłej lub gazowej, którego podstawowym parametrem technicznym wyznaczającym jego funkcję jest pojemność.

Natomiast definicja budowli ma przybrać następujące brzmienie:

  • obiekt niebędący budynkiem, wymieniony w załączniku nr 4 do ustawy, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość jego użytkowania zgodnie z przeznaczeniem,
  • elektrownia wiatrowa, elektrownia jądrowa i elektrownia fotowoltaiczna, magazyn energii, kocioł, piec przemysłowy, kolej linowa, wyciąg narciarski oraz skocznia – wyłącznie w zakresie ich części budowlanych,
  • urządzenie budowlane – przyłącze oraz urządzenie instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków oraz inne urządzenie techniczne, związane z budynkiem lub budowlą, o której mowa w lit. a, bezpośrednio zapewniające możliwość ich użytkowania zgodnie z przeznaczeniem,
  • urządzenie techniczne oraz wolnostojąca instalacja przemysłowa, inne niż wymienione w lit. a–c – wyłącznie w zakresie ich części budowlanych,
  • fundamenty pod maszyny oraz urządzenia techniczne, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową

– wzniesione w wyniku robót budowlanych.

Wyłączenia z definicji obiektu budowlanego

Zgodnie z nowo proponowanym brzmieniem przepisów z definicji „obiektu budowlanego” wyłączone zostały:

  • Obiekty kultu religijnego, takie jak kapliczki czy krzyże przydrożne,
  • Obiekty architektury ogrodowej, w tym posągi, figurki, wodotryski i pergole,
  • Obiekty użytkowe przeznaczone do rekreacji i utrzymania porządku, np. piaskownice, huśtawki, śmietniki czy wiaty na rowery.

Takie podejście oznacza, że tego typu obiekty nie będą podlegać opodatkowaniu, co przyniesie korzyści właścicielom nieruchomości, zwłaszcza w kontekście przestrzeni publicznych i ogrodowych.

Zmiany w zakresie opodatkowania instalacji w budynkach i budowlach

Zgodnie z nowym projektem przepisów nowelizujących ustawę o podatkach i opłatach lokalnych ustawodawca rezygnuje z wymogu uznawania obiektu i instalacji za „całość techniczno-użytkową”. Zamiast tego kluczowym kryterium opodatkowania będą instalacje, które zapewniają możliwość używania budynku lub budowli zgodnie z ich przeznaczeniem.

Ta zmiana upraszcza przepisy i eliminuje niejasności, które dotychczas mogły powodować problemy interpretacyjne.

Rozszerzenie wyłączenia z opodatkowania budowli

W nowym projekcie ustawy zaproponowano także rozszerzenie katalogu wyłączeń od opodatkowania podatkiem od nieruchomości budowli. Dotyczy to części budowlanych elektrowni wiatrowych, jądrowych oraz fotowoltaicznych, a także magazynów energii, kotłów i pieców przemysłowych. Wprowadzenie takiego rozwiązania eliminuje nierówne traktowanie różnych typów elektrowni i upraszcza system opodatkowania w sektorze energetycznym.

Ocena proponowanych zmian

Proponowane zmiany w projekcie nowelizacji ustawy o podatkach i opłatach lokalnych należy ocenić pozytywnie. Prowadzą do bardziej precyzyjnego ustalenia podstawy opodatkowania, co jest korzystne dla branż takich jak energetyka, sport czy turystyka. Co więcej, uwzględnienie wniosków z konsultacji społecznych świadczy o otwartości ustawodawcy na dialog z przedsiębiorcami i ekspertami. Jest to sygnał, że Ministerstwo Finansów docenia znaczenie konsultacji społecznych i stara się dostosować przepisy do realnych potrzeb gospodarki.

Warto zatem śledzić dalsze prace nad ustawą (link do procesu legislacyjnego) i przygotować się na nadchodzące zmiany, które mogą mieć znaczący wpływ na działalność gospodarczą w Polsce.