Autonomia technologiczna Europy w centrum uwagi

Spread the love

Dwa nabory w ramach inicjatywy STEP. Ścieżka A i Ścieżka B otwierają nowe możliwości dla sektora technologii cyfrowych.

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) ogłosiła 24 lipca 2025 r. dwa kluczowe nabory w ramach inicjatywy STEP – Strategic Technologies for Europe Platform. Obejmują one Ścieżkę A i Ścieżkę B dla sektora technologii cyfrowych. Oba konkursy są finansowane z Funduszu Wsparcia Technologii Krytycznych (działanie FENG.05.01, Priorytet 5 programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki 2021–2027).

Celem obu ścieżek jest wzmocnienie pozycji Europy w obszarze strategicznych technologii cyfrowych – jednak akcenty są różne. Ścieżka A promuje projekty innowacyjne, przełomowe, o dużym potencjale gospodarczym, natomiast Ścieżka B wspiera przedsięwzięcia ograniczające strategiczne zależności UE od dostawców spoza Europy.
Wnioski w obu ścieżkach można składać w identycznym terminie: od 31 lipca 2025 r. do 2 października 2025 r. poprzez Lokalny System Informatyczny PARP.

Kto może aplikować?

W obu naborach beneficjentami mogą być przedsiębiorstwa każdej wielkości – MŚP, duże firmy, a także tzw. small mid-capsmid-caps z całego obszaru Polski. Nowością jest konieczność spełnienia warunku związanego z podmiotem kontrolującym wnioskodawcę. W Ścieżce A wymagana jest kontrola przez państwo lub podmiot z państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub ze Szwajcarii; w Ścieżce B – wyłącznie z krajów członkowskich UE.

Kontrola oznacza:

  • dysponowanie pośrednio lub bezpośrednio większością praw udziałowych lub głosów, w szczególności na zgromadzeniu wspólników/walnym zgromadzeniu,
  • uprawnienie do powoływania lub odwoływania większości członków organów decyzyjnych (np. zarządu, rady dyrektorów, rady nadzorczej),
  • wywieranie decydującego wpływu na działalność wnioskodawcy (np. poprzez zawartą umowę w celu zarządzania, rozporządzania zyskiem),

– samodzielnie lub łącznie z innym podmiotem, w tym jeżeli podmioty działają niezależnie od siebie.

Zakres wsparcia – na co można otrzymać dofinansowanie?

W obu naborach lista wydatków kwalifikowalnych jest szeroka i obejmuje m.in. nabycie następujących składników

  • maszyn i urządzeń,
  • nieruchomości,
  • roboty i materiały budowlane,
  • wartości niematerialne i prawne (np. patenty, licencje, know-how),
  • usługi szkoleniowe,
  • usługi doradcze,
  • usługi zewnętrzne wspierające innowacje (np. HPC, testy, certyfikacje),
  • subskrypcje oprogramowania.

Obszary technologii krytycznych

W obu naborach projekty muszą dotyczyć technologii krytycznych z listy zatwierdzonej w regulaminie. Lista obejmuje ponad 100 pozycji w ramach kilku kluczowych obszarów:

  • półprzewodniki i mikroelektronika, w tym m.in. procesory, fotonika, chipy wysokiej częstotliwości, sprzęt do produkcji węzłów nowej generacji,
  • sztuczna inteligencja i data processing, w tym.in.  algorytmy AI, HPC, chmura obliczeniowa, analiza danych, rozpoznawanie obrazu i języka, ochrona prywatności,
  • technologie kwantowe, w tym m.in. obliczenia i kryptografia kwantowa, komunikacja, sensory, radary, zegary kwantowe,
  • łączność i cyberbezpieczeństwo, w tym m.in. 5G/6G, Open RAN, blockchain, internet rzeczy, cyberforensics, łączność satelitarna.
  • robotyka i systemy autonomiczne, w tym m.in. pojazdy autonomiczne (powietrzne, lądowe, morskie, kosmiczne), egzoszkielety, roboty precyzyjne.
  • deep tech – technologie przełomowe, w tym m.in. biotechnologie, genomika, terapie komórkowe, nanomateriały, technologie energetyczne i klimatyczne.

Poziom wsparcia i finansowanie

Parametry finansowe naboru kształtują się następująco:

  • Alokacja naboru: 150 mln zł.
  • Maksymalna dotacja: do 150 mln zł na projekt.
  • Minimalna wartość kosztów kwalifikowalnych: 10 mln zł.
  • Maksymalny poziom dofinansowania: 75% kosztów kwalifikowalnych.
  • Minimalny wkład własny: 25%.
  • Forma wsparcia: bezzwrotna dotacja.

Procedura naboru i oceny

Ocena wniosków przebiega w obu ścieżkach dwuetapowo:

  1. Etap I – weryfikacja formalna i merytoryczna (bez udziału wnioskodawcy).
  2. Etap II – panel ekspertów z udziałem wnioskodawcy, obejmujący dyskusję i pytania.

Cały proces ma trwać maksymalnie 100 dni (przy ≤ 60 wnioskach), a w przypadku większej liczby aplikacji termin może się wydłużyć.

Kluczowe różnice między Ścieżką A i Ścieżką B

KryteriumŚcieżka AŚcieżka B
CelWprowadzanie innowacyjnych, przełomowych technologii na rynek UEOgraniczanie strategicznych zależności UE od dostawców spoza Europy
BeneficjenciPrzedsiębiorstwa kontrolowane przez podmioty z obszaru UE, EOG lub SzwajcariiPrzedsiębiorstwa kontrolowane przez podmioty z obszaru UE
Akcent strategicznyInnowacyjność, nowość, potencjał gospodarczyBezpieczeństwo technologiczne, niezależność strategiczna
Charakter projektówProjekty o przełomowym charakterze, które mogą zmienić rynek europejskiProjekty o znaczeniu strategicznym dla odporności i bezpieczeństwa UE
Wkład w politykę UEWzmacnia konkurencyjność i innowacyjność UEZmniejsza zależność od państw trzecich, szczególnie w obszarze krytycznych komponentów

Znaczenie obu naborów dla polskiej gospodarki

Zarówno Ścieżka A, jak i Ścieżka B wpisują się w szersze dążenie Unii Europejskiej do budowania technologicznej suwerenności. Dla polskich przedsiębiorstw oznacza to szansę na:

  • pozyskanie wsparcia na projekty inwestycyjne,
  • rozwój kompetencji w obszarze najnowocześniejszych technologii,
  • wejście na europejskie i globalne rynki z innowacyjnymi rozwiązaniami,
  • wzmocnienie pozycji w łańcuchach dostaw kluczowych technologii.

Ścieżka A może być szczególnie atrakcyjna dla jednostek technologicznych, które opracowały nowatorskie rozwiązania o potencjale globalnym. Ścieżka B z kolei adresowana jest do przedsiębiorstw inwestujące w produkcję i rozwój komponentów kluczowych dla niezależności Europy, np. w obszarze półprzewodników czy cyberbezpieczeństwa.

Przedsiębiorstwa, które zdecydują się na udział w naborze, mogą nie tylko zdobyć znaczące środki na rozwój, lecz także odegrać istotną rolę w kształtowaniu przyszłości europejskiej gospodarki cyfrowej.

Niniejsze opracowanie zostało przygotowane wyłącznie w celach informacyjnych i ma charakter ogólny. Każdorazowo przed podjęciem działań na podstawie prezentowanych informacji rekomendujemy uzyskanie wiążącej opinii ekspertów TPA Poland.